کد خبر: ۱۶۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 12
کودکان نابغه از مطالعه لذت می برند. آنان زودتر و سریع تر از دیگر کودکان همسن خود می‌خوانند و از خواندن لذت می برند.
شفاآنلاین>اجتماعی>همه والدین بر این باورند که فرزند آن ها، یک کودک خاص و با هوش است؛ اما فقط تعداد کمی از کودکان هستند که اندیشمندان بزرگ نسل آینده می شوند.

به گزارش شفاآنلاین،چگونه می توانید تشخیص دهید کودک شما بیش از یک فرد با هوش است و در بین انیشتین های آینده قرار خواهد گرفت؟ چگونه تشخیص بدهم که کودک من یک نابغه است؟ انجمن ملی کودکان با استعداد،  تعداد این کودکان نابغه را فقط در آمریکا حدود سه میلیون نفر تخمین زده است. در ادامه نشانه های کودک نابغه را بررسی خواهیم کرد.

رشد فکری زود هنگام
اولین نشانه های یک کودک نابغه در سال های آغازین زندگی وی بروز پیدا می کند. «اوبنی هلیر» متخصص رفتارشناسی و رشد کودکان می گوید: «والدین کودکان نابغه اذعان می کنند نقطه عطف رشد کودکانشان خیلی زودتر از آن چه انتظار داشتند، اتفاق افتاده است.» به گفته او این کودکان توانایی صحبت کردن، استفاده از کلمات دشوار و جمله بندی های پیچیده را زودتر از کودکان همسن خود پیدا کرده اند.

 تشخیص سریع الگو
 یک نابغه کوچک قادر به تشخیص الگو های تکراری در سن کم است؛ اما این استعداد آن ها تنها به  اشکال ساده یا رنگ ها در یک بازی ختم نمی شود؛ بلکه آنان رفتارها، فعالیت ها و حرکات تکراری را بهتر از همسالان خود درک می کنند.کودکان نابغه قادر به درک هر چیزی هستند، چه تعداد آجر اسباب بازی در کامیونشان جا می شود یا چه مغازه هایی نزدیک منزل آنان وجود دارد.

کنجکاوی درباره دنیای اطراف خود
یک کودک باهوش درباره دنیای اطراف خود کنجکاو است؛ اما یک کودک نابغه واقعی، حس کنجکاوی اش سیری ناپذیر است تا دریابد هر چیزی چگونه کار می کند. از تحقیق درباره هریک از جانوران و غذای مورد علاقه آن ها تا چگونگی کار کردن تلویزیون. کودکان نابغه در تمام مدت در حال  سنجیدن میزان صبوری والدین خود در مقابل سوال های بی انتهایشان هستند.

کسب دانش و اطلاعات دقیق درباره موضوع مورد علاقه خود
 کودکان نابغه دانشی عمیق درباره موضوعات مختلف به خصوص موضوعاتی که مورد علاقه آن هاست، دارند. این بدین معناست که آنان می‌توانند نام علمی تمامی دایناسورها را برای شما بگویند یا کار یک خودرو را به طور علمی برای شما توضیح دهند. هر موضوعی که باشد دانش شگفت انگیز فرزند شما درباره آن کامل است. در مقاله ای که در مجله «ساینس دیلی » به چاپ رسیده «اعجوبه» را کودکی می نامند که در سن تقریبی 11 سالگی دارای مهارت بالا یا دانشی پایه ای و تخصصی است که بزرگ سالان دارا هستند.

خواهان همکاری با بزرگ سالان یا کودکان بزرگ تر از خود است
کودکان نابغه، بازی با همسن و سالان خود را که توانایی و استعدادی متفاوت از او دارند، خسته کننده می داند. کودکان بسیار باهوش، کلاس درس را محیطی کسالت بار و تمرین ها را بسیار آسان می دانند. در عوض برای بازی یا صحبت کردن با کودکان بزرگ تر از خود یا بزرگ سالان هر کاری انجام می دهند.

دارای عزمی راسخ و اراده ای قوی هستند
کودکان نابغه زمانی که کاری را شروع می کنند تا انتها ادامه می دهند و تا زمانی که در آن کار خبره نشده اند، دست از کار نمی کشند. «سانی ورما» موسس و مدیر سایت آموزشی «تییوتر برایت» می‌گوید: «کودکان نابغه از تمرکز بالایی برخوردارند. زمانی که به این کودکان وظیفه ای را محول می کنید، آن ها بدون آن که حواسشان پرت شود، کار را به طور کامل به اتمام می رسانند. برنامه تلویزیونی، کارتون یا بازی رایانه ای به هیچ عنوان حواس آنان را منحرف نمی کند.»

مهارت های رهبری
 به دلیل بلوغ فکری(mental maturity) و توانایی های سازمانی طبیعی، کودکان نابغه به رهبران صنعت در بزرگ سالی تبدیل خواهند شد. به گفته «سانی ورما» کودکان نابغه به طور معمول می توانند مسئولیت پیدا کردن راه حل های موثر را بر عهده گیرند. آن ها قادرند عملکرد خود را تنظیم کنند و همیشه به دنبال راه هایی برای بالا بردن عملکرد خود باشند، صفتی مطلوب برای مدیران صرف نظر از سن. به علت این توانایی آنان می‌توانند کودکان همسن خود را رهبری کنند؛ چون اعتماد به نفس بیشتری در تعیین هم بازی های خود و همچنین تجربه بیشتری در قبول مسئولیت دارند.

عاشق مطالعه هستند
کودکان نابغه از مطالعه لذت می برند. آنان زودتر و سریع تر از دیگر کودکان همسن خود می‌خوانند و از خواندن لذت می برند.

مبتکر هستند
یکی از مهم ترین راه های تشخیص نابغه بودن یک کودک، نه تنها توانایی وی در درک صحیح کارهای تخصصی دیگران است؛ بلکه توانایی اش در پیشنهاد دادن راه حل های خلاقانه برای یک مسئله هم هست.کودکان نابغه همیشه در حال پیدا کردن راهی جدید برای مسائل یا شیوه‌ای نو برای نگرش به دنیا هستند.به این نکته توجه داشته باشید که کودکان نابغه هم اشتباه می کنند، کارها را به درستی انجام نمی دهندو به درستی رفتار نمی کنند. شاخص بودن، بدان معنا نیست که فرزند شما اشتباه یا خطا نمی‌کند، او هنوز یک کودک است؛ پس بگذارید فرزند نابغه تان از تک تک لحظات کودکی اش لذت ببرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: