کد خبر: ۱۵۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 10
طرح یاد شده ، فعلا در استان های البرز، تهران، قزوین، گیلان، سیستان و بلوچستان و یزد آن هم به صورت محدود در حال اجراست.
شفا آنلاین>اجتماعی>مسئول طرح تحول نظام مدیریت و سامان دهی معتادان متجاهر و بی خانمان گفت: این طرح با الگوی دادگاه درمان مدار متناسب با کرامت انسانی در 6 استان کشور به صورت پایلوت در حال اجراست.

به گزارش شفا آنلاین،محسن روشن پژوه روز دوشنبه در نشست کارشناسان این طرح در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: طرح یاد شده ، فعلا در استان های البرز، تهران، قزوین، گیلان، سیستان و بلوچستان و یزد آن هم به صورت محدود در حال اجراست.

روشن پژوه ، تجاهر را سوء رفتار حاصل از اعتیاد(Addiction) عنوان کرد و گفت: هر معتاد که به هر دلیلی متجاهر و بی خانمان و دارای سوء رفتار شد در صورت داوطلب درمان بودن، می تواند مانند دیگر معتادان تحت شمول مرکز ماده ١٦ (کمپ ترک اعتیاد اجباری) قرار بگیرد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی سازمان کشور اظهارکرد: این طرح با مشارکت مستقیم معاونت پیشگیری و بهزیستی در حال اجراست و الگوی دادگاه درمان مدار در ایران با هدف درمان، کاهش آسیب، توانمندسازی و جامعه پذیری معتادان بی سرپناه «سخت در دسترس» و متجاهر انجام می شود.

به گفته وی، بر اساس این طرح، افراد شناسایی شده به مرکز هماهنگی و مدیریت دادگاه درمان مدار معرفی و البته این گروه بعد از شناسایی حتما غربالگری می شوند که در قسمت غربالگری، بالین گر، درمانگر، مقام قضایی و ضابط هم حضور دارند تا تشخیص دهند آیا این فرد معتاد است یا خیر و اگر فرد ، معتاد ، تشخیص داده شد ، به مراکز ذیربط ارجاع داده می شود.

به گفته وی، فرد در صورت امکان به مراکز کاهش آسیب و سرپناه های شبانه انتقال و در مرحله آخر به مراکزی چون مراکز ماده ١٦ یا زندان ارجاع داده می شود.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: افراد تحت پوشش طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر بدون سرپناه بعد از دوره مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری به مراکز خدمات تکمیلی و تخصصی، حرفه آموزی و آماده سازی شغلی، خانه های میان راهی بهبودیافتگان و مسکن و اشتغال بهبود یافتگان می روند.

مسئول اجرای طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر بی سرپناه با بیان ایجاد همکاری دستگاه قضایی و سلامت در این طرح اظهار کرد: برای قضات و ضابطان قضایی ، دوره آموزشی پیش بینی شده است و قرار است این طرح به خوبی رصد شود؛ نه اینکه معتاد بعد از انجام این اقدامات رها شود؛ برای کاهش خطاهای انسانی همه مراحل طرح از شناسایی گرفته تا ارجاع به واحدهای مختلف و درمان و جامعه پذیری بصورت هوشمند انجام می شود.

مسئول طرح تحول نظام مدیریت و سامان دهی معتادان متجاهر و بی خانمان خاطرنشان کرد: طرح مورد نظر در شورای اجتماعی کشور ، جلسه ١٣٣ ستاد مبارزه با موادمخدر(drugs) و کمیته ملی کنترل و کاهش اعتیاد در قوه قضاییه به تصویب رسید.

** اجرای طرح برای درمان معتادان متجاهر مشکل است
حجت الاسلام محمدباقر باقری نماینده دادستان در نشست طرح تحول نظام مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی سرپناه اجرای این طرح را برای این دسته از معتادان تاحدودی مشکل دانست و گفت: معمولا معتادان متجاهر کمتر خود را به مراکز درمان و ترک اعتیاد معرفی می کنند و این یکی از چالش های جدی این طرح به شمار می آید.

وی ادامه داد: اغلب خانواده های معتادان می گویند که فرد معتاد در منزل از لوازم خانه سرقت می کند و به آنها را به فروش می رساند ؛ حتی برای اهل منزل مشکل ایجاد می کند و حاضر به درمان هم نیست.

باقری با طرح این پرسش که درصورت داوطلب نشدن معتادان متجاهر چه باید کرد، افزود: این طرح برای معتادانی که قصد درمان دارند بسیار خوب است و از آنجا که معتادان متجاهر چهره شهرها را بسیار زشت می کنند ، امید بستن به آن برای درمان معتادان متجاهر با مشکل مواجه است.
به گزارش ایرنا، 2 میلیون و 808 هزار معتاد در کشور بسر می برند و به معتادانی متجاهر اطلاق می شود که در ملاء عام مواد، مصرف می کنند.

انوشیروان محسنی بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور اخیرا اعلام کرد که در خصوص معتادان متجاهر با دید جدیدی به آنان نگاه می کنیم و الگوی دادگاه درمان مدار برای معتادان متجاهر در 6 استان شامل تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، گیلان، یزد و قزوین اجرا می شود.
وی افزود: برای این کار چهار تیم غربالگری، ارجاع و استقرار فعالیت دارند و معتادان متجاهر را به مراکز تشکل های مردم نهاد ارجاع می دهند.

 در زمان حاضر آمار دقیقی از معتادان متجاهر کشور وجود ندارد اما به نظر می رسد شمار معتادان یاد شده در استان های کشور متفاوت باشد .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: