کد خبر: ۱۶۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 02
نتایج نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی مریلند؛
۳۷ درصد از کسانی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند نسبت به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، نظر "بسیار موفق" و ۴۶ درصد نیز این اقدامات را تا "حدودی موفق" اعلام کرده‌اند.

شفاآنلاین>سلامت>دانشگاه «مریلند» آمریکا به منظور بررسی میزان کارآمد بودن دولت دکتر روحانی، اقدام به انجام یک نظرسنجی کرد که نتایج آن گویای تغییرات چشمگیری در حوزه سلامت نسبت به دوره های قبل است.

به گزارش شفاآنلاین، ۳۷ درصد از کسانی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند نسبت به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت، نظر "بسیار موفق" و ۴۶ درصد نیز این اقدامات را تا "حدودی موفق" اعلام کرده‌اند.

  نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند ایالات متحده که از بخش‌های سلامت، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران تهیه کرده است با نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک بوده و همخوانی دارد و در آن بهبود حوزه بهداشت و درمان ایران رتبه نخست را داراست و پارامترهایی مانند بهبود روابط خارجی، افزایش آزادی مدنی، پیشرفت ایران، افزایش خودکفایی و بهبود اقتصادی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با مروری بر وعده‌های اعلام شده توسط دکتر روحانی در ابتدای دولت یازدهم به این نتایج خواهیم رسید که محقق شدن پوشش بیمه همگانی که از چند دهه گذشته علی رغم تصویب قانون بیمه همگانی در سال ۱۳۷۴ اجرایی نشده بود، با عزم جدی دولت یازدهم ۱۱ میلیون نفر در سال ۹۳ بیمه شدند.

از سویی دیگر، هزینه های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت هم در خدمات بستری و هم سرپایی کاهش قابل توجهی وجود داشته است. پرداختی از جیب مردم از ۵۰ الی ۵۸ درصد پنج سال منتهی به شروع طرح تحول یعنی از سال ۸۸ تا ۹۲ به ۴۰.۲ و ۳۹.۶ درصد در سال ۹۳ و ۹۴ رسیده است و ایران تنها کشوری است که توانسته است بیش از ۱۰ درصد از نسبت پرداختی از جیب مردم را در یک سال کاهش دهد.

یکی دیگر از اقدامات شاخص دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان مردم، تامین امکانات و زیر ساخت‌های لازم برای ارائه خدمات از قبیل تخت بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی در شهر و روستا بود؛ بطوری که در انتهای دولت قبل از لحاظ تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر ایران رتبه ۱۷ از ۲۲ کشور منطقه را داشت و فقط از کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان دارای رتبه بهتر بود.

بر اساس این گزارش، دولت قبل سالانه به طور متوسط ۱۷۰۰ تخت بیمارستانی ساخته است که به سختی تکافوی جایگزینی تخت‌های فرسوده را می‌کرد. دولت فعلی ۲۱ هزار تخت به مجموع ۸۰ هزار تخت موجود دولتی کشور اضافه کرده است. همزمان ۲۵۵۰۰۰۰ متر مربع فضای بیمارستانی و ۴۵ هزار تخت بیمارستانی موجود را با کیفیت مناسب نوسازی شده است. در همین زمینه ۲۲۸۵ تخت آی سی یو،   ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان و ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی اضافه شده است. در این بیمارستان‌ها ۶۹ هزار قلم تجهیرات پزشکی(
Medical Equipment) سرمایه‌ای و ۱۳۰ هزار قلم تجهیزات هتلینگ تامین و توزیع شده است.

این گزارش حاکیست اقدامات بسیار مهم عمرانی در حوزه بهداشت نیز انجام شده است، به نحوی که ۲۷۰۰ واحد بهداشتی جدید با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵۰۰ میلیارد ریال ساخته شد و علاوه بر این ۶۲۰۰ واحد بهداشتی با اعتبار ۴۲۰۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است. همچنین ۲۰ هزار واحد بهداشتی در کشور با اعتباری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال تعمیر، تجهیز و استانداردسازی شده‌اند.

تامین دارو و لوازم طبی با قیمت مناسب و رفع بحران دارویی، توجه ویژه به بهداشت و درمان مناطق روستایی و عشایری، ارائه خدمات بهداشتی درمانی مناسب در حاشیه شهرها و مناطق شهری، تاکید بر پیشگیری و اصلاح مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، افزایش رضایت مردم و پاسخگویی نظام سلامت و اولویت بخشی به سلامت مردم و تقبل مسئولیت واقعی دولت در امور سلامت و بیمه های درمانی از مهم‌ترین وعده هایی بود که رییس جمهوری محقق کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: