کد خبر: ۱۵۹۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
زوج های بدون فرزند ، متاسفانه فرزندان بیمار و معلول مراکز بهزیستی را به فرزندخواندگی نمی پذیرند و ترجیح می دهند کودک سالم را فرزند خوانده کنند.
شفا آنلاین>اجتماعی>مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: زوج های بدون فرزند ، متاسفانه فرزندان بیمار و معلول مراکز بهزیستی را به فرزندخواندگی نمی پذیرند و ترجیح می دهند کودک سالم را فرزند خوانده کنند.

به گزارش شفا آنلاین،اصغر باقری روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی افزود: این در حالی است که در کشورهای پیشرفته که زوج های بدون فرزند برای پذیرفتن سرپرستی کودک ثبت نام می کنند ، هر کودکی را به فرزند خواندگی می پذیرند.
باقری از پذیرفته نشدن کودکان بیمار و معلول مراکز بهزیستی به فرزندخواندگی به عنوان درد جامعه نام برد و افزود: برخی مهمانان اروپایی ما از اینکه فرزند شیرخوار بیمار و معلول در شیرخوارگاه های ما باقی مانده است درحالیکه برای فرزندخواندگی، بسیاری از زوج ها پشت نوبت هستند ، اظهار تعجب می کنند که مردم ما فقط فرزندان زیبا و سالم می خواهند.

وی ادامه داد: متاسفانه نوزادانی که دست یا پا ندارند یا نابینا هستند، کنار خیابان گذاشته و به مراکز بهزیستی آورده می شوند؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته، چیزی به نام شیرخوارگاه وجود ندارد چراکه مردم، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را با هر نوع معلولیتی می پذیرند و امید است که جامعه ما نیز به این سطح از مسئولیت پذیری اجتماعی برسد.

باقری در عین حال به این نکته هم اشاره کرد که برای نخستین بار، امسال تابوی نپذیرفتن کودکان معلول و بیمار شکسته شده است و یک زوج ، یک کودک بیمار را به فرزندخواندگی پذیرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه نخست امسال ، سرپرستی 113 کودک با همکاری قوه قضائیه به زوج های دارای صلاحیت واگذار شد که این تعداد نسبت به مدت مشابه قبل سه برابر شده است.

باقری همچنین خاطرنشان کرد: 99 درصد متقاضیان فرزندخواندگی در استان تهران خواهان فرزند دختر هستند و هیچکس کودک پسر نمی خواهد.

**خانواده ها معلول خود را پنهان می کنند
مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به برخورداری سه میلیون و 700 هزار تن از خدمات مستقیم و غیرمستقیم این نهاد از جمله طی یک سال اخیر ، گفت: سه میلیون و250 هزار تن از این جمعیت از خدمات مشاوره ای ، مداخله ای و آگاه سازی و 450 هزار تن نیز از خدمات خاص زنان سرپرست خانواده ، کودکان کار و خیابان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست، معتادان و افراد دارای معلولیت بهره مند شده اند.

باقری با تاکید بر اهمیت مسئولیت اجتماعی در جامعه گفت: مسئولیت اجتماعی در جامعه رو به افول و بی رنگ شدن است ؛ اگر یک فرد دارای ویژگی خاص اعم از سالمند، بیمار یا فرد دارای معلولیت برایش دغدغه باشد که چگونه به محل کارش برود ، نشان می دهد که این جامعه سالم نیست.

وی تصریح کرد : خانواده ها معلول خود را از چشم دیگران پنهان می کنند و می گویند اگر مردم بفهمند که ما معلول داریم دیگر برای دختر یا پسر سالم ما ، همسر پیدا نمی شود درحالیکه تکلیف این موضوع در قوانین مشخص است و برای پیشگیری از معلول زایی ، مشاوره های ژنتیک وجود دارد .

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: داشتن یک رمپ مناسب تردد افراد دارای معلولیت، آرزوی ماست درحالیکه این موارد، جزو حداقل شاخص های مناسب سازی به شمار می رود اما بدتر از مناسب سازی محیط، اوضاع مناسب سازی ذهنی مردم است بطورمثال نگاه مردم به یک فرد دارای معلولیت این است که باید به او صدقه دهند و برخی افراد از موضوع معلولیت به عنوان ابزاری برای تکدی گری استفاده می کنند در حالیکه فرد دارای معلولیت دارای توانایی های زیادی است و بسیاری از آنان جزو افتخارات کشور هستند.

**آموزش پیشگیری از اعتیاد به کودکان
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: صفر تا صد کارهای مربوط به پیشگیری از معلولیت و آسیب های اجتماعی بر عهده ماست ؛ همچنین در حوزه پیشگیری ، ابتدایی ترین کار ، ارتقای خدمات مشاوره ای است به گونه ای که به عنوان نمونه طی یک سال اخیر، 2 هزار و 127 کودک در 22 مهدکودک، آموزش های مربوط به پیشگیری از اعتیاد به زبان کودکانه را فراگرفتند .

وی ادامه داد: همچنین 306 هزار و 799 نفر در محلات شهری و روستایی با همکاری 88 تشکل مردم نهاد با آموزش های مربوط به پیشگیری از اعتیاد آشنا شدند.

**اختلاف دیدگاه در غربالگری های پیشگیری از معلول زایی
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: برای پیشگیری از معلولیت نیز برای 98 هزار و 986 نفر اقداماتی انجام شد. 477 هزار و 852 کودک در طرح غربالگری نابینایی شرکت داده شدند و از نابینایی آنان پیشگیری شد.

باقری افزود: طی یک سال اخیر 88 هزار و 885 کودک نیز تحت پوشش غربالگری شنوایی و 23 هزار و 365 زوج نیز تحت پوشش آموزش مشاوره های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت زایی قرار گرفتند.

وی با اشاره به اجباری شدن مشاوره های ژنتیک در قانون برنامه ششم توسعه کشور ، گفت: آنچه وزارت بهداشت و درمان در آزمایش های ژنتیک خود به دنبال آن است ، بیماری تالاسمی است اما بهزیستی به دنبال پیشگیری از معلولیت است و از زوج ها شجره شناسی می کند که متاسفانه تا این لحظه ، این امر برای ما محقق نشده است.

**تعداد خطوط تلفن مشاوره 1480 به 62 خط رسید
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: طی یک سال اخیر 324 هزار و 561 نفر از آموزش های پیشگیری از اعتیاد ، 31 هزار و 270 نفر از آموزش های پیش از ازدواج ، 41 هزار و 332 نفر از آموزش های بعد از ازدواج و 20 هزار و 805 نفر از آموزش های مهارت زندگی برخوردار شدند.
باقری افزود: همچنین طی یک سال اخیر خطوط تلفن مشاوره با شماره 1480 از 26 خط به 62 خط افزایش یافت و 180 هزار و 980 نفر با این خط مشاوره تماس گرفتند. 73 هزار و 493 نفر نیز از ما مشاوره حضوری دریافت کردند .

**155 مرکز سرپایی و 196 مرکز اقامتی برای معتادان استان تهران
مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه به ارائه خدمات درمان اعتیاد اشاره کرد و گفت: 155 مرکز درمان سرپایی داریم که متادون آن را وزارت بهداشت تامین و مجوز فعالیت این مراکز را بهزیستی صادر می کند . طی یک سال اخیر 9 هزار و 177 نفر برای دریافت خدمات درمان اعتیاد به مراکز سرپایی استان تهران مراجعه کردند.

باقری افزود: 196 مرکز اقامتی درمان اعتیاد نیز در استان تهران و جود دارد که 53 هزار و 813 نفر از این مراکز خدمات اقامتی یک تا سه ماهه در سال گذشته دریافت کردند.

**با تغییر کاربری و واگذاری بهاران مخالفیم
مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سئوال که چرا جمعیت معتادان کم نمی شود، گفت: افراد غیرمعتاد دغدغه اشتغال دارند و معتادان دستشان در این زمینه کوتاه تر از سایر اقشار است.

باقری افزود: بخشی از معتادان در مراکز اقامتی بهزیستی وجود دارند که خانواده هر گونه ارتباطی با آنان را قطع کرده است .
وی ادامه داد: قرار بود در هر منطقه ای از تهران، دو مرکز موسوم به «بهاران» راه اندازی شود که رابط جامعه و افراد بهبود یافته از اعتیاد باشد و به عنوان مراکز بین راهی فعالیت کنند اما متاسفانه اکنون جای آنها خالی است و بنابراین ممکن است فردی سه ماه در یک مرکز درمانی و سه ماه دیگر در مرکز دیگر و سپس دوباره در خیابان باشد، چون جایی برای اقامت ندارد.

وی تصریح کرد: حدود 30 مرکز بهاران در استان تهران راه اندازی شد که از ظرفیت آنها به درستی استفاده نشد؛ خواست ما این است که این خانه های بین راهی حتما به همان کاربری و جایگاه اولیه بازگردانده شوند و با هرگونه تغییرکاربری و واگذاری بهاران مخالف هستیم.
باقری تاکید کرد: مراکز بهاران می تواند چهره شهر را از حالت کریه اعتیاد، جدا کند.

**پیک موتوری ویژه معتادان
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: برخی معتادان وارد چرخه درمان نمی شوند که باید تلاش کنیم دستکم آسیب هایی مانند خطر انتقال ایدز در آنها را کاهش دهیم که این خدمات در مراکز کاهش آسیب گذری موسوم به دی.آی.سی ( DIC )انجام می شود که در سال گذشته 12 هزار و 563 نفر در این مراکز از ما خدمات گرفتند .

باقری افزود: همچنین برای مناطق پرخطر و پاتوق ها، پیک های موتوری طراحی کردیم تا خدمات کاهش آسیب را به معتادان برسانند که 23 هزار و 370 نفر از این طریق خدمات دریافت کردند البته در این آمار، تکرار نیز وجود دارد یعنی یک نفر چند بار خدمات دریافت کرده است.

**معتادان متجاهر را از جلوی مراکز کاهش آسیب جمع آوری نکنید
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: در جمع آوری معتادان متجاهر باید به این مساله توجه و دقت شود که معتادان از جلوی مراکز کاهش آسیب ، شلتر ها (سرپناه) و مراکز و پایگاه های رصد شده و شناسنامه دار از نظر بهزیستی و وزارت بهداشت ، جمع آوری نشوند.
باقری افزود: فردی که در مرکز کاهش آسیب خدمت می گیرد، فردی است که پذیرفته است به جامعه بازگردد اما ما باید به او زمان دهیم .

وی ادامه داد: مراکز دیگری د تحت عنوان مراکز شلتر یا سرپناه به صورت شبانه هستند که سال گذشته سه هزار و 830 نفر نیز در این مراکز خدمات گرفتند.

وی همچنین ادامه داد: خدماتی تحت عنوان «موبایل سنتر» داریم که زیرمجموعه دی.آی.سی است و در آنجا پیک موتوری با موبایل ، خدمات کاهش آسیب را به معتادان ارائه می دهد و یکصد هزار و 987 مورد خدمات از این طریق طی یک سال اخیر ارائه شده است.
باقری خاطرنشان کرد: یکهزار و 86 نفر نیز در مراکز باشگاه مثبت بسر می برند ؛ این مراکز، خاص معتادان دارای اچ.آی.وی مثبت است که به آنان آموزش های مهارت های زندگی در ارتباط با این بیماری داده می شود.

**لزوم همکاری شهرداری و بهزیستی برای ساماندهی معتادان متجاهر
مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر در ارتباط با ساماندهی معتادان متجاهر ادامه داد: تاکنون وزارت بهداشت مسئولیت آن را داشته است و باید آن را مدیریت می کرد اما همانطور که سال 81 مسئولیت بیماران روانی مزمن را بدون تامین نیروی انسانی ، فضا و اعتبار بر دوش بهزیستی گذاشتند ، مسئولان تصمیم گرفتند مدیریت ماده 16 به بهزیستی واگذار شود.

باقری اضافه کرد: البته در قانون برنامه ششم توسعه مشخص کردند بهزیستی یا شهرداری این کار را انجام دهند، پیشنهادی به استاندار و رئیس سازمان بهزیستی در این زمینه داده شده که در شهر تهران با توجه به توانمندی شهرداری تهران به لحاظ اعتبارات اجتماعی و فرهنگی، شهرداری برای ساماندهی معتادان متجاهر همکاری کند و مدیریت را بهزیستی می گیرد اما خدمات پشتیبانی و پرسنلی و فضایی برعهده شهرداری تهران باشد.

وی ادامه داد: تجربه همکاری با شهرداری تهران داشته ایم . فضای مراکز از سوی شهرداری تامین می شود و بهزیستی مجوز می دهد و بطور مثال ما برای یکی از مراکز بهاران به شهرداری اعلام آمادگی کردیم تا این مراکز را به معرفی کنند تا ما برای آنها مجوز صادر کنیم .

**موافق راه اندازی شهرک زنان ویژه نیستیم
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: موافق راه اندازی شهرک زنان ویژه نیستیم و هرگونه تجمع افراد دارای مشکل، علمی نیست.

باقری افزود: هنر واقعی آن است که جامعه مسئولیت اجتماعی خود را در برابر آسیب های اجتماعی بپذیرد.

**11 هزار و 37 زن سرپرست خانوار تهرانی تحت پوشش بهزیستی است
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: 11 هزار و 37 زن سرپرست خانوار از خدمات بهزیستی استان تهران بهره مند می شوند .

باقری اظهار کرد: با قرار دادن زنان سرپرست خانوار دارای دانش و مهارت یکسان در یک گروه ، گروه های زنان همیار را تشکیل داده ایم تا با آموزش های لازم به اشتغال برسند.
وی ادامه داد: هم اکنون 641 زن سرپرست خانوار در مرحله آماده سازی شغلی هستند اما پشت نوبتی هم داریم .

** بیش از چهار هزار تماس مرتبط با کودک آزاری در تهران
مدیرکل بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد:طی یک سال اخیر ، چهار هزار و 58 نفر با خط اورژانس اجتماعی با شماره 123 در رابطه با کودک آزاری تماس گرفتند.
باقری افزود: اگر مداخلات بهزیستی در این تماس ها وجود نداشت ، ممکن بود امروز این کودکان در خیابان بودند.

وی ادامه داد : در مجموع 33 هزار و 353 تماس با خط 123 گرفته شد و سه هزار و 631 نفر نیز از خدمات سیار اورژانس اجتماعی استفاده کردند.
وی اضافه کرد: هم اکنون 11 پایگاه اورژانس اجتماعی در استان تهران وجود دارد که طی این هفته تعداد آنها دو برابر می شود.

**نگهداری بیش از دو هزار کودک در مراکز شبه خانواده استان تهران
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: هم اکنون 551 کودک در مراکز دولتی شبه خانواده و یکهزار و 498 کودک در مراکز غیردولتی شبه خانواده نگهداری می شوند.

باقری افزود: دو هزار و 23 کودک نیز نزد بستگان سببی دارای صلاحیت، نگهداری می شوند و بهزیستی از این بابت ماهانه 330 هزار تومان به این خانواده ها می پردازد.

وی ادامه داد: همچنین ماهانه 420 هزار تومان به ازای هر کودک به مراکز غیردولتی شبه خانواده پرداخت می شود و نظارت مستمر نیز روی این مراکز وجود دارد تا کودکان به ابزاری برای جلب مشارکت های مردمی تبدیل نشوند .

**تامین خانه های شیک برای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: این سازمان تلاش دارد تا مراکز نگهداری کودکان از حالت موسسه یا خوابگاه خارج شود و مانند محیط خانه باشد و در این راستا تعدادی خانه نسبتا شیک در مناطق خوب تهران برای این کودکان فراهم شده است.

باقری افزود: طی یک سال اخیر 448 کودک از مراکز شبه خانواده ترخیص شده که یا نزد خانواده خود رفته یا اینکه به استقلال فردی رسیده اند .

وی ادامه داد : میانگین تعداد کودکان در مراکز شبه خانواده استان تهران ، 15 نفر و از میانگین کشوری بالاتر است چراکه قبل از انقلاب تمرکز پرورشگاه ها در تهران بوده است و اکنون نیز جمعیت تهران زیاد است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی خیرین به دلیل عدم شناخت ، مراکز بزرگی برای نگهداری کودکان می سازند درحالیکه ما می خواهیم محیط مراکز شبیه خانه باشد و تعداد کمتری کودک در آنجا نگهداری شوند و اکنون به مراکز برای نگهداری بیش از 12 کودک ، مجوز نمی دهیم.

**62 درصد کودکان کار استان تهران از اتباع بیگانه هستند
مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: سال گذشته ، سه هزار و 972 کودک خیابانی در استان تهران با همکاری 40 موسسه، شناسایی و دارای پرونده شدند که 62 درصد آنان اتباع بیگانه و 38 درصد ایرانی بودند.

باقری افزود: با اقدامات بهزیستی استان تهران از بازگشت یکهزار و 826 کودک به خیابان جلوگیری شد چراکه دو میلیارد و 800 میلیون تومان روی این مساله سرمایه گذاری کردیم .

برچسب ها: معلول ، سلامت ، اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: