کد خبر: ۱۵۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 20
تجویز این نسخ حاصل وعده‌هایی است که شرکت‌های وارد کننده دارو به پزشکان در قبال تجویز اقلام آنها به بیماران می‌دهند
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اظهار تاسف از مشاهده اقلام دارویی گران قیمت و غیرضروری در برخی نسخ بیماران گفت: تجویز این نسخ حاصل وعده‌هایی است که شرکت‌های وارد کننده دارو به پزشکان در قبال تجویز اقلام آنها به بیماران می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین،سید علی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در خصوص مبحث نسخ نجومی که از سوی برخی پزشکان برای بیماران تجویز می‌شود، اظهار کرد: داروخانه موظف است اقلام دارویی را که از سوی پزشک معالج در نسخه بیمار تجویز شده به او بدهد و این که تجویز دارو‌ها ضرورت چندانی برای بیمار نداشته یا مبالغ آن هنگفت است ربطی به داروخانه ندارد.

وی بیان کرد: متاسفانه در بعضی مواقع، عده ای از پزشکان یا متخصصان در قبال مزایای مادی و غیرمادی که برخی شرکت‌های وارد کننده دارو و محصولات آرایشی و بهداشتی برای آنها در نظر می‌گیرند، اقدام به تجویز اقلام دارویی شرکت مورد نظر برای بیماران می‌کنند که این کار در تناقض با سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به وعده تور سفر‌های خارجی که توسط شرکت‌های وارد کننده دارو و تجهیزات پزشکی به پزشکان داده می‌شود، تصریح کرد: معمولا برای نسخ پزشکان عمومی محدودیت‌هایی وجود دارد، اما متخصصان محدودیتی در تجویز اقلام دارویی ندارند و اگر ارتباطی بین برخی از متخصصان با شرکت‌های وارد کننده دارو و محصولات پزشکی و آرایشی باشد در قبال تجویز اقلام دارویی و پزشکی آن شرکت که سود زیادی برایشان دارد پزشک مربوط را از مزایای مادی و غیر مادی و سفر‌های خارجی بهره مند می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه صرفا داروخانه‌ها تقاضای القایی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) برای بیماران بوجود نمی‌آورند، گفت: معمولا ارتباطی بین داروخانه‌ها و پزشکان وجود ندارد و داروخانه موظف به نسخه پیچی اقلام تجویزی در نسخ بیماران است و حق دخالت در امور درمانی را ندارد.

فاطمی با تاکید بر اینکه باید سازمان نظام پزشکی(Medical System) و وزارت بهداشت بر روی نسخ تجویزی از سوی پزشکان نظارت بیشتری داشته باشند، بیان کرد: سود فروش دارو برای داروخانه یکسان است، اما نسخ نجومی بیشتر در اقلام پوستی و زیبایی دیده می‌شود که عمدتا ضرورتی برای تجویز آن از سوی پزشک مربوطه وجود نداشته، اما به دلیل وعده‌های موجود بین پزشک و شرکت وارد کننده دارو و محصولات این نوع نسخ در داروخانه‌ها مشاهده می‌شود.

به گفته وی، سود فروش محصولات آرایشی و زیبایی بی حساب و کتاب است و نظارت درستی بر روی محصولات پوستی و تجویز آن از سوی پزشکان وجود ندارد و برای کاهش این نوع نسخ که قیمت‌های گزافی را بر دوش بیمار می‌گذارد، باید میزان نظارت و بررسی‌ها بیشتر باشد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: