کد خبر: ۱۵۹۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 2017July 18
دکتر محمدرضا خردمند عضو شورای عالی نظام پزشکی درگفتگو با شفاآنلاین تاکید کرد:
شفاآنلاین:عضو شورای عالی نظام پزشکی درگفتگو با شفاآنلاین تاکید کرد: پزشکان عمومی مهمترین سرمایه سیستم سلامت کشورمی باشند.آنها از بین نخبه ترین دانش آموزان کشور انتخاب شده و به بهترین دانشگاه ها راه یافته اند. توانمندی های علمی فوق العاده ای دارند،اما سیستم سلامت یعنی بهداشت و درمان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از به کارگیری بهینه آنها عاجز بوده اند

دکتر محمدرضا خردمند ، درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب گفت: پزشکان عمومی مهمترین سرمایه سیستم سلامت کشورمی باشند.آنها از بین نخبه ترین دانش آموزان کشور انتخاب شده و به بهترین دانشگاه ها راه یافته اند. توانمندی های علمی فوق العاده ای دارند،اما سیستم سلامت یعنی بهداشت و درمان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از به کارگیری بهینه آنها عاجز بوده اند به طوریکه بسیاری از ایشان دچار عدم اشتغال، یا اشتغال نامناسب هستند.اجرایی کردن نظام ارجاع بیماران و پزشک خانواده که مورد قبول کلیه دست اندرکاران امر سلامت در سطح بین المللی است، تنها راه ارتقا سلامت مردم ایران و برطرف کردن مشکلات پزشکان عمومی می باشد. به شرط آنکه تامین مالی مناسب و آینده شغلی پایداری برای ایشان در نظر گرفته شود. فراهم کردن اشتغال پزشکان عمومی در زمینه های استتیک ، طب آلتر تاتیو، طب سنتی، هومیوپاتی ، مراکز ترک اعتیاد و ..... از راهکارهای دیگر است.

مراکز ترک اعتیاد موفق بوده اند،سنگ اندازی نکنیم

مدیرکل اسبق پزشکی قانونی استان قزوین اظهارداشت: بررسی ها نشان می دهد که مراکز ترک اعتیاد،عملکرد بسیارموفقی داشته اند. این مراکز نه فقط در ترک معتادان موفق بوده اند ،بلکه با ارائه درمان های مناسب سطح زندگی و سلامت ایشان را بهبود بخشیده اند و بسیاری از ایشان به زندگی عادی شغلی و خانوادگی خود بازگشته اند. دستاوردهای این طرح موفق را نمی بایست با سنگ اندازی های بی جا مخدوش نمود. به نظر می رسد اجرای طرح آیداتیس، با ابهامات و مشکلات جدی قانونی در خصوص حفظ اسرار بیماران روبرو باشد و می تواند مانع جدی در برابر استقبال بیماران از ادامه درمان را فراهم آورد. پخش دارو نیز توسط مراکز ترک اعتیاد از سردرگمی بیماران جلوگیری کرده و آنها نیز رغبت بیشتری به ادامه درمان نشان می دهند. ضمن آنکه می بایستی رویه یکسان در فرم داروهایی که در اختیار مراکز قرار می گیرد، در پیش گرفته شود و اشکالی از دارو که استفاده سهل تر و موثرتری دارند تولید و ارائه گردد. خلاصه آنکه بهتر است تسهیلات بهتری برای ایشان فراهم آید.

زنان شانه به شانه مردان پیش می آیند

دکترخردمند در مورد  نقش زنان در نظام پزشکی نیزگفت: بدون در نظر گرفتن آمار همکاران مامایی که همگی خانم هستند حداقل نیمی از سایر اعضای نظام پزشکی را خانمها تشکیل می دهند. اگر آقایان خرده نگیرند باید گفت خانمها از پشتکار و سلامت کاری فوق العاده ای برخوردار هستند و حتی تعداد شکایات از ایشان نیز، بطور قابل توجهی کمتر می باشد. در تمامی امتحانهای ورودی دانشگاهها و متعاقبا" پذیرش دستیاری (چنانچه سهمیه ای اعمال نشود) تعداد بیشتری از ایشان پذیرفته می شود. برمسئولان فرض است که امکان اشتغال ایشان را در موقعیت های جغرافیایی مناسب و با در نظر گرفتن مسئولیت های خانوادگی و مادری خانم ها مهیا سازند تا جامعه از نیمی از توان خویش محروم نشود. در جامعه پزشکی به سادگی می توان گفت که زنان شانه به شانه مردان پیش می آیند.

احساسات به مرز شکنندگی پهلو می زند

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور درباره وضعیت جوانان در نظام پزشکی نیزاظهارکرد:حدود 75% از 220 هزار نفر اعضای نظام پزشکی زیر 50 سال دارند امروزه جوانان خبرهای خوشی از وضعیت اشتغال نمی شنوند و حتی در زمان تحصیل نیز نگران آینده شغلی و درآمد خود هستند امتحان پذیرش دستیاری بسیار مشکل بوده و تعداد اندکی پذیرفته می شوند. جوانان معمولا" سرشار از امید و آرزو هستند اما مسئولان نظام پزشکی تاکنون بطور جدی پاسخگوی دغدغه های قشر جوان نبوده اند. در محل کار خود گاهی با صحنه هایی روبرو می شوم که باعث می شوند احساسات به مرز شکنندگی پهلو بزند. خانم دکترهای جوانی برای مشاوره حقوقی نزد اینجانب می آیند و فرضا" می گویند که در آرایشگاه زنانه معروفی به پروانه طبابت یک پزشک جهت دایرکردن مرکز مراقبت پوست نیاز دارند،حقوق مختصر،بیگاری،اهانت و البته مسئولیتهای قانونی فراوان، یا پزشک آقای جوانی مراجعه می کند که پس از 3 تا 4 سال پس از فارغ التحصیلی هنوز برای امرار معاش به پدر یا مادر بازنشسته خود وابسته است. مسئولان سیستم سلامت موظفند تا در این خصوص به چاره اندیشی جدی بپردازند و گرنه جامعه پزشکی حق این را خواهد داشت تا در آینده یا حتی دوره فعلی رای عدم اعتماد خود را به ایشان ابراز نمایند.

برچسب ها: پزشکان ، اعتیاد ، سلامت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ارباب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
0
0
عالیه کاش در زمینه توانبخش هم نکاتی میفرمودید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار