کد خبر: ۱۵۹۰۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۶ - 2017July 14
رضا رفیع گفت: متاسفانه طنز گل‌آقا در میان نسل جدید فراموش شده است.
رضا رفیع گفت: متاسفانه طنز گل‌آقا در میان نسل جدید فراموش شده است.

شفا آنلاین: حسین اسماعیل‌پور فرماندار فومن در همایش «نگاهی به طنز معاصر با یادی از کیومرث صابری(گل‌آقای فومنی)» که با حضور شاعران و طنزپردازان در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، با بیان اینکه شهر ولایتمدار فومن اندیشمندان بزرگی چون آیت‌الله بهجت(ره) و فرهیختگانی همچون کیومرث صابری را در خود پرورش داده است، اظهار کرد: آشنایی، ارتباط فرهنگی و تبادل اندیشه بین سایر شهرستان‌ها و استان‌ها دارای اهمیت و لازم و ضروری است.

او هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی را تبادل فرهنگی و آشنایی با صاحبان اندیشه دانست و افزود: تهیه شناسنامه فرهنگی و روستایی، مردم‌شناسی فومن و ماسوله و ثبت جهانی ماسوله از جمله برنامه‌های فرهنگی زیربنایی در راستای معرفی هر چه بیشتر ظرفیت‌های این شهرستان است.

اسماعیل‌پور با بیان اینکه تمام تلاشمان معرفی شهرستان است و در این خصوص سعی شده به مدت یک هفته پتانسیل‌های گردشگری و...شهرستان از طریق صدا و سیما به نمایش گذاشته شود، اظهار کرد: در تلاشیم ارتقای سطح کتاب و کتابخوانی و انواع هنرهای مختلف موجود در شهرستان را در برنامه ششم توسعه بگنجانیم.

در ادامه رضا رفیع طنزپرداز با بیان اینکه شهر فومن برای من یادآور سه شخصیت فاخر کیومرث صابری، شیون فومنی و آیت‌الله بهجت (ره) است، اظهار کرد: شوخ‌طبعی، مقید بودن به جوانان و تعهد به موازین اخلاقی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی و طنز گل‌آقا بود.

او با بیان اینکه طنز گل‌آقا به دور از هر گونه توهین و تهمت بود، افزود: رعایت نجابت و ادب به وضوح در آثار گل‌آقا دیده می‌شد.

رفیع با بیان اینکه یکی از خصوصیات بارز طنز گل‌آقا رندی بود، خاطرنشان کرد: نباید طنز گل‌آقای فومنی فراموش شود اما متاسفانه طنز گل‌آقا در میان نسل جدید فراموش شده است.

او با بیان اینکه برگزاری چنین برنامه‌هایی در راستای یادآوری چهره‌های مردمی است، گفت: برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب زنده‌تر شدن جریان طنز گل‌آقایی نزد عموم مردم می‌شود.

رفیع با اشاره به این‌که برنامه تلویزیونی «قندپهلو» به منظور معرفی طنز گل‌آقا به نسل جدید پخش شده است، گفت: دوره طنز گل‌آقا باید به لحاظ مقطع زمانی و شرایط سیاسی در نظر گرفته شود. در این دوره طنزهایی به‌وجود آمده بود که صریح و شفاف حرف خود را می‌زدند. این در حالی است که گل‌آقا به موازین اخلاقی متعهد بود و هیچ‌گاه از خطوط قرمز اخلاقی پا فراتر نمی‌گذاشت.

او با بیان اینکه طنز گل‌آقا ادبی و تاریخی بود، گفت: انتظار خاص برخی از گرایشات از گل‌آقا علت اصلی توقف انتشار مجله گل‌آقا بود. گل‌آقا در سال ۸۳ و بر اثر بیماری دیگر فرصت چاپ مجدد مجله را پیدا نکرد.

مجری برنامه طنز «قندپهلو» در پایان از پخش برنامه طنز «شب‌نامه» از اول مردادماه جاری خبر داد و اظهار کرد: «شب‌نامه» برنامه سیاسی و اجتماعی است که از شبکه چهار پخش خواهد شد.

اکبر اکسیر،  احمد عربانی، فرامرز ریحان‌صفت، طالع ماسوله، محمود اکرامی‌فر و... از مهمانان این همایش بودند.

در پایان این همایش از پنج نویسنده شهرستان فومن تجلیل شد.
برچسب ها: طنز ، گل آقا ، نسل جدید
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: