کد خبر: ۱۵۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 05
یک گروه تحقیقاتی به بررسی صدها تحقیقی که بر روی از دست دادن حافظه انجام شده بود پرداخت و در نهایت به این سه راهکار برای پیشگیری رسید
شفا آنلاین>سلامت>محققان پیوسته در حال پیدا کردن روش هایی هستند که بتوان با آن از زوال عقل و آلزایمر با افزایش سن پیشگیری کرد، از خوردن بلوبری گرفته تا انجام بازی هایی که مغز را تمرین می دهند.

به گزارش شفا آنلاین،یک گروه تحقیقاتی به بررسی صدها تحقیقی که بر روی از دست دادن حافظه انجام شده بود پرداخت و در نهایت به این سه راهکار برای پیشگیری رسید:

مرتب ورزش کردن
کنترل فشار خون(blood pressure)
انجام تمرینات ذهنی

اما جمع بندی این تحقیقات با یک هشدار همراه بود که می گفت این شواهد کاملا ثابت شده نیستند و نمی توان گفت با انجام آنها مطمئنا از بیماری های مغزی می توان جلوگیری کرد. همچنان دانشمندان امیدوارند که تغییر در سبک زندگی، بتواند از کاهش عملکرد حافظه و تفکر پیشگیری کند.

دکتر دن بلیزر از محققانی که به بررسی تحقیقات روی مغز پرداختند می گوید: من فکر می کنم این بررسی ها نشان می دهد هنوز جای امید هست و می توان روی برخی قسمت ها بیشتر کار کرد. برای نوشتن این گزارش 149 صفحه ای، متخصصان ما یافته های صدها تحقیق را درباره مغز جمع آوری کردند و حتی روی دیگر تحقیقات نیز کار کردند.

حفظ حافظه و مهارت های فکر کردن بسیار ضروری هستند. متاسفانه تعداد بسیاری از افراد، امروزه در سطح جهان از بیماری آلزایمر(Alzheimer) و دیگر بیماری های مربوط به مغز رنج می برند. بیش از یک دهه است که برای درمان این بیماری ها داروی جدیدی معرفی نشده و بنابراین روند درمان یکسان باقی مانده است.

نتیجه بررسی ها سه راهکار را معرفی می کند، اما محققان همچنان می گویند برای اثبات کارکرد حتمی آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است:
اطلاعات بیشتر درباره سه استراتژی برتر

برخی تحقیقات نشان داده اند کنترل فشار خون مخصوصا از سن 35 سالگی تا 65 سالگی، خطر ابتلا به زوال عقل(Dementia) را کاهش
می دهد.

در حالی که تحقیقات قبلی نشان داده بود برخی از داروهای فشار خون بهتر از دیگر داروها می توانند خطر آلزایمر را کاهش دهند، اما آنچه بیشتر مورد اهمیت قرار دارد این است که کنترل فشار خون اهمیت بیشتری نسبت به استفاده از داروهای فشار خون دارد.

تحقیقات همچنین مرتب ورزش کردن را با داشتن مغزی سالم مرتبط دانسته اند، اما این تحقیقات همواره مثبت نبوده اند. بلیزر می گوید ورزش چیزِ خوبی است اما تحقیقات زیادی انجام نگرفته که درست مشخص کند چقدر از چه نوع ورزش خاصی برای این کار مناسب است.

تمرین ذهنی شامل انواع مختلفی از فعالیت ها می شود: از جمله تمرینات کامپیوتری و غیر کامپیوتری، حل مشکل و دیگر مهارت ها. محققان روی یک تحقیق به نام ACTIVE کار کردند که برای تمرین دادن ذهن، یکی از قوی ترین طراحی ها را داشت. تحقیقات نشان داد طی 2 سال این تمرینات می تواند روی بهتر کار کردن مغز تاثیر داشته باشد و آن را بهبود دهد، اما پس از 5 سال تاثیر آن کاهش یافت.


برنامه غذایی چه تاثیری بر سلامت مغز دارد؟

ادعاهای فراوانی درباره تاثیر برنامه غذایی بر سلامت مغز انجام گرفته است. در یکی از تحقیقات که همین هفته نتایج آن منتشر شد محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از روغن زیتون اکسترا ویرجین ( روغن حاصل از اولین روغن گیری )، حداقل در موش ها توانسته از آلزایمر جلوگیری کند. موش هایی که در برنامه غذایی شان از روغن زیتون اکسترا ویرجین استفاده شده بود، نسبت به دیگر موش ها توانایی یادگیری و به خاطر سپاری بهتری داشتند.

محققان نتوانستند شواهد کافی برای ارائه یک برنامه غذایی خاص را جمع آوری کنند. اما متخصصان تاکید می کنند برنامه های غذایی که تمرکزشان روی غلات کامل، میوه و سبزیجات و لبنیات کم چرب باشد می توانند به بهبود سلامت مغز کمک کنند. همچنین کاهش نمک را نیز نباید فراموش کرد.
بلیزرمی گوید: رژیم غذایی نیازمند تحقیقات بیشتری است و هنوز اطلاعاتمان درباره آن به اندازه ورزش بالا نرفته است.

محققان در این موارد مزیتی نیافتند:

داروهای ضد زوال عقل که با نام مهارکننده های استیل کولین استراز نیز شناخته می شوند. با اینکه این داروها برای درمان علائم آلزایمر استفاده می شود، اما هیچ کدام نمی توانند دلایل اساسی را درمان کنند و یا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنند.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن.
گینکو بلوپا که یک مکمل گیاهی محبوب است.
ویتامین E

منبع:سایت دکتر کرمانی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: