کد خبر: ۱۶۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 16
وزیر بهداشت پیشنهادی در جلسه رأی اعتماد مجلس
اقدامات صورت گرفته در این دولت در بخش بهداشت و درمان به عنوان دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر قابل بهره برداری و مطالعه است

شفا آنلاین>سلامت>وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته در این دولت در بخش بهداشت و درمان به عنوان دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر قابل بهره برداری و مطالعه است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید حسن هاشمی امروز طی سخنانی و در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در موضوع سلامت به گفتمان قالب و اولویت‌دار دولت و حاکمیت توجه شد تا جایی که علی رغم کاستی‌ها می‌توان دولت یازدهم را دولت سلامت محور نامید.

وی افزود: ‌آنچه باید عرض کنم این است که ما در طول چهار سال گذشته با حفظ و ارتقای سلامت مردم ایران و امانتی که به ما سپرده شد صادق بودیم و با مطالعه روی قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری پاکدستی و انجام کار حرفه ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی کشور شدیم و سلامت(Health) هموطنان عزیز  را در همه زمینه ها مطالبه کردیم. هنگامی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد پرداخت بیش از ۵۶ درصد هزینه های سلامت از جیب مردم کشور ما را در زمره چهل کشور دنیا قرار داده بود در حالی که این شاخص اینک به استناد بررسی های بی طرفانه مرکز آمار ایران مفتخریم اعلام نماییم این رقم به کمتر از ۳۹ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: برای کاهش هر یک درصد سهم پرداخت مردم ۷۹۰ میلیارد تومان باید هزینه شود و این دولت با کمتر از یک سوم به این توفیق دست یافت و با همکاری وزارت تعاون و رفاه قریب به یازده میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و امروز می توان ادعا کرد هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت(Health insurance) صرف نظر از توانایی پرداخت حق بیمه می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند و طی آمار وزارت کار و تعاون نزدیک به ۸۵ درصد اینها درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان بود.

قاضی زاده هاشمی خاطر نشان کرد: در مدت دولت یازدهم زیرساخت های بهداشتی در قالب ساخت خانه های بهداشت و ۲۴ هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفت وفرصت های بی نظیری برای استقرار نظام ارجاع فراهم شده . در حیطه آموزش و پرورش نیز با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف همکاری اعضای برجسته هیأت علمی و با طراحی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم گیری عاید ما شد. اجرای برنامه آمایش سرزمینی تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه ها بین‌المللی سازی آموزش عالی در حوزه پزشکی و افزایش سی درصدی ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی و فوق تخصصی از جمله این توفیقات است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان و در نظام آموزش پزشکی در دولت گذشته صورت گرفته است گفت:‌ بومیگزینی و اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماری‌ها برای بیش از ۴۰ برنامه ملی از بزرگترین توفیقات دولت در چهار سال گذشته است. اکنون در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی داریم و در استنادات علمی نیز در چهار سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشتیم و به تعداد مقالات اضافه شده است و شاید نمایندگان محترمی که دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مردم برای پیدا کردن داروهای ضروری را دیده باشند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که تعداد داروهای کمیاب نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار به کمتر از ۳۰ قلم  رسیده است. همین طور میزان واردات دارو در دولت یازدهم نسبت به قبل ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد؛ یعنی حمایت از تولید داخل و میزان رشد دو برابری صادرات و توجه به اقتصاد مقاومت  و همین طور رونمایی از دو داروی جدید به طور میانگین در هر ماه.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) همیشه حرف و حدیث هایی فراوانی بوده است گفت:‌ هر کسی هر مدرکی و هر سندی از تخلفات دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد. مگر اینکه دستگاه قضایی را قبول نداشته باشیم اما ما در برابر قانون تابعیم و باید عرض کنم  که در طول دو سال گذشته حاشیه سازی ها بسیار زیاد بوده و در همه دولت ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می کردند و بارها تحقیق و تفحص صورت می گرفت ولی در این دولت شاهد موفقیت های فراوانی بودیم و از روز اول گفته ام نسبت به فساد حتما حساس هستند و این مطلبی بود که به رئیس‌جمهور نیز منتقل کردند. البته اشکالاتی در حوزه مدیریتی در این بخش داریم که ان‌شاء‌الله در ادامه و در دولت دوازدهم مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ در این دولت کسانی که در تیم وزارت بهداشت بودند در طول تاریخ به لحاظ تخصص و توانایی بی نظیرند  و در تیمی که به ما کمک کردند سه نفر از وزیران دوران گذشته حضور داشتند و برجسته‌ترین افراد علمی در ستاد وزارت بهداشت حضور داشتند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص سپرده گذاری های دانشگاه ها  گفت:‌ می‌گویند ۴۰۰ میلیارد تومان در حساب های دانشگاه ها سپرده گذاری شده است. ما ۶۲۵ بیمارستان داریم و این بیمارستان‌ها ۱۲۰ هزار پرسنل دارد که ردیف پرداخت ندارد و اگر حقوق یک ماه این ها را بخواهیم حساب کنیم می‌شود ۳۵۰ میلیارد تومان و با این حساب آیا نباید بیمارستان برای انجام امور خود و پرداخت دیون موجودی کافی داشته باشد؟

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضع هیأت امنا در دانشگاه های علوم  پزشکی(Medical science) گفت:‌ ما حتما هیأت امنا را تقویت می‌کنیم و الان به بعضی افرادی که فاسد هستند فشار آمده و این افراد پشت شرکت های تجهیزات پزشکی هستند که در دولت گذشته تشکیل شده و از هیأت امناها اشکال می گیرند. مگر هیأت امناها مصوب مجلس نیست. بنابراین من خواهش می‌کنم با مطالعه تر اظهارنظر شود. هیأت امناها نه تنها حیات خلوت افراد و شرکت ها نیست بلکه با عملکرد هیأت امناها، دستگاه MRI که شش میلیارد تومان خریداری می شد امروز با کمتر از سه میلیارد تومان خریداری می‌شود.

قاضی زاده هاشمی در ادامه در پاسخ به این موضوع که یکی از نمایندگان در مورد نوعی لنز داخل چشمی مطرح کرده بود، گفت:‌ حقوقی که من در این دولت دریافت کردم حقوقی است که از دانشگاه می گرفتم و مثل بقیه همکارانم سه میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بوده و در عین حال خدا را شکر می‌کنم که به هیچ کار اقتصادی جز کار حرفه ای خودم در طول دورانی که زنده بودم تا این لحظه نپرداختم. نه شرکت، نه زمین، نه ساخت و ساز و نه هیچ چیز دیگری در کار نبوده و بچه های من هنوز راه وزارت بهداشت را نمی دانند و از بین برادران و خواهران و فامیل من فقط یک برادرم هست که سابقه مجلس دارد. برای پیگیری مشکلات مردم کمتر از یک ساعت در وزارت خانه حضور داشته است.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت دوازدهم در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: تجربیات گذشته اقتضا می‌کند باز مهندسی جدیدی در حوزه سلامت انجام پذیرد به نحوی که ضمن ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول سلامت در انطباق با برنامه ششم توسعه اولویت دادن به پیشگیری و بهداشت که می‌تواند محصول ذاتی ارتقای شاخص های سلامت در کشور باشد را بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهیم و به بیان دیگر پرداختن به دارو و درمان مردم و کاهش هزینه های درمان که علاوه بر سیاست های کلی سلامت و برنامه پنجم توسعه مطالبه جدی رهبری و کمیسیون بود موجب گردید تا در میدان عمل به این بحث توجه بیشتری شود.

وی ادامه داد: اگر چه توجه به این بخش هرگز به معنای تعطیلی دیگر بخش ها نبوده است. امروز به رتبه جهانی ایران در حوزه سلامت می‌شود در منطقه و دنیا افتخار کرد و می‌شود دید آنچه که وزرای گذشته انجام داده اند چه دستاوردهایی داشته و آنچه که در دولت یازدهم انجام شده چه بوده است و آنچه که باید عرض کنم این است که به نظر می رسد اقدامات زیرساختی صورت پذیرفته در بخش درمان می باید همراه با رفع مشکلات موجود مبتنی بر تجارب به دست آمده استمرار یابد و در برنامه ۴ ساله جدید و در چارچوب سیاست های کلی سلامت و احکام برنامه ششم که با مشارکت وزارت بهداشت و حمایت یکایک نمایندگان تصویب گردید به اجرا در آید.

قاضی زاده هاشمی افزود:‌ برای استمرار طرح تحول سلامت لازم می دانم به دو چالش مهم توجه نمایندگان را جلب نمایم و برای حل این دو چالش علاوه بر رئیس‌جمهور از نمایندگان و رئیس مجلس نیز استمداد بطلبد. تجربه ۴ سال گذشته نشان می‌دهد که در کارکرد تولیت با مشکلات جدی تر و متعددی مواجه هستیم. عدم تمرکز تولیت در نظام سلامت و وزارت بهداشت تکثر صندوق های بیمه و یکسان نبودن بسته پایه خدمات و جدا بودن شورای عالی بیمه سلامت از تولیت و تعدد مراکز سیاست گذاری و برنامه ریزی پاسخگویی و مدیریت در این بخش را بسیار مشکل کرده است و در کارکرد تولید منابع پایدار نیز چنانچه مجلس و دولت نظام سلامت را در تحقق منابع جدید و غیر وابسته به فروش نفت چنانکه رئیس‌جمهور قول دادند یاری کنند مشکل بیمه ها و سازمان های بیمه گر حل خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم کسب تجربه از مسیر طی شده در اجرای طرح تحول سلامت گفت: اینک با درک عمیق از تنگناها و نگاه به اسناد بالادستی خصوصا برنامه ششم توسعه کشور که متاثر از سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری تنظیم و تصویب شده نقشه راه و برنامه های با اولویت در قالب برنامه سلامت دولت دوازدهم تدوین و تقدیم نمایندگان شده است و در مورد آنچه که مربوط به گذشته است باید بگویم. من کتمان نمی کنم که در اجرای برنامه ها و انتخاب همکارانم دچار اشتباه و خطا شده ام ولی خطای من از روی عمد نبوده است. قصور بوده ولی تقصیر نبوده و همین جا از همه کسانی که به من کمک کردند به ویژه رئیس و نمایندگان مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون های دیگر صمیمانه تشکر می‌کنم چرا که آن‌ها دولت را یاری کردند و باعث شدند در طول ۴ سال گذشته از رنج و درد مردم کاسته شود.

وی تاکید کرد: من به تداوم توام با اصلاح طرح تحول سلامت با اولویت بهداشت بر درمان معتقدم همچنین استقرار نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده در قالب شبکه خدمات جامع و همگانی سلامت جزو اولویت های دولت دوازدهم است. رسیدن به هدف مرجعیت علمی در آموزش و پژوهش دور از دسترس نیست. بدین منظور در نامه های تحول و نوآوری آموزش و پژوهش در دولت دوازدهم دنبال خواهد شد. شناسایی و جذب منابع پایدار برای بخش سلامت ضروری و مستلزم حمایت دولت و مجلس است و باور و اعتقاد داریم بدون ارتقای کارآیی درون بخشی حاصلی جز هدررفتن منابع نخواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در دور جدید بنا داریم با تدوین سیاستی روشن برای مدیریت هزینه‌ها و جیره‌بندی منابع اولویت بندی موضوعات از این موضوع که منابع محدود صرف خدمات اساسی و در مناطق محروم با اولویت انجام شود اطمینان حاصل کنیم. همچنین برای اجرای برنامه‌ها نیازمند تفکیک نقش‌ها و اصلاح ساختار و چابک سازی وزارت بهداشت هستیم و من نامه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را آموزه‌ای جاودان و منشور مدیریت علوی در همه ادوار و تا همیشه تاریخ می‌دانم. لذا با علم بر مشکلات و سختی راه دولت در این مسیر پای گذاشته‌ایم و با عزمی راسخ‌تر از دوره پیشین در صورت کسب رای اعتماد در مسیر خود ادامه خواهم داد و امیدوارم غایتش اندوخته کار نیک و رضایت مردم شریف و بلندمرتبه ایران اسلامی  و خشنودی پروردگار خواهد بود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: