کد خبر: ۱۵۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۶ - 2017July 03
نوسانات خلقی، ولع دیوانه کننده و گریه های بی دلیل؟ بله، شما می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم.

شفا آنلاین:خانم ها تاثیر هورمون ها<The effect of hormones> بر بدنشان را به صورت ماهیانه نشان می دهند. در این مطلب به تاثیر هورمون ها بر بدن و خلق و خوی خانم ها می پردازیم.

تاثیر هورمون استروژن، پروژسترون، تستوسترون، پرولاکتین، FSH-LH بر زنان

به گزارش شفا آنلاین:نوسانات خلقی، ولع دیوانه کننده و گریه های بی دلیل؟ بله، شما می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. در نظر سنجی منحصر به فرد که توسط سایت سلامت زنان و کنگره متخصصان زنان و زایمان آمریکا (ACOG ) در مورد میزان اطلاعات زنان در باره آناتومی زنان انجام شد، متاسفانه اطلاعات چندان زیاد نبود. برای کمک به درک بهتر از حالات خود در این مقاله خلاصه ای از مقاله اصلی که در نوامبر 2014 منتشر شده را با شما به اشتراک می گذاریم.

اگر ماهی یک بار شلوارهای مسخره می پوشید، هر کاپ کیکی که دم دستتان باشد می خورید یا ساعت 2 صبح تلویزیون می بینید. حدس بزنید چه شده؟ شما کاملا طبیعی هستید. هورمون های تولید مثلی می توانند روی پریود، باروری و میل جنسی شما، شرایط ذهنی و چرخه خواب و اشتهای شما تاثیر بگذارند. از این توصیه ها برای کنترل کردن اوضاع استفاده کنید.

 

1. استروژن (Estrogen)

استرادیول (Estradiol) مهم ترین نوع استروژن است که شرایط مناسب رحم برای بارداری را فراهم می کند. سطوح پایدار آن می تواند میل جنسی و سیستم ایمنی شما را بهبود دهد.

مهم ترین تاثیرات: استروژن سیگنال رشد را به تمام سلول های بدن شما می فرستد، از سینه گرفته تا استخوان ها. ولی مقدار بیش از حد آن می تواند باعث سندرم پیش از قاعدگی شدید، مشکلات باروری و حتی سرطان پستان شود. و در موراد خیلی نادر باعث پوکی استخوان خواهد شد.

متعادل نگه داشتن: بیش از حد لاغر بودن می تواند مانع تولید استروژن شود، در حالی که سلول های چربی اضافه، نوعی استروژن تولید می کند که به استرادیول پیام ارسال می کند. نکته کلیدی: وزن سالم خود را حفظ کنید. هدف داشتن BMI بین 18.5 تا 30 است.

 

2. پروژسترون (Progesterone)

این هورمون مسئول ایجاد پوشش داخلی رحم در هر ماه است. متوجه اثرش نشدید؟ پایین رفتن سطح این هورمون در بدن باعث ایجاد پریود می شود.

مهم ترین تاثیرات: وقتی صحبت از عشق و نفرت می شود، پروژسترون دارای اثر آرام بخش خفیف است که می تواند به خواب راحت منجر شود. همچنین می تواند سطح احتباس آب، خروج گاز  و یبوست را افزایش دهد.

متعادل نگه داشتن: از آنجا که تنظیم این هورمون برای فرزند آوری بسیارمهم است، بسیاری از مادران به کرم های واژینال روی می آورند. دست نگه دارید. مطالعات نشان می دهد که این کرم ها بی فایده اند. چیزی که می تواند کارساز باشد، مراقبه آن هم بسیار کوتاه حدود 5 دقیقه در هر روز است.

 

3. تستوسترون (Testosterone)

نه فقط برای مردان، هورمون های آندروژن (androgen)، روی تخمک گذاری منظم و میل جنسی دلچسب تاثیر گذار هستند.

مهم ترین تاثیرات: بیش از حد بالا رفتن سطح این هورمون اغلب همراه با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است و می تواند باعث ایجاد غیر طبیعی آکنه، شوره سر یا موهای ضخیم شود. فقدان این هورمون می تواند باعث شود احساس خوشی و سلامت نداشته باشید.

متعادل نگه داشتن: تستوسترون اضافه ارتباط نزدیکی با چاقی دارد، بنابراین تلاش کنید که BMI خود را متعادل نگه دارید. اگر سطح تستوسترونتان پایین است از خوراکی های سرشار از روی استفاده کنید، مثل هوموس که می تواند سطح روی را در بدن بالا ببرد ( خیالتان راحت باشد، با این کار سطح انرژی خود را بالا می برید و قرار نیست مثل یک مرد ریشو شوید).

 

4. پرولاکتین (Prolactin)

این یکی در مغز ساخته می شود و فعالیت اصلی آن رهاسازی تخمک و تحریک تولید شیر در تازه مادران است.

مهم ترین تاثیرات: بالابودن این هورمون می تواند میل جنسی را کاهش داده و علائمی مشابه یائسگی ایجاد کند. بالا رفتن سطح آن به آرامی می تواند تخمک گذاری را متوقف کند. پس از زایمان، نرمال بودن سطح این هورمون به کاهش وزن سریع تر کمک می کند.

متعادل نگه داشتن: کم خوابی می تواند هورمون های استرس مثل کورتیزول و پرولاکتین را افزایش دهد. برای داشتن سطح مطلوب این هورمون ها حداقل باید 7 – 8 ساعت،بدون وقفه در شب ها چشم هایتان را ببندید.

 

5. FSH/LH

هورمون تحریک کننده فولیکول ( FSH ) تخمک ها را برای مراحل اولیه آماده می کند، هورمون لوتئینه کننده ( LH)، آنها را رها می سازد

مهم ترین تاثیرات: مقدار ایده آل FSH/LH می تواند به داشتن سطح مطلوب پروژسترون کمک کند، در حالی که کمبود FSH با مشکلات حافظه، بی خوابی و آکنه مرتبط است.

متعادل نگه داشتن: در مصرف نوشیدنی های الکلی احتیاط کنید، به خصوص اگر می خواهید بچه دار شوید. مصرف روزانه بیش از دو بار نوشیدنی الکلی می تواند سطح تولید FSH/LH را به میزان بسیار زیاد کاهش دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: