کد خبر: ۱۶۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 29
بیانیه تشکل های دانشجویان پرستاری؛
ادعای کمبود پرستار در کشور بدون وجود مستندات، این‌روزها بهانه‌ای برای مافیای بخش خصوصی شده است تا با جذب نیروی ارزان قیمت و بدون دانش تخصصی، امر خطیر مراقبت را به خطر بیاندازد .
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>انجمن ها و تشکل های دانشجویان پرستاری تهران، با صدور بیانیه ای به اجرای طرح تربیت پرستار بیمارستانی اعتراض کردند.

به گزارش  شفاآنلاین، در این بیانیه آمده است: امروزه پرستاری با کمبود امکانات، ناملایمات شغلی بسیار و اتخاذ پی‌درپی تصمیمات کارشناسی‌نشده که ‌هر روز قصد تضعیف این شاخه از علوم‌پزشکی را دارند، مواجه شده است. لیکن با تمام این ناملایمات پرستاران همواره نیروهای خط اول بیمارستان ها بوده‌اند و با علم، مهارت و هنر خود بهبود حال بیماران و کارایی نظام سلامت را تضمین کرده‌اند.

بخشی از پرستاران ایرانی به رغم وجود مشکلات حاد در نظام آموزش عالی، با مهاجرت به سایر کشورها به سبب داشتن «مهارت، دانش و تخصص» به سرعت جذب بازار کار پرستاری بهترین بیمارستان‌ها شده و در پرستاری سرآمد هم‌کسوتان خود شده‌اند.

ادعای کمبود پرستار(Nurse) در کشور بدون وجود مستندات، این‌روزها بهانه‌ای برای مافیای بخش خصوصی شده است تا با جذب نیروی ارزان قیمت و بدون دانش تخصصی، امر خطیر مراقبت را به خطر بیاندازد و هراز چندگاهی افراد غیر کارشناس در زمینه‌ی علم پرستاری را به فکر طرحی نو می اندازند تا با استثمار هرچه بیشترِ این رشته با پرداخت هزینه‌ی ارزان‌تر به بهای جان بیماران، تیشه بر ریشه‌ پرستاری مدرن بزنند.

در این ایام آشکارا از طرح «تربیت پرستار بیمارستانی» سخن گفته می‌شود؛ طرحی که با تصویب آن شاهد پیامدهای جبران‌ناپذیری در سطوح مختلف حرفه‌ای و نظام سلامت خواهیم بود؛ طرحی که با عدم جلوگیری از آن شاهد سقوط پرستاری مدرن در ایران به جای صعود و پیشرفت آن هستیم.

از این رو ما دانشجویان پرستاری که خود را در قبال جان انسان‌ها، لباس پرستاری که بر تن داریم و دانشی که برای کسب آن زحمت کشیده‌ایم مسئول می‌دانیم؛ تصویب این طرح کارشناسی‌نشده و ورود سهمیه‌ تربیت پرستار بیمارستانی در دفترچه‌ کنکور سراسری ۹۶ را تنها بازی با جان انسان‌ها و به خطر انداختن نظام سلامت نمی‌دانیم؛ بلکه آن را در وهله‌ اول خیانت به علم پرستاری و حرکت رو به عقب در روند سیستم آموزش‌عالی دانسته و اجازه نخواهیم داد اتخاذ چنین تصمیماتی، خدشه‌ای به تخصص و حرفه‌ی ما وارد کند و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: