کد خبر: ۱۶۰۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
مواردی وجود دارد که فرد به بیماری خاصی مانند سرطان مبتلا شده است و اگر مسکن برای او فراهم نشود باید درد بکشد یا این که به بازارهای غیر قانونی رجوع کند. این موضوع نباید با توزیع مواد مخدر یکسان در نظر گرفته شود

شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی حاشیه‌ها و همچنین درخواست‌ها در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی، در عین حال درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع مواد مخدر دولتی توضیحاتی را ارایه کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری درباره نقش وزارت بهداشت در طرح توزیع مواد مخدر دولتی، توضیح داد و گفت‌: دو موضوع توزیع مخدر و مسکن با هم تفاوت دارند. مقابله با مواد مخدر دو راهکار اصلی دارد؛ یکی از آنها مبتنی بر کاهش حذف عرضه مواد مخدر است و دیگری مبارزه با قاچاق آن است که هر دوی این موارد خارج از حوزه کاری وزارت بهداشت است. همچنین اگر کسی مبتلا به مصرف مواد مخدر باشد دو رویکرد پرهیز و ترک برای درمان او استفاده می‌شود. تقریبا در هیچ کشوری این دو رویکرد به صورت ۱۰۰ درصد موفقیت نداشته است.

وی ادامه‌ داد: در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به سه رویکرد پرهیز، ترک و کاهش آسیب توجه زیادی شده است. در کاهش آسیب، فرد معتاد به مواد مخدر از کسی که ماده مخدر خطرناک تزریقی مصرف می‌کند به کسی تبدیل می‌شود که مخدر را به میزان و آسیب زایی کمتر و همچنین به روش غیر تزریقی استفاده می‌کند. در سیاست‌های کلی حوزه سلامت به این موضوع تاکید شده است در کشور ما نیز این اقدام سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد.

حریرچی، کاهش آسیب مواد مخدر را باعث کاهش خشونت(Violence)، رفتارهای پر خطر جنسی و افزایش بازگشت به کار در معتادان دانست و گفت‌: در مراکز کاهش آسیب که مبتنی بر درمان با متادون است، در حال‌ حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. علاوه بر کاهش رفتارهای پر خطر، شیوع بیماری‌های عفونی مانند ایدز، هپاتیت و بیماری‌های منتقله جنسی نیز کاهش می‌یابد. ممکن است طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبتنی بر کاهش آسیب باشد که باید مطابق با مستندات علمی تدوین شود. وقتی این طرح به مراحل تصویب می‌رسد نظرات کارشناسی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی گرفته و طرح اصلاح و تکمیل می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در خصوص توزیع برخی مسکن‌های خاص به بیماران نیز توضیح داد و گفت: گاهی بیماران در مراحلی از بیماری به صورت موقت یا دائمی باید از داروهای مسکن استفاده کنند. میزان مصرف این مسکن‌ها به صورت قانونی یکی از شاخص‌های بررسی وضعیت نظام بهداشتی و درمانی کشورها است. متاسفانه بیشتر مسکن های قوی ممکن است نقش تخدیری هم داشته باشند. اگر داروی مسکن در دسترس بیمار نباشد او یا باید درد بکشد و یا به بازار غیر قانونی مراجعه کند.

وی افزود: مواردی وجود دارد  که فرد به بیماری خاصی مانند سرطان(Cancer) مبتلا شده است و اگر مسکن برای او فراهم نشود باید درد بکشد یا این که به بازارهای غیر قانونی رجوع کند. این موضوع نباید با توزیع مواد مخدر یکسان در نظر گرفته شود. توزیع این مسکن های خاص تنها با نظر پزشک معتمد و در داروخانه‌های خاص صورت می‌گیرد.

ارائه خدمات طب سنتی فقط در مراکز مجاز صورت گیرد

حریرچی با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در زمینه بازشناسی، تبیین و ترویج طب سنتی ایران طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، افزود: یکی دیگر از وظایف ما در این حوزه برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و نوین است. استانداردسازی و روز آمد کردن روش های درمانی و تشخیصی طب سنتی(Traditional medicine) نیز باید تحت نظارت وزارت بهداشت صورت گیرد. برای ارائه خدمات طب سنتی و داروهای گیاهی فقط مراکز مجاز طبق روال‌های شناخته شده مورد تایید است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که ارائه خدمت در مراکز غیر مجاز که تبلیغ و هزینه زیادی برای این موضوع انجام می‌دهند، مورد تایید نیست.

حریرچی با بیان این که بسیاری از کلاس‌ها و دوره‌های طب سنتی از نظر ما کاملا غیر قانونی هستند، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت ضمن افزایش نظارت‌های خود در این حوزه، در برخورد قانونی با متخلفان کوتاهی نمی‌کند.

انتخابات الکترونیکی نظام پزشکی برای صیانت از آرا برگزار نشد

رد درخواست وزیر بهداشت برای تمدید انتخابات نظام پزشکی

حریرچی درباره حاشیه‌های انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز توضیح داد و گفت‌: ستاد اجرایی انتخابات نظام پزشکی و هیات نظارت بر آن، برای افزایش مشارکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفت که آن را همزمان به صورت الکترونیکی و حضوری برگزار کند. مسئولان و متخصصان نیز شبانه روزی تلاش کردند، ولی به دلیل بروز برخی از مشکلات که در حال‌ حاضر مایل نیستیم آن را اعلام کنیم، موفق به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی نشدیم. این کار به دلیل صیانت از آرا انجام شد.

وی ادامه‌ داد: مسئولان اجرایی نیز همان روز به صورت علنی از جامعه پزشکی(Medical Society) عذرخواهی کردند. با توجه به عدم برگزاری این انتخابات به صورت الکترونیکی، وزیر بهداشت همراه با رییس سازمان نظام پزشکی و هیات نظارت بر انتخابات در همان روز  درخواست کردند که امکان برگزاری یک روز دیگر نیز برای این انتخابات فراهم شود. این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و طبق مستنداتی که از قبل وجود داشته و همچنین آیین‌نامه‌ فعلی انتخابات، این درخواست را مجاز ندانستند.

افزایش ۲۶ درصدی مشارکت پزشکان در هفتمین دوره از انتخابات نظام پزشکی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی مشارکت پزشکان در این دوره از انتخابات، تاکید کرد: امیدواریم سازمان نظام پزشکی مقتدرتر و کارآمد در راستای صیانت از حقوق مردم تشکیل شود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: