کد خبر: ۱۵۹۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 22
آمارها بیانگر آن است که تاکنون 33 درصد مشمولان پرونده الکترونیک سلامت از طریق پایگاه ها و مراکز بهداشتی از طریق این سامانه خدمات دریافت کرده اند.
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در گام بهداشتی، 83درصد مردک کشور در سامانه وزارت بهداشت صاحب پرونده الکترونیک سلامت شدند که این مهم بستر توسعه خودمراقبتی و پیشگیری از بیماری ها را به صورت اصولی بسط داده است.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر سیاری روز شنبه در دیدار با کارکنان و روسای شبکه های بهداشت و درمان استان مرکزی در دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: آمارها بیانگر آن است که تاکنون 33 درصد مشمولان پرونده الکترونیک سلامت از طریق پایگاه ها و مراکز بهداشتی از طریق این سامانه خدمات دریافت کرده اند.

وی توضیح داد: 76 درصد مرگ و میر کشور در اثر چهار بیماری قلبی و عروقی، سرطان، فشارخون(blood pressure) و آسم رقم می خورد و در آسیب شناسی این مهم مشکل اساسی به رفتارهای نادرست و شیوه های غلط زندگی و تغذیه افراد برمی گیرد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: بهره برداری مردم از این سامانه در پایگاه های سلامت باید به 90 درصد افزایش یابد تا دایره خودمراقبتی و زنجیره پیشگیری از بیماری ها و آهاهی بخشی مردم به حد معقول رسیده و بتوان از 25 درصد مرگ و میر در 10 سال آینده جلوگیری کرد.

سیاری گفت: برای تحقق این مهم چهار میلیون سفیر سلامت در کشور آموزش دیده اند و 2 میلیون و 700 هزار نفر آنها سفیر خانواده هستند و مقرر شده است که سفیران سلامت در حوزه بهداشتی به حدود 20 میلیون نفر افزایش یابد.

وی تصریح کرد: با اقدام های دولت یازدهم مرگ و میر کودکان و زنان به حد چشمگیری کاهش یافته که بخش عمده آن به دلیل توسعه خدمات هدفمند در بخش های بهداشتی و درمانی بوده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: نظام ارجاع برای 10 استان کشور ابلاغ شده و این سیستم به تدریج به تمام کشور ابلاغ می شود تا هزینه های درمان از این طریق کنترل شود.

سیاری عنوان کرد: برنامه تحول نظام سلامت(Health) در گام بهداشتی با 15 برنامه و 10 طرح معماری اصولی را در حوزه بهداشت و پیشگیری کشور رقم زد که باید این مسیر توسعه یافته و راهبردهای آن دامنه بیشتری از خدمات را به ارمغان آورد.

وی گفت: برنامه های کلیدی دولت یازدهم در حوزه بهداشت، اولویت را به مناطق روستایی و کمتر برخوردار داده است وافزایش شمار پزشکان در این مناطق از 2 هزار و 400 نفر به 6 هزار و 800 نفر انقلابی در بسط مفاهیم خودمراقبتی، تغییر رفتارهای غلط زیستی و اقدامات پیشگیرانه است.

وی بیان کرد: اقلام دارویی مشمول گام تحول سلامت در حوزه بهداشت برای مناطق روستایی و کمتر برخوردار از 340 به 435 قلم افزایش یافته و هم اکنون خدمات بهداشتی و درمانی به 60 هزار روستای کشور ارایه می شود که این مسئله به لحاظ اهمیت پیشگیری و اقدامات بهداشتی در سلامت حائز اهمیت ویژه است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان ادامه داد: اجرایی شدن گام بهداشتی برنامه تحول نظام سلامت در حوزه تقویت امور زیرساختی این بخش تاثیرات شگرفی داشت به طوریکه 2 هزار و 400 خودرو خریداری و در چرخه خدمات وارد شده است.

سیاری عنوان کرد: 20 هزار واحد و مرکز بهداشتی در سراسر کشور در دولت یازدهم تعمیر و تجهیز شد که در این راستا 10 هزار میلیارد ریال هزینه شده و آغاز ساخت 9 هزار واحد و مرکز بهداشتی نیز دیگر هدیه دولت در قالب برنامه تحول نظام سلامت در کشور بوده است که با تکمیل و پیوست آنان به چرخه خدمات بهداشتی ظرفیت های این بخش جان تازه ای می گیرد.

وی اظهار کرد: ساماندهی خدمات بهداشتی در قالب سکونتگاه های غیررسمی از دیگر سرفصل های مهم برنامه نحول نظام سلامت کشور است چرا که جمعیت ایرانی در چند سال گذشته 2 و 35 صدم درصد رشد داشته که پنج درصد این رشد در بخش شهری به پدیده افزایش سکونتگاه های غیررسمی دامن زده است.

سیاری تصریح کرد: جمعیت ساکن در سکونتگاه های غیررسمی کشور 10 میلیون نفر تخمین زده شده و ارتقای سطح بهداشت عمومی در این مناطق حاشیه ای تاثیر مستقیمی را در تمامی بخش ها دارد که در برنامه تحول سلامت دیده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: استان مرکزی با دارا بودن سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ یکی از مناطق فعال در حوزه صنعتی و فرهنگی کشور است اما امکانات زیرساختی و خدمات سلامت آن در حد انتظار رشد نداشته است.

دکتر حسن طاهراحمدی افزود: میانگین تخت بیمارستانی در کشور به ازای هر یکهزار نفر یک و هفت تخت است اما این شاخص در استان مرکزی یک و نیم تخت است.

وی بیان کرد: بیمارستان ولی عصر (عج) اراک به عنوان بزرگترین مرکز درمانی مادر تخصصی و مرجع خدمات تروما(صدمه) در استان مرکزی است که از قبل برای خدمات رسانی به حدود 50 هزار نفر ایجاد شده و هم اکنون علاوه بر جمعیت استان به 400 هزار نفر از مراجعان استان های همجوار نیز خدمات ارایه می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) اراک ادامه داد: طرح توسعه این بیمارستان با 485 تخت در دست انجام است و حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دکتر طاهر احمدی عنوان کرد: با وجود اینکه آمار بیماران سرطانی این استان تفاوت معناداری را با سایر استان های همجوار دارد اما بیمارستان ایت الله خوانساری به عنوان قطب درمان سرطان غرب کشور تنها با 64 تخت به این بیماران خدمت رسانی می کندو ضریب اشغال تخت در این مرکز درمانی 100 درصد است و در برخی در برخی مواقع بیش از 70 نفر در نوبت برای خدمات پرتودرمانی و شیمی درمانی به سر می برند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: طرح توسعه این بیمارستان با 96 تخت در حال انجام است که پیش بینی شده تا 2 ماه آینده به بهره برداری رسد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست گفت: برنامه تحول نظام سلامت از راهبردهای ماندگار در دولت یازدهم بود که با رضایتمندی بالای مردم همراه شد اما این برنامه اشکالاتی هم دارد که باید با نگاه تخصصی و کارشناسی پی گرفته شود.

سید مهدی مقدسی افزود: تقویت دایره خدمت در روستاها و حاشیه شهرها از نقاط قوت برنامه تحول نظام سلامت و قابل تقدیر است.

وی، خواستار شبانه روزی شدن درمانگاه ارسطو در کوی علی بن ابیطالب (ع) اراک به عنوان یکی از مناطق محروم این کلانشهر شد.

دیگر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: توجه به نیازهای حوزه بهداشت باید در دولت دوازدهم در قالب برنامه تحول نظام سلامت هرچه پررنگ تر دیده شود.

علی اکبر کریمی افزود: ارایه خدمت به مردم روستاها و مناطق محروم باید روز به روز در جامعه گسترش یابد.

علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت و درمان پس از این نشست، فرش معمار سلامت کشوررا رونمایی کرد.

20 بیمارستان در سطح استان مرکزی وجود دارد که مدیریت سه بیمارستان با بخش خصوصی، سه بیمارستان با تامین اجتماعی و 14 بیمارستان به صورت دولتی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: