کد خبر: ۱۶۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 11
دانشمندان در فعالیت های جدید خود موفق به ساخت دارویی جدید شدند که موجب آسیب پذیر شدن سلول های سرطانی شده و قدرت و جاودانگی آن ها را کاهش می دهد.
شفا آنلاین:محققان دانشگاه برادفورد انگلستان موفق شدند تا دارویی بسازند که خاصیت تدام رشد و تقسیم سلولی را از سلول های سرطانی گرفته و توانایی درمان بیماری خون یا لوسمی حاد میلوئید را داراست.

  به گزارش شفا آنلاین: دانشمندان در فعالیت های جدید خود موفق به ساخت دارویی جدید شدند که موجب آسیب پذیر شدن سلول های سرطانی شده و قدرت و جاودانگی آن ها را کاهش می دهد. قابل توجه است که این کشف می تواند به درمان بیماران مبتلا به لوسمی، یکی از پرخطرترین بیماری های کم خونی، کمک کند.

بیماری لوسمی حاد میلوئید (Acute myeloid leukemia) یک نوع سرطان خون و مغز استخوان است که به تکثیر و تکامل ناقص سلول های سفید خون می پردازد و سالانه 265  هزار نفر را در سراسر جهان درگیر می کند. در این بیماری سلول‌ های مغز استخوان یا میلوسیت‌ها تحت تاثیر قرار می گیرد و روندی حاد دارد.

داروی ساخته شده جدید، HXR9 نامیده می شود و به جلوگیری از روند رشد سلول های سرطانی که سبب مرگ سلول های ناسالم و آسیب پذیر می شود، می پردازد و به عنوان آپوپتوز (apoptosis) شناخته می شود.

آپوپتوز یا خزان یاخته ‌ای (Apoptosis) گونه ای از مرگ سلولی، طی فرایند مرگ برنامه‌ ریزی ‌شده سلولی است که در جانداران چند سلولی رخ می دهد. عمل مرگ برنامه‌ ریزی ‌شده سلول ‌های دو هسته‌ ای که در پی فعالیت های درون هسته‌ ای و به ‌ویژه قطعه ‌قطعه شدن آنها رخ می‌ دهد را آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ ریزی‌ شده سلول (programmed cell death) می ‌گویند.

ریچارد مورگان، استاد دانشگاه برادفورد انگلستان در رابطه با این بیماری و داروی کشف شده می گوید: « بیماری لوسمی حاد میلوئید یک بیماری بسیار سخت است که به روش های درمانی زیادی پاسخ نمی دهد. کشف این دارو می تواند یک درمان جدید در برابر بیماری لوسمی حاد میلوئید باشد که تا کنون نسبت به هیچ روش درمانی موثر نبوده است.»

لازم به توضیح است، هدف این دارو گروه خاصی از خانواده ژن ها است که به نام ژن HOX شناخته می شوند و باعث می شود تا خاصیت تدام رشد و تقسیم سلولی از سلول های سرطانی گرفته شود. مورگان معتقد است که داروی HXR9 توانایی از بین بردن و خاموش کردن ژن های HOX را داراست.

این پژوهش ها و مطالعات جدید و نتایج حاصل از آن در مجله Oncotarget به چاپ رسیده است. در این مقاله به توضیح تجزیه و تحلیل داده های ژن 269 بیمار مبتلا به لوسمی حاد میلوئید پرداخته و ارتباط بین فعالیت یک گروه از ژن HOX و میزان بقاء بیمار را نشان داده است.

هنگامی که اثر داروی HXR9 بر سلول های سرطانی مورد آزمایش قرار گرفت، آن ها تحت فرآیند شناخته شده ای به عنوان نروپتوزیس (Necroptosis) عمل می کردند. فرآیند نروپتوزیس یک نوع برنامه ریزی مرگ سلولی یا مرگ سلولی التهابی است. این فرآیند باعث می شود تا سلول ها منفجر شده و محتوای آنها به جریان خون منتقل شوند. مورگان خاطر نشان کرد که اثر این دارو باعث افزایش احتمال واکنش ایمنی در برابر سلول های سرطانی خواهد شد. علاوه بر آن داروی HXR9 می تواند به خوبی در درمان های ترکیبی نیز مورد استفاده قرار گیرد، اما در آینده ای نزدیک آزمایش های اولیه به عنوان یک درمان واحد آغاز می شود.

برچسب ها: بیماری خون ، سرطان ، لوسمی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: