کد خبر: ۱۶۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 19
تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت در صدا و سیما نسبت به گذشته کمتر شده اما هنوز در برخی برنامه های این رسانه ملی وجود دارد.
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت در صدا و سیما نسبت به گذشته کمتر شده اما هنوز در برخی برنامه های این رسانه ملی وجود دارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد هادی ایازی روز شنبه در نشست خبری دومین جشنواره فیلم سلامت که در موزه علوم پزشکی(Medical science) برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اثرات این جشنواره در مقابله با آثار مخرب تبلیغات ضد سلامت در صدا و سیما و سایر رسانه ها پاسخ داد.

وی گفت: در گذشته در بسیاری از فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی تبلیغات ضد سلامت از جمله تبلیغ سیگار و دخانیات وجود داشت که هم خلاف قانون و هم خلاف عرف است اما در چند سال اخیر با تعاملاتی که بین وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما برقرار شده این میزان تبلیغات نسبت به گذشته کمتر شده است.

ایازی افزود: در سه سال گذشته مکاتبات زیادی برای کاهش تبلیغات مضر سلامت در رسانه ها هم با وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله آقای جنتی و آقای صالحی امیری و همچنین با ریاست سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی کشور داشتیم و در این نامه ها تاکید کردیم که تبلیغات مواد غذایی مضر و دخانیات تا چه اندازه به سلامت مردم آسیب می زند و خوشبختانه این مکاتبات آثار مثبتی داشته است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: علاوه بر تبلیغات غیر مستقیم که در برخی فیلم ها و سریال ها وجود دارد، تبلیغات مستقیم کالاهای آسیب رسان به سلامت از حمله مواد غذایی شور، چرب و شیرین و برخی کالاهای دیگر را در صدا و سیما داشتیم که تعداد این تبلیغات نسبت به گذشته خیلی کمتر شده است اما در مواردی هنوز وجود دارد که از صدا و سیما انتظار داریم اگر کالایی به سلامت مردم آسیب می زند، تبلیغ نشود.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا که بیشترین تبلیغات ضد سلامت در چه زمینه ای است، گفت: بیشترین آن مربوط به تبلیعات دخانیات است و تحقیقات مفصلی در این زمینه انجام شده که نشان می دهد، تبلیغات مواد دخانی در تعداد قابل توجهی از فیلم های سینمایی در دهه های گذشته وجود داشته است و البته با وجود افزایش روند تبلیغات غیر مستقیم دخانیات در سینما در سریال های تلویزیونی، تبلیغات مواد دخانی بسیار کاهش یافته است با وجود این، هنوز شاهد تبلیغات مواد شور، شیرین و دارای چربی های مضر در صدا و سیما هستیم.

ایازی درباره دومین جشنواره فیلم سلامت نیز توضیح داد: اولین جشنواره فیلم سلامت شهریور سال گذشته برگزار شد و قول دادیم که با تشکیل دبیرخانه دائمی، این جشنواره هر سال برگزار شود و امسال شاهد برگزاری دومین جشنواره فیلم سلامت هستیم که از اول تا پنجم شهریور در پردیس سینمایی چارسو برگزار می شود و در این جشنواره از یک پزشک فوق تخصص فیلمساز و یک کارگردان معروف کشور تجلیل می شود.

ایازی گفت: فراخوان دومین جشنواره فیلم سلامت از 15خرداد امسال اعلام شد و پذیرش آثار تا 31 تیر ادامه داشت و در مجموع 553 اثر در دبیرخانه این جشنواره دریافت شد.

وی افزود: از این آثار 231 اثر در بخش دانشجویی، 164 اثر مستند، 63 اثر سینمایی و 95 برنامه تلویزیونی به دبیرخانه جشواره رسید و البته چون تعداد سریال های تولیدی در حوزه سلامت کم است، قرار شد این بخش از جشنواره به صورت دوسالانه برگزار شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: هدف از برگزاری این جشنواره کمک به حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روحی و روانی، معنوی و اجتماعی آحاد مردم با فرهنگ سازی و آموزش اصول پیشگیری و خودمراقبتی است که در محورهای مختلف برگزار می شود.

وی افزود: محورهای این جشنواره شامل ترویج تغذیه سالم، افزایش تحرک فیزیکی، دوری از دخانیات و مواد محرک و مخدر، زندگی عاری از خشونت، دوری از الکل، سلامت روان، مهارت های خودمراقبتی، طرح تحول سلامت، ایمنی غذا، محیط زیست سالم، پیوند اعضا، اهدای خون و ایدز است.

ایازی اضافه کرد: هیات داوران این جشنواره در دو بخش شامل هیات داورانی که از بین هنرمندان، سینماگران و بازیگران انتخاب شده بودند و هیات داورانی که از بین پزشکان و متخصصان حوزه سلامت تشکیل شده بودند، آثار ارسال شده را هم از نظر شکلی و هم محتوایی بررسی و داوری کردند.

وی گفت: در بخش مستند از بین 164 اثر رسیده، 44 اثر به مرحله نهایی راه یافت، در بخش دانشجویی از بین 231 اثر، 38 فیلم دانشجویی انتخاب شد، از بین 95 برنامه تلویزیونی 26 اثر انتخاب شد و از بین 63 فیلم سینمایی نیز 22 فیلم انتخاب شد.

ایازی افزود: هدف از تولید این آثار این است که مردم آنها را تماشا کنند و اثر مثبتی در حفظ و ارتقای سطح سلامت مردم داشته باشد به همین علت با رایزنی که با صدا و سیما انجام شد، تعدادی از فیلم های ارسال شده به این جشنواره در برنامه «یک فیلم یک پزشک» از شبکه چهار سیما که با حضور یکی از پزشکان، هر شب در ساعت 20 و 30 دقیقه بخش می شود، منتشر و نقد و بررسی شد.

وی گفت: در برنامه قاب سلامت نیز که از شبکه مستند پخش می شود، تعدادی از فیلم های مستند این جشنواره نمایش داده شد و ویژه برنامه دومین جشنواره فیلم سلامت نیز از شبکه دوم سیما و شبکه های استانی بخش شده است.

ایازی افزود: حداقل 75 ساعت برنامه مربوط به فیلم های سلامت در صدا و سیما پخش شده است که با احتساب تکرار آنها بسیار بیشتر است. البته برنامه هایی نیز در رادیو سلامت و رادیو جوان در این زمینه پخش شد.

وی ادامه داد: در مراسم نهایی این جشنواره از دو بزرگ مرد تجلیل می شود که یکی مرحوم علی معلم است که سال گذشته از بین ما رفت و دیگری مرحوم وحید نصیری است که از انیماتورهای موفق کشور بود که با وصیتی که کرده بود، اعضای بدنش بعد از مرگ اهدا شد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: سینما نقش مهمی در فرهنگ سازی سلامت دارد به خصوص اینکه در سال های اخیر با افزایش قابل توجه بیماری های غیر واگیر مواجه هستیم و می دانیم که تغذیه نامناسب و مصرف بیش از حد شکر، نمک،چربی و دخانیات و استرس مهمترین عوامل بروز و گسترش این بیماری ها هستند.

ایازی افزود: امیدواریم در آینده وزارت جهاد کشاورزی و وزارت ورزش و جوانان نیز در تولید و حمایت از فیلم های مرتبط با سلامت با وزارت بهداشت همکاری کنند.

وی گفت: همان طور که قول داده بودیم قرار بود از 10فیلم بلند در حوزه سلامت به میزان 200 میلیون تومان برای هر فیلم حمایت کنیم و در مجموع دو میلیارد تومان برای این کار اختصاص یافته بود که با توجه به اثرگذاری مهم این نوع تولیدات در مقایسه با سایر هزینه های حوزه سلامت رقم زیادی نیست اما امسال فیلم سینمایی که بتواند از این حمایت برخوردار شود، نداشتیم.
برچسب ها: سلامت ، دخانیات ، پزشکی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: