کد خبر: ۱۶۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 07
رابطه بین سرطان و چاقی را قوی میداند و سرطان روده را به عنوان سومین سرطان شایع در جهان معرفی کرده که هر سال یک میلیون و 400 هزار مورد جدید ابتلا به آن گزارش میشود.متخصصان تاکید دارند که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و چربی شکمی با خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط است.
شفا آنلاین:مطالعات محققان نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی در نوجوانی، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در بزرگسالی را دو برابر افزایش می دهد. در حقیقت رابطه آشکاری بین چاقی دوران نوجوانی و خطر ابتلا به سرطان روده در سالهای آتی زندگی وجود دارد و چاقی یکی از فاکتورهای خطرزا در بروز این نوع از سرطان است.

به گزارش شفا آنلاین:«صندوق تحقیقات سرطان جهان» رابطه بین سرطان و چاقی را قوی میداند و سرطان روده را به عنوان سومین سرطان شایع در جهان معرفی کرده که هر سال یک میلیون و 400 هزار مورد جدید ابتلا به آن گزارش میشود.متخصصان تاکید دارند که مصرف گوشت قرمز فرآوری شده و چربی شکمی با خطر ابتلا به سرطان روده مرتبط است.علاوه بر چاقی ، مصرف گوشت قرمز، بویژه گوشت فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس، از دیگر عوامل خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

برخی از انواع سرطان رابطه تنگاتنگی با وزن بدن دارند، گرچه این ارتباط درباره تمام سرطانها ثابت نشده است. شواهد قوی حاکی از آن است که، در صورت داشتن اضافه وزن یا چاق بودن، خطر سرطانهای زیر افزایش مییابد :
سرطان پستان (در زنان یائسه)
سرطان روده بزرگ
سرطان رحم
سرطان کلیه
سرطان مری

گرچه شواهد بیشتری لازم میباشد، اما امکان دارد داشتن اضافه وزن یا چاق بودن خطر سرطانهای زیر را هم افزایش دهد :
سرطان کیسه صفرا
سرطان تیروئید
سرطان تخمدان
سرطان لوزالمعده
سرطان گردن رحم
سرطان کبد
لنفوم غیرهوجکین
میلوم متعدد (multiple myeloma)
پروستات

در افراد چاق مقدار بافت چربی بیشتر است، که این بافت چربی میتواند هورمونهایی مانند انسولین یا استروژن را تولید کند و امکان دارد باعث رشد سلولهای سرطانی شود.وزن افراد در طی مراحل مختلف زندگی نیز امکان دارد بر خطر ایجاد سرطان تأثیر داشته باشد. گرچه باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد، اما در مطالعات به عمل آمده مشخص شده است که بالا بودن وزن به هنگام تولد رابطه مختصری با خطر سرطان دارد. و افزایش وزن در دوران بزرگسالی در تمام موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط است. همچنین امکان دارد چرخهای یا دورهای بودن وزن (کاهش وزن و اضافه وزن مکرر) اندکی بر خطر سرطان تأثیر نماید.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

برچسب ها: چاقی ، نوجوانی ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: