کد خبر: ۱۵۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 19
رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران تشریح کرد:
سازمان نظام پزشکی به‌عنوان یک‌نهاد بزرگ صنفی مانند بسیاری از نهادهای دیگر باید مقتدر و باصلابت باشد تا بتواند اهداف و برنامه‌های خود را پیاده کرده و مورد اعتماد اعضای خود قرار گیرد. البته وجود اقتدار در یک سازمانی مانند نظام پزشکی به این معنا است که در وهله اول حضور حداکثری همکارانمان را در انتخابات نظام پزشکی داشته باشیم.
َشفا آنلاین:علی تاجرنیا، رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران معتقد است که نظام پزشکی مقتدر از صندوق رای با مشارکت بالا بیرون می‌آید و برای رسیدن به این هدف باید جامعه پزشکی این تکلیف را در خود احساس کند که به‌پای صندوق رای بیاید. تاجرنیا  که سابقه نمایندگی مجلس ششم را نیز داردسوالات را اینگونه پاسخ می دهد

به گزارش شفا آنلاین:انتظار اصلی شما به‌عنوان یک فعال صنفی و سیاسی و به‌عنوان شخصی که سال‌ها در انجمن‌های علمی و جامعه پزشکی فعالیت داشته‌اید، از جامعه پزشکی، فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی و صنفی و حرفه‌ای و رشته‌ای، با توجه به ایام کم باقی‌مانده به انتخابات نظام پزشکی چیست؟

در پاسخ به سوال شما، سازمان نظام پزشکی به‌عنوان یک‌نهاد بزرگ صنفی مانند بسیاری از نهادهای دیگر باید مقتدر و باصلابت باشد تا بتواند اهداف و برنامه‌های خود را پیاده کرده و مورد اعتماد اعضای خود قرار گیرد. البته وجود اقتدار در یک سازمانی مانند نظام پزشکی به این معنا است که در وهله اول حضور حداکثری همکارانمان را در انتخابات نظام پزشکی داشته باشیم. هرچقدر که این حضور با پشتوانه رای قوی‌تری باشد، موجب می‌شود تا نمایندگان جامعه پزشکی با اقتدار بیشتری در مواجهه با دولت و دست‌اندرکاران سلامت برخورد داشته باشند. از طرف دیگر مشارکت حداکثری موجب می‌شود که نمایندگان منتخب به خواست جامعه پزشکی نزدیک‌تر باشند.
مهم‌ترین انتظار شما از جامعه پزشکی فارغ سلایق و آرا متفاوت آنها چیست؟
حضور حداکثری در انتخابات خواست ما از جامعه پزشکی است. البته به‌عنوان عضوی از جامعه پزشکی معتقد هستم که در یک انتخابات حداکثری حتی اگر افرادی غیر از سلایق بنده انتخاب شوند، بهتر از آن است که در یک انتخابات حداقلی افراد هم‌فکر بنده حائز رای اکثر مشارکت‌کنندگان شوند. البته اهمیت این موضوع زمانی نمود پیدا می‌کند که وقتی به نقطه‌ای می‌رسیم که نیازمند ایستادگی و مقاومت در برابر خواست‌ها و فشارهای خارج از سازمان نظام پزشکی هستیم، افراد دارای رای بالا بهتر می‌توانند در برابر فشارها مقاومت کرده و از اهداف سازمان دفاع کنند.
آیا شما و سایر دوستانتان برنامه‌ای برای تشویق جامعه پزشکی برای حضور حداکثری در انتخابات دارید؟
توصیه بنده به دوستان و اعضای جامعه پزشکی این است که هرکدام از ما باید یک سازمان رای باشیم و در کنار خود چندین نفر را برای مشارکت در این انتخابات مهم همراه کنیم. بنابراین هر یک از اعضای جامعه پزشکی بایستی بسته به‌جایگاه و بضاعت خود، دیگران را برای حضور در این انتخابات تشویق کند. لذا باید هر فردی برای خود این فرض را وظیفه قرار دهد که در طی ایام باقی‌مانده به انتخابات، حداقل با 10 نفر از جامعه پزشکی فارغ از گرایش‌ها و رشته صحبت کرده و آنها را برای انتخابات تشویق کند و در روز انتخابات هم با این افراد صحبت کرده و از حضور آنها در این انتخابات اطمینان حاصل کند و مهم این است که در این انتخابات که هم به‌صورت الکترونیک و هم به‌صورت دستی برگزار می‌شود، شرکت کند.
اتفاق مهمی که می‌افتد این خواهد بود که مهم‌تر از جامعه پزشکی در بیرون از این صنف، دولتمردان و صاحبان قدرت در حال رصد اتفاقات هستند تا ببیند که در این انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد.
با تاکید می‌گویم که انتخابات نظام پزشکی 12 درصدی منتخبین کم قدرتی را خواهد داشت. درحالی‌که انتخابات نظام پزشکی با حضور اکثریت منجر به حضور منتخبین با نظرات مقتدری خواهد شد که نظرات آنها بیشتر موردتوجه قرار خواهد گرفت، البته در عرصه رقابت ممکن است نقدها و بحث‌های مختلفی به همدیگر داشته باشیم، اما تلاش همه جامعه پزشکی باید این باشد که انتخابات به سمت‌وسوی مشارکت حداکثری حرکت کند.
خوشبختانه یک اتفاق خوبی در این دوره افتاد و آن این بود که در این دوره از انتخابات ما شاهد کم‌ترین رد صلاحیت‌ها بودیم و هیات نظارت و اجرایی در این مورد کار باارزش و اهمیتی انجام داند که بایستی از آنها قدردانی کرد. به جرات می‌توان گفت که تمام کسانی که در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌اند، فارغ از گرایش‌ها حرفه‌ای و سیاسی و فکری دغدغه جدی درباره مسائل اجتماعی و صنفی جامعه پزشکی دارند. اعتقاد ما هم بر این است که هرچقدر اعضای نظام پزشکی با رای بیشتری انتخاب شوند، منتخبین با اقتدار بیشتری حضور پیدا خواهند کرد. بنابراین همکاران ما این تفکر را نداشته باشند که با عدم حضور آنها اتفاقی خواهد افتاد. برخی همکاران ما هستند که می‌گویند نظام پزشکی برای ما چه کار کرده است؟ در پاسخ این دوستان باید گفت که اگر نظام پزشکی برای ما کاری نتوانسته انجام دهد ناشی از نداشتن اقتدار و جایگاه لازم، برای اثرگذاری به دلیل نداشتن پشتوانه حمایتی بوده است. یک رئیس‌کل و یا عضو شورای عالی اگر احساس کند که با پشتوانه افکار عمومی، می‌تواند تاثیرگذار باشد مطمئناً می‌تواند بسیاری از کارها را رقم بزند.
متاسفانه بسیاری از جامعه پزشکی به‌خصوص پزشکان جوان انگیزه‌ای برای رای دادن ندارند، صحبت شما با این قشر چیست؟
بنده در این مباحث بیشتر از برهان خلف استفاده می‌کنم و بحث را این‌گونه مطرح می‌کنم که یک‌نهادی به اسم سازمان نظام پزشکی وجود دارد که این نهاد در سرنوشت جامعه پزشکی تاثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال توافقی که با اداره مالیات می‌کند یا نحوه تعامل این سازمان برای تعرفه گذاری یا در بحث ظرفیت رشته‌های دانشگاهی و یا در سایر موارد مصرح در قانون؛ بنابراین اگر ما حضور داشته باشیم و نماینده‌ای را انتخاب کنیم که بهتر بتواند از حقوق ما دفاع کند طبیعتاً بهره‌مندی آن به‌صورت مستقیم برای خود جامعه پزشکی خواهد بود. اعتقاد بنده بر این است با عدم شرکت ما در انتخابات اتفاق خاصی نمی‌افتد. خصوصاً اینکه این انتخابات یک انتخابات صرفاً سیاسی نیست بلکه انتخابی صنفی و حرفه‌ای است. لذا باید به این نکته توجه شود که تصمیمات رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی و یا شورای عالی سازمان و به‌تبع آن مسئولان نظام سلامت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم متوجه پزشکان اعم از عمومی و متخصص خواهد بود. بنابراین در این حالت هر عقل سلیمی برای منافع خود هم که شده به این مسئله و مشارکت در سرنوشت خود توجه خواهد کرد.
پیام ما به دوستان و همکارانمان این است که این انتخابات درهرصورت برگزار خواهد شد و یک سری افراد به نمایندگی از جامعه پزشکی در این جایگاه حضور خواهند داشت، بنابراین بهتر است با مشارکت حداکثری خود در وهله اول افراد نزدیک به طرز تفکر خود را انتخاب کنیم و در وهله دوم با دادن رای حداکثری به این افراد اقتدار بیشتری به آنها بدهیم.
بعضی از پزشکان از عملکرد سازمان نظام پزشکی ناراضی‌اند و معتقد هستند که بودن و یا نبودن آن، فرقی برای آنها نمی‌کند، جواب شما به این پزشکان چیست؟
واقعیت این است که نمی‌توان گفت بودن یا نبودن سازمان و یا مجموعه‌ای تاثیری در امور ندارد. به‌هرحال سازمان نظام پزشکی در دوره‌های گذشته تصمیماتی را گرفته که تصمیمات درستی بوده است. به‌عنوان‌مثال در یک دوره‌ای از سازمان نظام پزشکی در سیستم تعرفه‌ای، تعرفه خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی سه برابر بخش دولتی اعمال شد و این تاثیر مستقیمی در این بخش گذاشت. زیرا می‌بینیم که امروزه هیچ پرونده‌ای از همکاران دندانپزشکی در هیات‌های بدوی و تجدیدنظر نظام پزشکی به جهت اضافه دریافتی وجود ندارد و یا در موردی دیگر شورای عالی نظام پزشکی در دوره اخیر مصوبه‌ای را تصویب کرده که بر اساس آن اگر پزشکی اندک پرداختی اضافی دریافت کند، 3 ماه از طبابت محروم می‌شود. حال باید این سوال را کرد که آیا این تصمیمات تاثیری در وضعیت جامعه پزشکی ندارد؟ بنابراین می‌توان گفت که نظام پزشکی حتماً تاثیرگذار است و این تاثیر می‌تواند هم به‌صورت مثبت و هم به نحو منفی نمود پیدا کند و باید تلاش ما بر این باشد که تاثیرات مثبت را افزایش و بخش منفی تاثیرات را کاهش دهیم.
مواردی وجود دارد که در آن بین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت اختلافاتی به وجود می‌آید. به نظر شما در این مواقع نظام پزشکی چه باید بکند؟
ابتدا باید به این موردتوجه شود که منافع جامعه پزشکی به‌هیچ‌وجه در تضاد با منافع بیمار نیست. زیرا این قشر در طول سالیان متمادی از منابع درآمدی خود در بخش سلامت یارانه پرداخت کرده‌اند. به‌عنوان‌مثال اگر نگاهی به میزان رشد تعرفه‌های پزشکی در طول سالیان قبل کنیم خواهیم دید که این میزانً بسیار کمتر از رشدی که سایر اقلام و خدمات داشته‌اند، بوده و این شیب بسیار ملایم‌تر از نرخ تورم در کشور بخصوص در دولت‌های نهم و دهم بوده است. بنابراین جامعه پزشکی فقط به منافع خود نمی‌اندیشد. ضمن اینکه تصمیمات سازمان نظام پزشکی به‌عنوان یک‌نهاد صنفی در این زمینه تاثیرگذار است. حال اگر این تعارض منافع شکل گیرد این اقتدار است که می‌تواند این موازنه را یک موازنه مثبت کند. حال اگر خواست وزارت بهداشت خواستی است که در جهت استیفای حقوق مردم و نظام پزشکی است محل اشکال نیست، اما هرکجا که احساس شود تعارض منافعی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی وجود دارد، نظام پزشکی باید این اقتدار را داشته باشد که اگر خواست وزارت بهداشت و دولت‌مردان به‌نوعی محدود کردن نظام پزشکی و فشار آوردن آنها، باید ایستادگی کند.
بنده درعین‌حال که نظام پزشکی را یک‌نهاد مستقل از حکومت نمی‌دانم، معتقد هستم که می‌تواند در مواردی محکم در مقابل وزارت بهداشت بایستد و حقوق جامعه پزشکی را استیفا بکند. ضمن اینکه از اهرم‌ها و اختیارات لازم هم برای این ایستادگی برخوردار است. بنابراین علاوه بر ضرورت افزایش مشارکت که نقش مهمی در افزایش اقتدار جامعه پزشکی دارد، وجود چهره‌های اثرگذار و موثر و کسانی که سوابق خوبی در عرصه دفاع از جامعه پزشکی و یا در موارد اجرایی در عرصه کلان داشته‌اند می‌تواند این نقش را ایفا کند. ازاین‌رو اگر رئیس و اعضای سازمان نظام پزشکی اعضایی با سابقه‌های اجرایی قوی باشند و بتوانند اقتدار را به سازمان برگردانند، در این مورد دیگر به‌جای اینکه رئیس سازمان نظام پزشکی مجبور شود برای یک ملاقات با یک وزیر یا معاون و یا مدیرکل به محل کار او مراجعه کند، این مسئول دولتی است که به حضور رئیس سازمان می‌رود.
آیا از نگاه شما نظام پزشکی سندیکای پزشکان است؟
خیر، به اعتقاد بنده نظام پزشکی یک‌نهاد صنفی دارای قانون مستقل است و سندیکای پزشکان نیست. ولی در حوزه عملکردی روح قانون نظام پزشکی منطبق بر حمایت از جامعه پزشکی نیز است. وقتی قانون تعرفه گذاری را به عهده این سازمان گذاشته است پس این سازمان دارای جایگاه مهمی است.
آیا در حال حاضر هم تعرفه گذاری بر عهده نظام پزشکی است؟
طبق قانون این اجازه همچنان برای سازمان نظام محفوظ است ولی بی‌کفایتی روسای سازمان نظام پزشکی در دوره‌های گذشته باعث شده این قانون مصرح که قانون خاص هم است، به حاشیه برود و قوانینی مانند قانون برنامه و یا قوانین بودجه در تعارض با این قانون قرار گیرد که اگر تلاش شود تا آن تعارضات در برنامه‌ها و سال‌های آتی رفع شود همین قانون ملاک عمل خواهد بود و یا اینکه در همان قانون بحث مسئولیت‌های انتظامی بر عهده سازمان نظام پزشکی قرار داده شده است؛ که نشانگر این است که قانون‌گذار هم به‌نوعی به سازمان نظام پزشکی اعتماد کرده است.
پیش‌بینی شما از میزان مشارکت و حضور جامعه پزشکی در این دوره از انتخابات چیست؟
متاسفانه با توجه به تهاجماتی که به جامعه پزشکی در سال‌های گذشته صورت گرفته و در مواردی با عدم تدبیر دولت‌مردان به‌ویژه در دولت فعلی هم همراه بود، قدری جامعه پزشکی را مسئله‌دار کرده است. مسئله‌دار به این معنی که این قشر احساس می‌کنند که اگر از حرفه و صنف خود به‌طورجدی حمایت نکنند این تهاجمات می‌تواند شتاب بیشتری به خود بگیرد و با توجه به این اتفاقات پیش‌بینی بنده این است که در این دوره میزان مشارکت بالا خواهد بود. البته این به این معنا نیست که میزان مشارکت بسیار بالاتر از انتظارات خواهد بود ولی این وضعیت در نحوه گزینش‌ها تاثیرگذار خواهد بود و گزینش‌ها به سمت چهره‌های تاثیرگذار خواهد بود.
در این دوره تا این لحظه، پاسخ 130 هزار نفر از اعضای جامعه پزشکی به فراخوان هیات اجرایی انتخابات در مورد شهرستان محل اخذ رای، نشان دهنده شور و جدیت اعضای جامعه بزرگ پزشکی، برای مشارکت و تاثیرگذاری در این انتخابات است.
نظر شما درباره این انتقاد که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اقدامات اساسی برای افزایش مشارکت جامعه پزشکی در انتخابات انجام نداده‌اند، چیست؟
‌شخصاً معتقدم که بخشی از این بی‌تفاوتی به سرخوردگی جامعه پزشکی برمی‌گردد. از سوی دیگر در بحث احتمال کاهش مشارکت، عدم ثبت‌نام رئیس و بخشی از اعضای هیات مدیره فعلی هم در این مورد بی‌تاثیر نخواهد بود. در مورد وزارت بهداشت بستر قدری موجه است چون هیچ دولتی نمی‌خواهد که انتخابات سازمان نظام پزشکی با مشارکت حداکثری برگزار شود. البته به اعتقاد بنده دولت در دو حوزه برای افزایش مشارکت اقدامات مثبتی انجام داده است؛ اولی در مورد تایید صلاحیت‌ها است زیرا در دوره قبلی که رد صلاحیت‌ها به‌صورت گسترده‌ای صورت گرفت شاهد کاهش 20 درصدی میزان مشارکت نسبت به دوره قبل بودیم ولی این دوره تائید صلاحیت‌ها بسیار خوب بوده است. نکته دوم اصرار وزارت بهداشت برای برگزاری الکترونیکی انتخابات است. بنابراین بنده معتقد هستم که دولت در این بخش کوتاهی نکرده است.
نکته پایانی دارید؟
بنده معتقدم که اگر هدف از نقدها در جریان رقابت‌ها و تبلیغات افزایش مشارکت باشد امر ارزشمندی است، اما اگر نقدها جای خود را به تخریب بدهد برای نظام پزشکی سم مهلکی است. بنابراین اعضا و سر فهرست‌ها نباید مسائل را به سمت‌وسویی ببرند که اعضای جامعه پزشکی این برداشت را داشته باشند که این افراد برای مسائل مالی و شهرت‌طلبی اقدام به شرکت در انتخابات کرده‌اند. همچنین از فریب و دروغ و وجود لیست‌های متعدد پرهیز شود. درعین‌حال همه باید بدانیم که روز شنبه انتخابات تمام خواهد شد و هر کسی که منتخب جامعه پزشکی باشد باید به رسمیت شناخته شود. البته سفارش ما به منتخبین این است که افرادی که در این عرصه کاندیدا شده‌اند یک ظرفیت‌هایی در این عرصه دارند که باید از آنها در کمیسیون‌های مختلف سازمان استفاده شود. بنابراین سازمان نظام پزشکی باید چتری برای همه سلایق و گرایش‌ها پزشکی جایگاهی باشد و همه اعضای جامعه پزشکی احساس کنند که در این سازمان می‌توانند حضور و فعالیت داشته باشند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: