کد خبر: ۱۵۶۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ - 2017June 22
مطالعاتی که در سازمان جهانی کار، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی انجام شده است، حاکی از آن است که افرادی که مدت ها در بازار کار جویای کار بودند اما به هر دلیل فرصت شغلی برای آنان فراهم نشده است، دچار یاس و سرخوردگی می شوند.
شفا آنلاین>اجتماعی>مدرس کسب و کار و کارآفرینی با تاکید بر اینکه بیکاری به خلق آسیب های اجتماعی(Social harm) دامن می زند، گفت: بیکاری طولانی مدت، افراد را به عناصر مخرب و منتقد سوزان در مسائل اجتماعی تبدیل می کند.

به گزارش شفا آنلاین، مسلم خانی درباره بیکاری و سلامت اجتماعی، افزود: مطالعاتی که در سازمان جهانی کار، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی انجام شده است، حاکی از آن است که افرادی که مدت ها در بازار کار جویای کار بودند اما به هر دلیل فرصت شغلی برای آنان فراهم نشده است، دچار یاس و سرخوردگی می شوند.

وی اضافه کرد: این افراد از بازار کار عقب نشینی می کنند و به نوعی رانده می شوند به طوری که بعد از مدتی تمایل به کار کردن و مهارت آموزی های حرفه ای را از دست می دهند و به منتقدان مخرب جامعه تبدیل می شوند.

خانی تداوم این وضعیت را برای فرد و جامعه نامطلوب دانست و افزود: تداوم این وضعیت، آنان را خود به خود از جامعه طرد می کند و معمولا شانس جذب شان توسط شبکه ها و سازمان های بزهکاری، تروریستی و خرابکاری بیشتر است.

این مدرس دانشگاه دلایل تمایل افرادی که مدت های طولانی در انتظار فرصت شغلی و ورود به بازار کار بودند به این شبکه ها و سازمان ها برشمرد و گفت: آنان با تصور امکان ثروت آفرینی فوری و یک شبه، راحت تر جذب چنین موقعیت هایی می شوند و از سویی دیگر نیز امکان تحقق انتقام اجتماعی از جامعه را میسر می دانند.

افراد بیکار مستعد گرفتاری آسیب های اجتماعی
مدرس کسب و کار و کارآفرینی اظهار کرد: افرادی که به هر دلیل شغلی ندارند و از حمایت های اجتماعی نیز بهره مند نیستند، بیشتر مستعد گرفتاری انواع بیماری ها، بزه ها و آسیب های اجتماعی(Social harm) هستند.

وی گفت: اشتغال از ارکان تعالی بخشی به کیفیت زندگی افراد است و علاوه بر اینکه ابزار کسب درآمد محسوب می شود، به آرامش روحی و روانی افراد، آسایش جسمانی او و احساس مفید بودن و داشتن منزلت و پایگاه اجتماعی کمک می کند.

خانی ادامه داد: شغل مظهر و نمایش کاملی از توانمندی ها، علاقمندی ها و استعدادها در یک جامعه است و زمانی که افراد مشاغلی متناسب با قابلیت های خود داشته باشند، فرصت بروز و ظهور استعدادهای بالقوه و بالفعل آنان در جامعه فراهم می شود بنابراین اشتغال در هر جامعه نمادی از میزان موفقیت افراد آن جامعه است.

وی با اشاره به جلسه شورای عالی اجتماعی کشور گفت: توجه به آسیب های اجتماعی و فقر و بیکاری به عنوان دو کلیدواژه کانونی در حوزه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در این شورا نشانگر رویکردی درست، منطقی و علمی است و نشان می دهد که نقشه راه برای حل آسیب های اجتماعی صحیح است.

خانی با اشاره به اینکه بیکاری می تواند به یک مساله کاملا امنیتی تبدیل شود، افزود: موضوع آسیب ها، ناکارآمدی ها و بزه های اجتماعی هرچند با مولفه های متعدد و متنوعی مرتبط است اما عامل بیکاری و حتی نداشتن شغل مناسب، می تواند از جمله عللی باشد که خلق آسیب های اجتماعی از طریق افراد بیکار را دامن می زند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به نتایج یک مطالعه علمی درباره نهاد خانواده در ایران گفت: مطالعات نشان می دهد که رابطه معناداری بین بیکاری و فقر، بیکاری واعتیاد، بیکاری و شرارت ، بیکاری و عدم احساس هویت در جامعه وجود دارد که هرکدام از اینها به عنوان مولفه های مهم و کلیدی موضوع بزه و آسیب اجتماعی محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی نه تنها رابطه معناداری دارند بلکه یک رابطه پیش برنده و کاملا عیان دارد؛ بدین معنا که اگر در جامعه ای به موضوع رفع بیکاری توجه شود، بی شک سلامت اجتماعی ارتقا می یابد و از سویی دیگر عرصه برای بروز آسیب های اجتماعی تنگ می شود.

خانی تصریح کرد: در صورتی که به موضوع رفع بیکاری و اشتغال توجه نشود باید منتظر جامعه ای پر تنش و مملو از مشکلات و چالش های فردی و اجتماعی بود موضوعی که سلامت و امنیت عمومی را تهدید می کند.
برچسب ها: اجتماعی ، بیکاری ، منتقد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: