کد خبر: ۱۵۵۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 12
یکی از تکالیف دولت براساس برنامه پنجم توسعه، حمایت از ایجاد شهرک‌های سلامت خصوصی است تا در آنها به دور از ترافیک خیابان‌های شلوغ مرکز شهر، همه خدمات پزشکی تخصصی، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و .... به صورت یکجا به بیماران ارائه شود.
شفا آنلاین:آغاز ساخت اولین شهرک‌های سلامت در کشور خبری بود که چندی پیش رسانه‌ای شد. براساس این طرح قرار بود دولت در طول اجرای برنامه پنجم توسعه شهرک‌های سلامت خصوصی <Implementation of the Fifth Development Plan Estates private health>راه‌اندازی کند که در آنها همه خدمات پزشکی تخصصی، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و .... به صورت یکجا به بیماران ارائه شود. البته با پایان اجرای برنامه پنجم توسعه تاکنون ساخت چنین شهرک‌هایی در چهار کلان شهر اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز در دستورکار قرار گرفته است و امید است با اجرای کامل این شهرک‌ها در تمامی استان های کشور شاهد افزایش ارائه خدمات سلامت در قالب بسته و هدفمند باشیم.

تکلیف دولت بر ایجاد شهرک‌های سلامت
سیدعلی فاطمی، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران در این خصوص می‌گوید: «یکی از تکالیف دولت براساس برنامه پنجم توسعه، حمایت از ایجاد شهرک‌های سلامت خصوصی است تا در آنها به دور از ترافیک خیابان‌های شلوغ مرکز شهر، همه خدمات پزشکی تخصصی، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و .... به صورت یکجا به بیماران ارائه شود.»

وی می‌افزاید: «تاکنون ساخت چنین شهرک‌هایی حداقل در چهار کلان شهر اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز در دستورکار قرار گرفته و اینگونه که پیش می‌رود، به نظر می‌رسد اولین آنها در سال‌جاری در شرق اصفهان به بهره‌برداری می‌رسد. البته این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که ساخت اولین شهرک سلامت در شرق اصفهان آنقدر به مذاق سازنده آن خوش آمده که در حال حاضر به دنبال کلید زدن شهرک‌های دیگر در شمال و غرب این شهر است و این در شرایطی است که موضوع برای داروسازان چندان بی‌چالش نیست. بی شک هر تدبیری که برای داروخانه‌ها در اولین نمونه آن اندیشیده شود؛ تاثیر به‌سزایی روی نمونه‌های مشابه در کل کشور خواهد داشت.»
سود سرشار بخش خصوصى متولی ساخت
فاطمی در تشریح جزئیات این طرح ادامه می‌دهد: «پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که در شهرک سلامت شرق اصفهان با زیربنای ۸۴۰۰۰ متر مربع، حداقل ۳۰۰ پزشک عمدتا متخصص و فوق تخصص مستقر خواهند شد و پتانسیل تاسیس حداقل ۳۰ داروخانه وجود خواهد داشت. همچنین فضاى اختصاص داده شده به داروخانه‌ها در مجموع حدود ۲۰۰۰ متر است و طبق نقشه فعلی مقرر شد تا ۱۲ داروخانه با متراژهای از ۸۰ تا ۳۸۰ متر در این شهرک ساخته شود.»
وی اضافه می‌کند: «در این میان چند نکته قابل توجه است؛ اول اینکه درحالی که سرقفلی زمین‌هایی که برای تاسیس داروخانه در این شهرک در نظر گرفته شده در سال ۹۱ به قیمت متری ۷ میلیون تومان، یکجا به یک شرکت خصوصی واگذار شده و امروز شاهد آن هستیم که همان شرکت، این زمین‌ها را برای واگذاری بخشی از سهام خود به داروخانه‌ها، به قیمت متری ۴۰ میلیون تومان ارزش گذاری کرده است. این در شرایطی است که خرید و فروش ملک و ساختمان در این چند سال در تمام ایران راکد بوده است. بنابراین با یک حساب و کتاب ساده اگر فرض کنیم که شرکت سازنده شهرک سلامت زمین‌ها را از شهردارى یا مالک خصوصی دیگری در منطقه ارزان قیمت اصفهان، حدود متری ۴۰۰ هزار تومان خریداری کرده باشد، می‌توان به سود سرشار بخش خصوصى متولی ساخت این شهرک پی‌برد. ضمن اینکه با توجه به افزایش نجومى ارزش سهام شرکت‌های خصوصى درگیر در این پروژه‌ها(در مدت زمان کوتاه)، ممکن است شبهاتی درمورد شیوع واسطه‌گری و دلالی و نقش دستگاه‌های مرتبط با این پروژه نظیر شهردارى، دانشگاه و ... ایجاد شود که لازم است پیش از هرگونه رخ داد ناخوشایندی، موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط مانند سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و ... توسط انجمن داروسازان مورد پیگیری قرار گیرد.»
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران اظهار می‌دارد: «از سوی دیگر شیوه واگذاری داروخانه‌ها در این شهرک‌ نیز قابل توجه است. شرکت خصوصی مالک سرقفلی داروخانه‌ها(شامل بعضی از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی)، اقدام به واگذاری نیمی از سهام شرکت به داروسازان متقاضی تاسیس یا جابجایی داروخانه به شهرک می‌کند. از این‌رو موسس باید مجوز داروخانه را به شکل غیرقانونی به شرکت واگذار کند و معادل قیمت ۲۰ متر از زمین شرکت را به قیمت روز(حدود متری ۴۰ میلیون تومان) بخرد تا صاحب یک سهم در شرکت شود. علاوه بر این، بحث نحوه تقسیم سود داروخانه‌ها نیز حائز اهمیت است. آنگونه که برنامه‌ریزی شده است، سود همه داروخانه‌ها در یک سبد واحد ریخته می‌شود و هر موسسی به اندازه سهمش برداشت می‌کند. از ‌این‌رو بدیهی است که سود نیمی از داروخانه‌ها همواره به جیب موسسین شرکت واریز می‌شود!»
هشدار درباره احتمال تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای
فاطمی با هشدار درباره احتمال تاسیس داروخانه‌های زنجیره‌ای در این شهرک‌ها، تصریح می‌کند: «نکته‌ای که نباید در این میان مورد غفلت قرار گیرد آن است که در حال حاضر این شرکت به‌صورت علنی از داروسازان دعوت به سرمایه‌گذاری می‌کند تا اولین داروخانه زنجیره‌ای رسمی ایران در اصفهان شکل بگیرد. سونامی داروخانه‌های زنجیره‌ای، این بار در قالب شهرک‌های سلامت که به‌زودی قارچ‌گونه در همه شهرها راه‌اندازى خواهند شد؛ اقتصاد داروخانه‌های مستقل را به شدت تهدید می‌کند.»
وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه مجوز جابجایی اولین داروخانه به این شهرک در سال گذشته در کمیسیون ماده ۲۰ اصفهان صادر شد. بنابراین در کوتاه مدت، ضرورت دارد تا ضمن جلوگیری از تاسیس و جابجایی داروخانه‌های دیگر -در مالکیت شرکت- به این محل، از سرمایه‌گذاری داروسازان در شرکت داروخانه‌های زنجیره‌ای که سهام آن به قیمت‌های گزاف واگذار می‌شود جلوگیری گردد تا در میان مدت و بلند مدت، رژیم اقتصادى مناسبی برای مشارکت عادلانه همه داروسازان شهر در این پروژه‌ها طراحی شود.»
سیدعلی فاطمی
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: