کد خبر: ۱۵۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
انتخابات الکترونیک نظام پزشکی یک پسوردِ کم حرف داشت؛ قرار بود کاربر را جوان، تایپ کنیم و مشارکت بالا، اسم رمز باشد.اما برخلاف حجم هدیه اولیه ، وقتی اتصال شبکه برقرار شد،دیدیم یک باگ عجیب در بایوس هست؛ نام کاربر با پسورد جور نبود؛ میدانید پدربزرگ همیشه حرفهای خوبی می‌زد؛‌«هیچ زنجیری محکم‌تر از ضعیف‌ترین حلقه‌اش نیست...»
شفا آنلاین:وقتی از محرومیت در طب حرف می‌زنیم؛ بی درنگ یاد محرومیت‌هایی می‌افتیم که‌شیوه‌نامه‌های سلسله دار درمانی در سلب حقوق اساسی پزشکان جوان اعمال می‌کند.

:انتخابات الکترونیک نظام پزشکی یک پسوردِ کم حرف داشت؛ قرار بود کاربر را جوان، تایپ کنیم و مشارکت بالا، اسم رمز باشد.اما برخلاف حجم هدیه اولیه ، وقتی اتصال شبکه برقرار شد،دیدیم یک باگ عجیب در بایوس هست؛ نام کاربر با پسورد جور نبود؛ میدانید پدربزرگ همیشه حرفهای خوبی می‌زد؛‌«هیچ زنجیری محکم‌تر از ضعیف‌ترین حلقه‌اش نیست...» این زیرساخت یک جایش کِرَک پایه داشت. باز هم یک سوال بزرگ؛ چرا هر وقت قرار باشد، محرومیتی اعمال شود ؛ جوان منتخب یا متهم صندلی ردیف اول است. از قضای روزگار تنها گروه سازمان یافته‌ای که همین هفته پیش به علت آزمون ارتقاء با دیتابیس وزارتخانه بروز شدند و لیست جدید مکانی و هویتی آنان قطعاً موجود است، رزیدنت‌ها بودند. بیشترین تعداد اشتباهات اطلاعاتی مغایرت حوزه رای در گروه رزیدنت‌ها گزارش شد.

 اینکه می‌بینیم تنها گروه حتماً بروز و دچار ضیق وقت و البته مشتاق به مشارکتِ سازمان یافته و پرشور دچار محرومیَت ناشی از خطای ورود اطلاعات پایه و سیستمیِ قابل کسب با استعلام کلان می‌شود؛یک پرسش را بی پاسخ رها می‌کند، چرا باز هم سلب حق اساسی از جوان‌ها؟ یک فکر مشکوک یا یک نگاه بدبین فرضیه‌های تیره‌ای را مطرح می‌کند؛ اما خوشبین‌ترین افراد ،اقرار می‌کنند که رزیدنت‌ها اصلاً در آمار متولیان بهداشت و درمان کشور دیده نمی‌شوند ، چه برسد به آنکه جزء آمار رسمی صحیح در یک انتخابات باشند! اینکه وزارتخانه در صلاحیت سنجی از کوچکترین اطلاعات خطا و لغزش افراد عبور نمی‌کند و چیزی در شئون اخلاقی افراد از قلم نمی‌افتد؛ اما همان مجری تیزبین در مکان یابی که ابتدای احراز هویت‌هاست، چنین خطای اطلاعاتی فاحشی در این وسعت مرتکب شود؛ نه تنها یک دوگانه متضاد سختگیری افراطی و تساهل تفریطی را نمایش می‌دهد، بلکه اشاره‌ای به این معناست که به روی جمعیتی بالغ بر حدود ٣٠ هزار نفر رای اوّلی هیچ حسابی باز نکرده است.
این در حالی ست که بازیگران اصلی این شهرآورد اینترنتیِ برخط ، جوانان معترض و تازه واردی هستند که با انباشت عظیم مطالبات و خواسته‌ها در مدخل شغلی و بزنگاه انتظار صنفی و کاری ، به آخرین ابزار تکنولوژیک که زبان انتخابات الکترونیک جاری ست، مجهز هستند. اینکه ما از حدود ٣٠ هزار کاربر جوان که در روزگار دولت الکترونیک ثبت آنلاین ، هنگام فارغ‌التحصیلی یا ثبت نام رزیدنتی شده‌اند؛ دیتابیس آماری و اطلاعاتی نادرست و مغایر با واقع داشته باشیم؛ از یک نقص زیرساختی متناقض اما مدعی حکایت می‌کند که برای اهالی دنیای واقعیات مجازی قابل باور نیست. این بحث به خاطر این بود که اعلام مغایرت و مهلت کوتاه اصلاح در پایان هفته تعطیل و در دقیقه نود در یک سایت بدآرایه سنگین با سرور مختل برای بسیاری از همین طیف جوان؛ شتابزدگی فوت شده‌ای ست که با مدیریت هوشمند الکترونیک و آی تی منافات دارد. مضافاً اینکه اتفاقاً این قبیله فراموش شده برخلاف پراکندگی در مساحت ایران بزرگ یک آرایش منظم و سازمانی دارند.جدی نگرفتن این حلقه مفقوده ، فقدان دید واقعی به پتانسیل عظیم این لایه محروم ابدی را رسانه‌ای می‌کند. کسب اطلاعات و تصحیح باید از مبادی ریشه و والد اطلاعاتی وزارتخانه ، دانشگاه‌ها و نظام پزشکی به شکل خودکار و استعلام گروهی صورت گیرد واسپاری نقص بنیادی اطلاعاتی و دیتابیسی اینچنین مبنایی به فیدبک کاربر، برای اهالی دنیای صفر و یک، فیدبکی حیثیتی ست که به مرکز رصدخانه عمومی ناظر بر زیرساخت‌ها فرستاده می‌شود! همقطاران قدیمی Blue scree- of death را روشن کردید؛ سریع‌تر بوت کنید!سپید
سهیل طالبی حسینی
جراح و متخصص ارتوپدی، پژوهشگر حقوق
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: