کد خبر: ۱۵۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
زن‌ها در مقایسه با مردها بیشتر به این موضوع فکر می‌کنند که وزن آن‌ها از وزن واقعی‌شان بیشتر است و همچنین زن‌ها در مقایسه با مردها وقتی چند کیلو از وزن خود را از دست می‌دهند احساس بدتری نسبت به خود پیدا می‌کنند.
شفا آنلاین:تاکنون چند بار خود را در آینه نگاه کرده‌اید و جمله «من چاق هستم» را به خود گفته‌اید یا تاکنون چند بار به همسر، دوستان یا اعضای خانواده خود گفته‌اید که ظاهرتان چطور است؟ اگر بیشتر از حد معمول چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهید باید گفت که وقت مداخله تصویر بدن <Body image>است.

به گزارش شفا آنلاین:خیرا محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تحقیقی را به چاپ رساندند که بر اساس نتایج آن زن‌ها در مقایسه با مردها بیشتر به این موضوع فکر می‌کنند که وزن آن‌ها از وزن واقعی‌شان بیشتر است و همچنین زن‌ها در مقایسه با مردها وقتی چند کیلو از وزن خود را از دست می‌دهند احساس بدتری نسبت به خود پیدا می‌کنند. اگرچه این یافته‌ها ممکن است چیز جدیدی برای شما نباشند، اما هشداری که کارشناس‌ها می‌دهند این است که چنین مسائل مربوط به تصویر بدن می‌توانند منجر به انتخاب‌های نامناسب و نه گام‌های مثبت به‌سوی سلامتی بهتر و رضایت بدنی شوند.
برای مثال، خانم روبرتا اندینگ، یک متخصص تغذیه رسمی در کالج پزشکی Baylor در شهر هوستون می‌گوید که عضله به وزن افراد می‌افزاید و به همین دلیل بعضی از خانم‌ها از انجام تمرین‌های قدرتی خودداری می‌کنند، اگرچه نتایج تحقیقات مختلف به اثبات رسانده‌اند که تمرین‌های قدرتی باعث تقویت عضله‌ها، افزایش متابولیسم، بهبود سلامت استخوانی و دیگر موارد می‌شوند. دکتر اندینگ می‌گوید: «درنتیجه، خانم‌های که ورزش نمی‌کنند یا تمرین‌های قدرتی انجام نمی‌دهند درنهایت تبدیل به افراد «چاق لاغر» می‌شوند، یعنی تبدیل به افرادی می‌شوند که شاخص حجم بدنی پایین اما میزان چربی بالا دارند.» در عوض، بجای آنکه با وسواس‌های بدنی این‌چنینی به بدن و ذهن خود آسیب برسانید، سعی کنید که در زندگی خود تغییرات کوچکی دهید که باعث سلامتی بیشتر شما می‌شوند و همچنین سعی کنید که روش‌هایی را برای دوست داشتن بیشتر بدن خود امتحان کنید.
ارزش‌های خود را مشخص کنید. دکتر سونی خملانی-پتال، یک روانشناس بالینی مجوز دار در موسسه رفتاری زیستی GreeNeck در شهر نیویورک یک روش را برای ایجاد حس خوب در فرد پیشنهاد می‌کند. او می‌گوید که برای ایجاد یک حس خوب در خود فعالیت‌هایی همچون گذراندن وقت با دوستان، تمرین کردن، موفقیت در کار یا انجام کارهای داوطلبانه‌ای را که برایشان ارزش قائل می‌شود روی یک برگه بنویسید. پس از یک هفته به لیست فعالیت‌های نوشته‌شده در این برگه نگاهی بیندازید و ببینید که چقدر از وقت خود را صرف این فعالیت‌ها کرده‌اید. دکتر خملانی-پلات توصیه می‌کند: «اگر 80 درصد از وقت روزانه خود را صرف تفکر راجع به بدن خود می‌کنید و این تفکرات هیچ تطبیقی باارزش‌های شما ندارند بهتر است که در خود تغییراتی را به وجود آورید.» به‌طورکلی، یک فرد توانایی بهتری در تمرکز روی چیزهایی دارد که مطابق باارزش‌های اوست و علاوه بر این تفکراتی که مطابق باارزش‌های فرد هستند احساس بهتری به فرد می‌دهند.
ویژگی‌های بدنی و رفتاری خوب خود را فهرست کنید. اگرچه وزن کردن خود یک روش مهم برای آگاه بودن از وزن و سلامتی خودتان است، اما تمرکز صرف روی عدد ترازو باعث می‌شود که دیگر چیزهای مهم بدن خود را نبینید. دکتر اندینگ می‌گوید: «تمرکز صرف روی عدد ترازو باعث می‌شود که زیبایی چشم‌ها، موها، خنده و حتی مهربانی خود را نبینید. بنابراین، سعی کنید که روی چیزهای بزرگی از خودتان تمرکز کنید.» اگر چیزی از خودتان یادتان نمی‌آید، تمجیدهایی را به یادآورید که دیگران از ویژگی‌های رفتاری یا دیگر اندام بدن شما کرده‌اند. وقتی‌که این ویژگی‌های بدنی و رفتاری را به یاد آوردید آن‌ها را فهرست کنید و جلوی دید خود، برای مثال روی آینه موجود در حمام، قرار دهید تا همیشه در ذهن شما باشند.
وزن مناسب خود را بیابید. اگر در فرایند کاش وزن خود به مرحله‌ای رسیده‌اید که دیگر عقربه ترازو یا عدد ترازو تکان یا تغیر چشمگیری نمی‌کند این را می‌توان گفت که به وزن مناسب خود رسیده‌اید. اگر وزن شما تنها چند کیلو بیشتر از وزن ایده آلتان است و اگر از طریق رژیم غذایی و ورزش در حال حفظ وزن و سلامت کلی خود هستید، این را باید گفت که اکنون وقت آن است که دیگر نگران رسیدن به وزن ایده آل خود نباشید، چون وزن خود را در حدی کاهش داده‌اید که دیگر نگران سلامتی خود نباشید. علاوه بر این، با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش در حال حفظ وزن مناسب خود نیز هستید. بر اساس این مطالب حال این سوال مطرح می‌شود که اگر به مرحله‌ای از کاهش وزن رسیدیم که تنها به 2 یا 3 کیلو کاهش وزن نیاز داریم می‌توانیم مقداری از وقت خود را که صرف کاهش وزن خود می‌کنیم صرف دوستان خود کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر وزن شما به حد سالمی رسیده است می‌توانید مقداری از وقت کاهش وزن خود را صرف دوستان یا خانواده خود کنید. مشاهدات نشان می‌دهند که چنین کاری می‌تواند باعث احساس بهتر و خوشحالی بیشتر شما شود.
در زندگی خود تعادل تمرینی به وجود آورید. یک برنامه تمرینی منظم شامل تمرین‌های قلبی و عروقی، تمرین‌های قدرتی و حرکات کششی و تعادلی است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که در طول 5 روز هفته حداقل 30 دقیقه از وقت روزانه خود را به تمرین‌های بدنی اختصاص دهید و می‌توان گفت که الزامی برای صرف وقت بیشتر وجود ندارد. دکتر اندینگ می‌گوید: «تمرین بدنی یا همان ورزش یک بخش اساسی در پیشگیری از بیماری، مخصوصا دیابت و بیماری قلبی است، اما تمرین بدنی بیشتر همواره برای سلامتی بهتر نیست.» او اضافه می‌کند: «تمرین بدنی بیش‌ازحد بجای آنکه یک فعالیت لذت‌بخش برای شما باشد تبدیل به یک وظیفه برای شما می‌شود.» با امتحان چیزهای جدیدی همچون شرکت در کلاس‌های رقص شکم، یادگیری یک ورزش اجتماعی همچون تنیس یا مشخص کردن اهداف تناسب‌اندامی برای خود (مانند دوچرخه‌سواری روزانه) تمرین بدنی را تبدیل به یک فعالیت لذت‌بخش برای خود کنید. به‌عبارت‌دیگر، تمرین بدنی باید برای شما لذت‌بخش باشد.
از غذاهای خوب لذت ببرید. اگر در ذهن شما این تفکر در حال شکل‌گیری است که غذا بزرگ‌ترین مانع برای رسیدن به تصویر بدن بی‌عیب و نقص است، توصیه می‌شود که جلوی این تفکر را بگیرید. استخوان‌ها، مو، پوست، قلب و هر بافت و اندام بدن شما برای سلامتی مطلوب خود نیاز به وعده‌های غذایی منظم، متفاوت و مغذی دارند. دکتر اندینگ می‌گوید: «هیچ تحقیقی نشان نداده است که مصرف یک قرص ویتامین می‌تواند سلامتی را بهینه سازد، اما غذاها می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.» به‌جای اینکه ذهن خود را مشغول غذا و کالری‌ها کنید، تمرکز خود را روی خوردن آگاهانه غذاهای سالم، تازه و کامل قرار دهید. مشارکت در تهیه غذاهای سالم و خوردن آن‌ها می‌تواند باعث لذت شما شود و از پرخوری شما جلوگیری کند.
برای خود اهداف سلامتی مشخصی را تنظیم کنید. به‌جای تمرکز روی وزن عالی یا دور کمر عالی، تمرکز خود را روی دیگر اهداف سلامتی همچون امتحان کردن میوه‌ها و سبزی‌های جدید، کم کردن میزان شکر در رژیم غذایی روزانه خود و خوردن هرروز صبحانه قرار دهید. این را به یادآورید که در خارج از حیطه رژیم غذایی و تمرین شیوه‌های دیگری نیز برای مهربان بودن با بدن خود وجود دارند. راه‌هایی همچون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و انجام غربالگری‌های سالانه در زمره تلاش‌های کوچکی هستند که می‌توانند مزیت قابل‌توجهی برای بدن شما داشته باشند.
حقیقت مربوط به بدن را در نظر داشته باشید. آیا دلیل شما برای کاهش وزن این است که بدنتان ازنظر بی‌نقصی پایین‌تر از سطح متوسط است؟ وقت آن است که بدانید تقریبا هیچ‌کسی فراتر از بدن ایده آلی نیست که در ذهن خود مجسم می‌کند. دکتر خلمانی می‌گوید: «سعی کنید که سراغ آینه نروید. وقتی‌که به یک مغازه می‌روید بدون آرایش صورت و مدل دادن مو بروید. اوایل برایتان سخت است که بدون آرایش به بیرون از خانه بروید، اما می‌توانید از عهده آن برآیید. به این توجه داشته باشید که اگر بدون آرایش به بیرون از خانه بروید اتفاق ناگوار و مصیبت باری برای شما رخ نخواهد داد.» سپس لحظه‌ای به این فکر کنید که در دنیای ما هیچ فرد بی‌عیب و نقصی وجود ندارد. پذیرش بی‌عیب و نقص نبودن انسان‌های دنیا باعث می‌شود که بدن خود را بیشتر دوست داشته باشید و تصویر بدن بهتری داشته باشید.
ذهن‌ها را نخوانید. دکتر خلمانی می‌گوید: «اکثر افراد وقتی شخصی را می‌بینند که در حال راه رفتن از کنار آن‌ها است به خود می‌گویند که آن شخص دارد من را مورد قضاوت قرار می‌دهد. اما حقیقت امر این است که چنین تصوری نادرست است و فرد نباید سعی کند که وارد ذهن دیگران شود و خود را قادر به خواندن ذهن دیگران بداند.» به‌طورکلی، افرادی که از کنار ما رد می‌شوند توجه زیادی به مشکلات تصویر بدن ما نمی‌کنند و این خود ما هستیم که فکر می‌کنیم دیگران در حال قضاوت کردن ما هستند.
حلقه اجتماعی خود را تغییر دهید. اگر شما و دوستانتان دوست دارید که در مورد چاقی صحبت کنید و شکایت‌های مربوط به بی‌عیب نبودن بدن خود را مطرح کنید، توصیه می‌شود که دست از این عادت بد بردارید. دکتر خلمانی می‌گوید: «وقت آن است که در زندگی خود تعادلی داشته باشید.» به دنبال دوستانی باشید که علایق مشترکی با شما دارند و تنها نگران ظاهر، رژیم غذایی و کاهش وزن نیستند. به‌طورکلی، هر چه زمان بیشتری با افراد مثبت بگذرانید، احساس رضایت شما نسبت به خودتان بیشتر خواهد شد.
از دیگران کمک بگیرید. دکتر خلمانی خاطرنشان می‌کند که تقریبا هر شخصی گاهی از اوقات احساس دل‌زدگی اندکی نسبت به بدن خود می‌کند. داده‌های تحقیقات نشان می‌دهند که نارضایتی یا دل‌زدگی اندک از بدن می‌تواند تغییرات مثبت سلامت بخش را ترغیب کند و یک عامل تشویق‌کننده برای بهبود سلامت ذهن و بدن باشد. اما اگر زمان زیادی از وقت خود را صرف دیدن خود در آینه می‌کنید، اگر تمام انرژی‌تان را روی رژیم غذایی و تمرین متمرکز کرده‌اید یا اگر به دلیل ناقص دانستن اندامی از بدن خود در رویدادهای اجتماعی شرکت نمی‌کنید یا از کار کردن پرهیز می‌کنید، این را باید گفت که وقتش است که به دنبال کمک حرفه‌ای بروید. اختلال بدشکلی بدن
(Body dysmorphic disorder) شدیدترین نوع از نارضایتی تصویر بدن است که قابل‌تشخیص و قابل‌درمان است. سپید

everydayhealth
برچسب ها: وزن واقعی ، چاق ، تصویر بدن
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: