کد خبر: ۱۵۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۲ تير ۱۳۹۶ - 2017June 23
این دارو از طریق کاهش چربی پوست (وادار کردن غده های چربی پوست به کم کردن تولید چربی) باعث کم شدن آکنه در پوست میشود.
شفا آنلاین:راکوتان ROACCUTANE یا ایزوتره تینوئین (Isotretinoin)، همچنین بنام 13_سیس_رتینوئیک اسید نیز نامیده می شود. ایزوتره تینوئین هم با رتینوئیک اسید و هم با رتینول (ویتامین آ) مربوط است.ایزوترتینوین یک دارو برای درمان آکنه شدید است.

به گزارش شفا آنلاین:این دارو به صورت کپسول خوراکی، بیشتر با نام های تجاری راکوتان (Roaccutane) و آکوتان عرضه می شود. ایزوترتینوین از مشتقات ویتامین آ است که به صورت طبیعی با میزان خیلی کم در بدن انسان وجود دارد. این دارو از طریق کاهش چربی پوست (وادار کردن غده های چربی پوست به کم کردن تولید چربی) باعث کم شدن آکنه در پوست میشود.

راکوتان به شکل کپسول های ژلاتینی خوراکی 10 و 20 میلی گرمی موجود است. و همچنین مواد زیر نیز در آن بکار رفته است: روغن سویا,موم زرد,روغن نباتی هیدروژنه, ژلاتین, گلیسرول, آب, سوربیتول, مانیتول, نشاسته ذرت فراوری|فراوردهشده, تیتانیوم دی اکسید و...ایزوتره تینوئین، رتینوئیدی است که عملکرد غدد چربی و کراتینیزاسیون (شاخی شدن و پوسته پوسته شدن) را مهار می کند؛ گرچه مکانیسم دقیق آن نامعلوم است.

عوارض چشمی
عوارض چشمی در ارتباط با مصرف راکوتان (ROACCUTANE) شامل: خشکی چشم، کدورت قرنیه، کنژنکتیویت(التهاب ملتحمه)، بلفاریت(التهاب لبه پلکها)، کاهش دید شب و کراتیت(التهاب قرنیه) است که معمولا با قطع دارو بهبود می یابد.خشکی چشم با مصرف پماد های نرم کننده یا قطره های اشک مصنوعی بهتر می شود. به علت احتمال بروز کراتیت، بیماران مبتلا به خشکی چشم باید پیگیری شوند. بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید توشط چشم پزشک با تجربه معاینه شده و قطع دارو مد نظر قرار گیرید.

ممکن است عدم تحمل لنز تماسی بوجود آید که در این صورت لازم است بیمار در طی درمان از عینک استفاده کند.کدورت قرنیه نیز ممکن است در مصرف کننده گان راکوتان ایجاد شود که بیشتر زمانی دیده می شود که دوز بالای دارو در بیماران با اختلالات کراتینیزاسیون ( بیماری های پوسته ریزی دهنده ) استفاده شود.همه بیمارانی که دچار مشکلات چشمی می شوند، باید دارو را قطع کرده و تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرند.

موارد مصرف
معمولآ این دارو در جوش های نوع شدید و در مواردی تجویز میشود که داروهای معمول آکنه ( مانند بنزوییل پروکساید ) مؤثر واقع نشده اند. اما در موارد معمولی نیز قابل استفاده است.

موارد عدم مصرف
- هنگام بارداری و یا شیردهی: زیرا باعث سقط جنین و یا عقب ماندگی نوزاد میشود و عوارض نامطلوبی روی طفل برجا می گزارد.
- حساسیت نسبت به ویتامین آ رواکوتان و داروهای مشابه آن
- مصرف همزمان با پادزیست ( آنتی بیوتیک ) ها بویژه تتراسیکلین
- داشتن نارسایی کبدی و یا کلیوی
- مبتلایان به چربی خون ( گلیسرول و تری گلیسرید ) بالا
- وجود سطح بالای ویتامین آ در بدن
- مصرف در کودکان و کهنسالان

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: