کد خبر: ۱۵۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 02
حال و هوای اهواز آن‌چنان خبرساز شده که رسانه‌های جهانی اعلام کردند این شهر در روز‌های گذشته گرم‌ترین دمای تاریخ کره زمین را ثبت کرده است.
شفاآنلاین>سلامت>هر چند روز گذشته اندکی از دمای هوای اهواز کاسته شد، اما همچنان این شهر که در روز‌های اخیر به عنوان گرم‌ترین شهر جهان معرفی شده است، بالاترین دما را در میان شهر‌های کشور دارد. از طرف دیگر، پیش‌بینی می‌شود موج جدید گرمای هوا از دوشنبه به اهواز برسد و چاشنی این گرمای طاقت‌فرسا گرد و غباری است که از عراق به این شهر جنوبی ایران وارد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، همزمان با اوجگیری گرما در اهواز و در حالی که در روز‌های اخیر تعدادی از ساکنان این شهر و دیگر شهر‌های استان خوزستان به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان شدند، هشدار‌هایی درباره اشعه فرابنفش نیز داده شده است. مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت به تازگی عنوان کرده است که اهوازی‌ها در معرض سرطان پوست و آب مروارید قرار دارند.


حال و هوای اهواز آن‌چنان خبرساز شده که رسانه‌های جهانی (Global media)اعلام کردند این شهر در روز‌های گذشته گرم‌ترین دمای تاریخ کره زمین را ثبت کرده است. روزنامه واشنگتن پست به نقل از موسسه هواشناسی فرانسه نوشت که اهواز روز پنجشنبه با گرمای حدود 54 درجه سانتیگراد رکورد گرمای هوا در جهان را شکست. بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و هواشناسی در روزهای آینده در پاره‌ای نقاط شرق کشور به ویژه منطقه زابل وزش باد شدید و در برخی ساعات گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. روز گذشته اهواز با بیشینه دمای 48 درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای هشت درجه بالای صفر خنک‌ترین مرکز استان بود. شهر اهواز در سی ژوئن 2017 با گرمای 7/53 سانتیگراد گرم ترین شهر روی زمین بوده است. اگر دمای هوای این شهر در روزهای آتی به ۵۴ درجه برسد، آنگاه همراه با دمای ثبت شده در کالیفرنیا در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ و کویت در ۲۱ جولای 2016گرم ترین دمای ثبت شده در تاریخ مدرن را به خود اختصاص خواهد داد. این مساله نگرانی‌هایی را در مورد سلامت شهروندان اهوازی به وجود آورده است.روز گذشته مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت درباره حالت هشدار اشعه فرابنفش در اهواز گفت که با توجه به خطرات ناشی از پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV برای انسان سازمان هواشناسی باید شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را مانند هر پارامتر دیگری اعلام کند. به گفته علی گورانی پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV به اعضای سطحی بدن مانند پوست و چشم آسیب می‌رسانند و این پرتوها تقریبا اولین و شایع‌ترین عامل آسیب‌های پوستی و سرطان پوست هستند، همچنین باعث بروز آب‌مروارید در افراد می‌شوند و عامل پیر پوستی زودرس نیز هستند. او با بیان اینکه کشور ما در مدار آب‌مروارید(Cataracts) دنیا قرار دارد، عنوان کرد: عمده‌ترین ابزار برای کاهش ابتلا به این بیماری‌ها اطلاع‌رسانی و بالا بردن سطح بهداشت مردم است. مردم برای اینکه خود را از پرتوهای فرابنفش خورشید حفظ کنند، باید بدانند مقدار این پرتوها در چه ساعاتی از روز بیشتر است، از همین رو نیازمند شبکه سنجش آنلاین هستیم تا بتوانیم از طریق این شبکه شدت پرتوگیری را متوجه شویم. او ادامه داد: سازمان هواشناسی باید شدت پرتوهای فرابنفش خورشید را مانند هر پارامتر دیگری اعلام کند و باید مرتب و مکرر درباره میزان این پدیده پراهمیت که آسیب‌های زیادی به انسان وارد می‌کند، اطلاع‌رسانی کند.

افزایش دمای خوزستان از دوشنبه

«بر اساس اطلاعیه دو روز پیش مرکز ملی پایش گرد و خاک هواشناسی خوزستان، با ورود توده گرد و خاک از کشور عراق به خوزستان، ابتدا جنوب غرب استان تحت تاثیر قرارمی‌گیرد.» این اظهار نظر روز گذشته توسط معاون پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خوزستان انجام شد. علیرضا غلامپور ادامه داد:‌ موج اول این پدیده از صبح دیروز ابتدا آبادان را تحت تاثیر قرار داد و دید افقی را در این شهر به سه کیلومتر کاهش داد. هم‌اکنون موج اول این پدیده آبادان،‌ بستان و گتوند را تحت تاثیر قرار داده و دید افقی در گتوند به سه کیلومتر و در بستان به چهار کیلومتر رسیده است. او بیان کرد:‌ موج دوم این پدیده روز گذشته ابتدا مناطق جنوب غربی خوزستان را تحت تاثیر قرار داد و منجر به کاهش دید افقی در این مناطق شد. غلامپور با بیان اینکه موج دوم پدیده گرد و غبار دیروز سراسر خوزستان را در برگرفت،‌ افزود:‌ پدیده گرد و غبار در خوزستان دیروز پایدار نبود. او با اشاره پیش‌بینی وضعیت دمای خوزستان گفت: امروز کاهش دو تا چهار درجه‌ای میانگین دمای هوای استان را خواهیم داشت. روز گذشته حداکثر دمای خوزستان حدود 48 درجه سانتیگراد بود. امروز نیز وقوع دمای 50 درجه‌ای بعید به نظر می‌رسد. به گزارش ایسنا، معاون پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خوزستان ادامه داد:‌ از روز دوشنبه مجددا با افزایش دمای هوا در خوزستان مواجه خواهیم شد و مجددا دمای 50 درجه‌ای را در برخی نقاط تجربه خواهیم کرد.

ضعف در مدیریت آب و برق

نماینده مردم اهواز در مجلس درباره وضعیت هوای مرکز استان خوزستان می‌گوید: اهواز و به‌طور کلی استان خوزستان با توجه به اینکه شرایط دمایی خاصی را سپری می‌کنند نسبت به سال گذشته شرایط بحرانی دارند. علی ساری می‌افزاید: سال گذشته این سیکل دمایی را در تابستان داشتیم، اما امسال از آخرین روزهای بهار و اولین روزهای تابستان دما به مراتب در اهواز بیشتر از گذشته شد. او ادامه می‌دهد: امکانات و بسترهای لازم در استان موجود نیست. پست‌های انتقال برق که برق را به سمت شهر می‌رسانند به اندازه کافی ظرفیت ندارند. بنابراین طبیعی است که با توجه به شرایط دمایی خاص کار کردن کنار سیستم‌های برقی نوعی ناپایداری را به وجود آورد. ساری خاطرنشان می‌کند: از این رو اگر در کنار سیستم‌های برقی اتفاقی بیفتد شرایط بد تشدید می‌شود. از سوی دیگر، تعمیرات و نگهداری تجهیزات ضعیف است و به نیروی کار نمی‌رسند. بنابراین این مساله روی کیفیت کار تاثیر می‌گذارد. نماینده مردم اهواز در مجلس توضیح می‌دهد: ظرفیت لازم مطابق با ظرفیت استان نیست. البته در استان برق زیادی به دلیل تعدد سدها و نیروگاه‌ها تولید می‌شود، اما ضعف‌هایی در مدیریت برق استان وجود دارد که حل و فصل مشکلات را به تعویق انداخته است. ساری ادامه می‌دهد: نمی‌توان دولت آقای روحانی را زیر سوال بود، چون دولت به اندازه کافی دغدغه دارد و پیگیر امور داخلی و بین‌المللی است. باید به کارایی مدیران استان خرده گرفت. نماینده مردم اهواز در مجلس یادآوری می‌کند: وقتی که دمای هوا بالا می‌رود، برق قطع می‌شود و این قطعی برق مردم را دچار چالش‌های شدیدی می‌کند. تازه مشکل تنها قطعی برق نیست. به دنبال قطعی برق آب رسانی و خدمات بیمارستانی نیز تحت ‌الشعاع قرار می‌گیرد. ساری تاکید می‌کند: وقتی مدیریت آب و فاضلاب استان ضعیف بوده و تجربه لازم را ندارد، بیشتر از این هم نمی‌توان از آن توقع مدیر بحران را داشت. مدیران در این زمینه باید پاسخگو باشند. این نماینده مجلس می‌گوید: این استان نیاز به افراد توانمند دارد. پیگیری مدیریت بحران کار هر شخصی نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که دوباره با پدیده ریزگردها مواجه هستیم. ما استراتژی درست می‌خواهیم که چالش‌های استان را با برنامه راهبردی و موثر حل و فصل کند، وگرنه همچنان استان خوزستان و به ویژه اهواز شرایط نابسامانی را تجربه می‌کند.آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: