کد خبر: ۱۵۶۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 19
بیماری سلیاک یک بیماری التهابی دستگاه گوارش است که به روده کوچک آسیب می‌رساند و با مصرف غذاهای حاوی گلوتن بروز می‌کند.
       

شفا آنلاین:بیماری سلیاک (CD) یک اختلال گوارشی نادر و بی‌اشتهایی عصبی (AN) نیز یک اختلال غذا خوردن مزمن است. این بیماری‌ها علایم مشابهی دارند و هر دو بخصوص در نوجوانان شایع هستند. مطالعات جدید به بررسی ارتباط بین این دو بیماری پرداخته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:بیماری سلیاک یک بیماری التهابی دستگاه گوارش است که به روده کوچک آسیب می‌رساند و با مصرف غذاهای حاوی گلوتن بروز می‌کند. شیوع این بیماری در زنان بیشتر است.
افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی تصور می‌کنند دچار اضافه وزن هستند، درحالیکه واقعا اینطور نیست. اگرچه این اختلال هر دو جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در زنان 5/2 برابر شایع‌تر است.
نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد در جوانان 20 ساله و بالاتر که مبتلا به بیماری سلیاک هستند احتمال بروز بی‌اشتهایی عصبی دو برابر است و همچنین زنان جوانی که قبل از 19 سالگی دچار بیماری سلیاک می‌شوند، 5/4 برابر بیشتر نسبت به سایرین درگیر بی‌اشتهایی عصبی می‌شوند.
محققان باور دارند که تمرکز بیش از حد بر رژیم غذایی در بیماران مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است احتمال ابتلا را به بی‌اشتهایی عصبی را افزایش دهد. همچنین تشخیص اشتباه یا تاخیر در درمان بیماری سلیاک می‌تواند در دوران نوجوانی اتفاق بیفتد، که یک دوره بسیار آسیب‌پذیر از نظر رشد و تکامل است.
نکته عملی: توصیه می‌شود ارزیابی های بالینی و تداوم در این ارزیابی‌ها در خصوص هر دو بیماری از سن کم شروع شود، به ویژه برای آن دسته از بیمارانی که به درمان‌های سنتی نیز پاسخ نداده‌اند.سپید
Your Doctor

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: