کد خبر: ۱۵۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ - 2017July 04
ساختار بسیاری از موسسات اعتباری به گونه ای است که به حرف بانک مرکزی و حتی دولت هم گوش نمی کنند؛ بنابراین مداخله سازنده نهادهای فراقوه ای در این میان ضروری است.
شفاآنلاین>بیمه و بانک>مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: ساختار بسیاری از موسسات اعتباری به گونه ای است که به حرف بانک مرکزی و حتی دولت هم گوش نمی کنند؛ بنابراین مداخله سازنده نهادهای فراقوه ای در این میان ضروری است.

به گزارش شفاآنلاین، 'کامران ندری'  افزود: رخدادهای اخیر در حوزه بانکی در راستای ساماندهی موسسات مالی غیر مجاز بود، الان هم بانک مرکزی هر موسسه غیر مجاز را ساماندهی کند ممکن است این مسائل پیش بیاید.

به گفته وی، چه بسا مسئولیت سه قوه و نهادهای فراقوه ای فراتر از مسئولیت بانک مرکزی باشد.
ندری معتقد است:با وجود آنکه نقش بانک(Bank) مرکزی بیشتر است اما اگر همه مسئولیت را متوجه این نهاد کنیم بی انصافی است.

وی اظهار داشت: با توجه به مسئولیتی که در حوزه بانکی کشور دارم می دانم که بانک ها مشکل دارند اما این مشکلات آن اندازه که ایجاد هراس کند،نیست.
مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: باید مشکلات بانک ها را جدی گرفت اما جای نگرانی برای مردم نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق معتقد است:وی یادآور شد:در مورد موسسه های مالی اعتباری(Credit) که مجوز دارند، جای نگرانی نیست ، بنابراین مشکلات بانک ها در حدی که بخواهند برای مردم ایجاد هراس کنند نیست.

ندری تاکید کرد: اما باید مشکل بانک ها را جدی گرفت و همه قوا برای حل این مشکلات با هم همکاری کنند.حتی نهادهای فراقوه ای باید در این زمینه به یاری بیایند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی گفت: روندی برای گسترش اخبار نادرست در فضای مجازی باز شده که موج 'بانک هراسی' در اذهان عمومی شکل بگیرد.
ندری افزود: از آنجایی که اطلاعات ساده و شفاف به مردم ارائه نمی شود و سیاست ارتباطی نادرستی برای گسترش اخبار نادرست در فضای مجازی باز شده که منشا درستی ندارد، سبب شده که بانک هراسی در مردم ایجاد شود.

یادآور می شود، چند ماهی است که برخی موسسات مالی غیر مجاز که مجوز خود را از وزارت تعاون در دولت نهم گرفته اند دچار مشکل شده اند و مردم نمی توانند سپرده های خود را وصول کنند.
موسسه اعتباری کاسپین(این روزها این موسسه بیش از سایر موسسات با اعتراض سپرده گذاران مواجه است)در اسفند ماه 1394 با ادغام هشت تعاونی اعتباری غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت.

در یک سال گذشته هیات های تسویه این تعاونی ها و بانک مرکزی مشغول شناسایی دارایی ها و صورت حساب های آنها بودند تا بانک مرکزی به تناسب دارایی های شناسایی شده، خط اعتباری برای تعیین تکلیف سپرده های مردم در اختیار کاسپین قرار دهد.

در نهایت از 28 اردیبهشت ماه امسال مرحله نخست تعیین تکلیف حساب های کمتر از 100 میلیون ریال (10 میلیون تومان) سپرده گذاران فرشتگان آغاز شد و آنها می توانستند تا هشت خرداد 90 درصد موجودی حساب های خود را دریافت کنند.

در گام بعدی که از 9 خرداد آغاز شد و تا 17 خرداد ادامه یافت، نوبت تعیین تکلیف حساب های زیر 200 میلیون ریال (20 میلیون تومان) بود تا به این ترتیب 90 درصد از سپرده گذاران تعیین تکلیف شوند.
تعاونی فرشتگان 458 هزار و 826 سپرده گذار دارد و با انجام مرحله سوم و تعیین تکلیف حساب های زیر 500 میلیون ریال که از پیش از عید سعید فطر آغاز می شود، 93 درصد از سپرده گذاران تعیین تکلیف می شوند.

تعیین تکلیف حساب ها به معنی تسویه قطعی با مشتریان نیست بلکه بر اساس برنامه ریزی انجام شده بخشی از سپرده های خود را به صورت نقد دریافت می کنند و موسسه کاسپین متعهد می شود تا در یک بازه زمانی، مبالغ باقیمانده را با توجه به دارایی هایی که بانک مرکزی شناسایی می کند، تسویه کند.
برچسب ها: بانک ، بیمه ، اعتباری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: