کد خبر: ۱۶۲۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 12
عرضه و قاچاق داروهایی غیرمجاز و غیرقابل تائید در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد، یعنی درصدی از داروها که درفارماکوپه هرکشوری به نام داروی مجاز شناخته نمی شود؛ متاسفانه از طریق روش های دیگری به مردم عرضه می شود.
 شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امکان مقابله با سایت های عرضه قاچاق دارو(Drug trafficking) در کشور مشکل است،گفت: سرورعمده این سایت ها در داخل کشور نیست.

به گزارش شفا آنلاین،محمدنعیم امینی فرد درخصوص هشدار مسئولان نسبت به قاچاق دارو توسط سایت های دارویاب،گفت: عرضه و قاچاق داروهایی غیرمجاز و غیرقابل تائید در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد، یعنی درصدی از داروها که درفارماکوپه هرکشوری به نام داروی مجاز شناخته نمی شود؛ متاسفانه از طریق روش های دیگری به مردم عرضه می شود.

نماینده مردم ایرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درقانون برنامه ششم وزارت بهداشت ملزم به روزآمد کردن فارماکوپه و یا دانشنامه دارویی کشور هر6 ماه یکبار شده است، افزود: یعنی بر این اساس داروها در سیستم دارویی کشور به مردم عرضه شود، اما این داروهایی که توسط سایت ها در فضای مجازی تبلیغ می شوند؛ به طورحتم از آن دست داروهایی هستند که به هیچ عنوان مجاز به عرضه نبوده و از داروهای حیاتی نیستند.

وی با بیان اینکه این داروها دارای عوارض بسیاربالایی هستند، تصریح کرد: این دسته از داروها چون امکان عرضه از طریق مجاز را ندارند، به شکل های دیگر و به طریق غیرمجاز به بیماران عرضه می شود، بنابراین دراین رابطه باید به موضوع فرهنگ سازی میان مردم توجه کرد؛ یعنی مردم بایدآگاه باشند که داروهایی که ازطریق سایت ها عرضه می شود به هیچ عنوان مبانی علمی ندارد؛ همچنین علاوه براینکه مبانی علمی ندارد؛ به طور قطع فرم نقل و انتقال و عرضه آنها نیز غیربهداشتی انجام می شود.

امینی فرد با تاکید بر اینکه قانون ممنوعیت استفاده از داروهای غیرمجاز و یا تبلیغ داروهای غیرمجاز درحال حاضر درکمیسیون بهداشت مطرح است، گفت: باید قوانین سختگیرانه تری را برای این موضوع اعمال کرد، اما برای مقابله با سایت های این چنینی با قوانین فعلی نیز می توان اقدام کرد؛ بنابراین دراین ارتباط هم وزارت بهداشت و درمان ، سازمان غذا و دارو و نهادهای دیگرنظارتی می توانند وارد عمل شوند؛ اما سرورهای این سایت ها از خارج از کشور رصد می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه مقابله با اینگونه سایت ها مشکل است، افزود: در حال حاضر در خصوص مقابله با سایت های متخلف درعرضه دارو به دلیل قدمت قانون کار تا حدودی مشکل است، اما با قانون جدید امکان برای حل مشکلات وجود دارد.
برچسب ها: قاچاق ، دارو ، کمیسیون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: