کد خبر: ۱۵۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 19
یکی از اختلالات روانی در افراد مبتلا به دیابت، اضطراب است. بنا بر اعتقاد محققین، استرس و اضطراب در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، فرآیند کنترل قند خون را مختل می­ سازد و در واقع کنترل ضعیف دیابت و رویدادهای استرس آفرین زندگی، ارتباط معنی داری با یکدیگر دارند.
شفا آنلاین:  زعفران، یکی از بااهمیت‌ترین گیاهان دارویی است که به طور عمده‌ای در کشور ما، کشت و پرورش می‌یابد. محققین نشان داده‌اند که استفاده از این گیاه، می‌تواند اثرات ضد اضطراب <Anti-anxiety effects>در افراد مختلف به خصوص در بیماران دیابتی داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:یکی از اختلالات روانی در افراد مبتلا به دیابت، اضطراب است. بنا بر اعتقاد محققین، استرس و اضطراب در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، فرآیند کنترل قند خون را مختل می­ سازد و در واقع کنترل ضعیف دیابت و رویدادهای استرس آفرین زندگی، ارتباط معنی داری با یکدیگر دارند. لذا یافتن روش های پایدار غلبه بر این مشکل، اهمیت زیادی برای چنین بیمارانی دارد.

در این رابطه، پژوهشی در کشورمان به انجام رسیده که در آن تأثیر «کپسول خوراکی زعفران» بر اضطراب بیماران دیابتی بررسی شده است.

بنا بر اعتقاد محققین، استرس و اضطراب در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت، فرآیند کنترل قند خون را مختل می­ سازد.

این مطالعه نیمه تجربی توسط پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی زابل و بر روی50 نفر از بیماران دیابتی این شهرستان که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند، انجام شده است.

بیماران شرکت کننده در این پژوهش، ابتدا به صورت تصادفی به دوگروه «مورد» و «شاهد» تقسیم شدند. پس از این مرحله، سطح اضطراب کلیه بیماران با پرسشنامه استاندارد مخصوص سنجیده شد. سپس به بیماران گروه مورد به صورت روزانه و بعد از مصرف ناهار، یک کپسول300 میلی گرمی زعفران داده شد، در حالی که گروه شاهد دارویی دریافت نکرد. پس از آن، دوباره سطح اضطراب تمام بیماران مورد سنجش واقع شد و در ادامه داده­های به دست آمده، مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرارگرفتند.

نتایج این پژوهش نشان می دهد که قبل از مصرف کپسول زعفران توسط گروه مورد، سطح اضطراب دو گروه، بسیار نزدیک به هم بوده و تفاوت معنی داری نداشته است. اما بعد از مصرف داروی فوق، میانگین نمره اضطراب در بیماران گروه مورد، حدود 40 درصد کاهش نشان داده و به طور موفقیت آمیزی پایین آمده است.

طبق این یافته ها که در فصل نامه «پرستاری دیابت» وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منتشر گردیده، مجریان این پژوهش اشاره نموده اند که مصرف کپسول خوراکی زعفران در کاهش اضطراب بیماران دیابتی مؤثر است.

لذا با توجه به اثرات مفید زعفران در این خصوص، می توان در کنار سایر درمان ها، از این ادویه عالی در درمان اضطراب بیماران دیابتی و سایر بیمارانی که با مشکلات مشابه درگیر هستند، استفاده نمود.

بر اساس تحقیقات پیشین، تاثیر گیاه دارویی زعفران که به طلای سرخ معروف است در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری­ها به اثبات رسیده است. این تحقیقات نشان می دهند که زعفران دارای اثرات ضد اسپاسم، ضد درد و همچنین ضد نفخ بوده و موجب افزایش اشتها می شود.

برچسب ها: طلای سرخ ، زعفران ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: