کد خبر: ۱۵۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ - 2017June 22
این پژوهش نشان می‌دهد، در حال حاضر این گرمای کشنده 20 روزه در 30 درصد جهان دیده می‌شود. اما اگر تصاعد گازهای گلخانه ای همچنان با همین روند ادامه پیدا کند، این رقم تا سال 2100 میلادی، حتی ممکن است به 74 درصد هم برسد.
شفا آنلاین: نتایج یک پژوهش که امروز در نشریه Nature climate change منتشر شده است، نشان می‌دهد، با ادامه روند موجود، 75 درصد جهان تا سال 2100 حداقل بیست روز سال گرمایی کشنده را تجربه خواهند کرد.

به گزارش شفا آنلاین:این پژوهش نشان می‌دهد، در حال حاضر این گرمای کشنده 20 روزه در 30 درصد جهان دیده می‌شود.  اما اگر تصاعد گازهای گلخانه ای همچنان با همین روند ادامه پیدا کند، این رقم تا سال 2100 میلادی، حتی ممکن است به 74 درصد هم برسد. ادامه روند موجود که به آن business as usual گفته می‌شود، به این معنی است که هیچ تلاشی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای انجام نشود.

اما ما می‌دانیم که این اتفاق رخ نخواهد داد؛ در حال حاضر برای سومین سال پیاپی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ثابت مانده و پیش‌بینی می‌شود با سرمایه‌گذاری‌های هنگفت چین، هند و اتحادیه اروپا از سال 2025 روند کاهش را شاهد باشیم. همچنین با وجود ترامپ، آمارها نشان می‌دهد، حتی در آمریکا هم روند تولید انرژی‌های تجدید پذیر از مرز بی‌بازگشت عبور کرده و تلاش او برای زنده کردن زغال سنگ شکست خواهد خورد.

در این پژوهش که در دانشگاه هاوایی انجام شده است، محققان مقالات مرتبط به این موضوع را که بین سال های 1980 تا 2014 میلادی منتشر شده بود مورد بررسی قرار دادند. این جستجو منجر به یافتن بیشتر از 900 مقاله با موضوع آب‌وهوای کشنده شد.

این اطلاعات نشان داد که در بازه زمانی مورد اشاره 36 کشور دنیا شاهد 800 حمله موج گرمای مرگبار بوده است. یکی از مهم‌ترین این مثال‌ها  موج گرمای سال 2003 پاریس است که منجر به مرگ 5000 نفر شد. همچنین موج گرمای مشابه در سال 2010 در مسکو منجر به مرگ 10 هزار نفر شد.

محققان در ادامه تحقیق تلاش کردند مشخص کنند چه میزان از گرما یا رطوبت کشنده است. برای این کار آن‌ها اطلاعات تاریخی را با شرایط اقلیمی فعلی مقایسه کردند تا مشخص شود چه میزان از جمعیت زمین در هر سال احتمالا در معرض این امواج کشنده گرما قرار خواهد گرفت. همچنین تلاش کردند تا مشخص کنند، روندهای آینده چگونه خواهد بود. بر این اساس مشخص شد، در سال 2100 میلادی 48 درصد از جمعیت زمین دست کم 20 روز در سال با گرمای کشنده روبرو خواهند بود. این نتایج با فرض کم شدن از میزان انتشار گازها گلخانه‌ای مطرح می‌شود.

در سال‌های گذشته پژوهش‌های مشابهی مخصوصا درباره منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه انجام شده بود. نتایج این پژوهش‌های نشان می‌داد که مردم این منطقه حتی تا سال 2050 با امواج مرگبار گرمای بسیار شدید مواجه خواهند شد که حاصل رطوبت و گرمای طاقت فرسا است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: