کد خبر: ۱۵۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 09
شفاآنلاین: رئیس انجمن سکته مغزی ایران،با اشاره به ضرورت های شرکت درانتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: با مشاركت گسترده جامعه پزشكي در اين انتخابات و با حضور استادان بزرگي كه در اين دوره كانديد شده اند و با انتخاب استاد دكتر فاضل به رياست نظام پزشكي ، پزشكان تلاش خواهند كرد راي و نظر تخصصي خود را در اصلاح سيستم سلامت به يكي از اركان اصلي تصميم گير در اين زمينه تبديل كنند .
به گزارش شفاآنلاین ،دکتربابک زمانی دریادداشت ارسالی برای شفاآنلاین نوشت :"ديروز من در انتخابات نظام پزشكي ثبت نام كردم .اگرچه بنظرم انتخابات و بخصوص تبليغ ، ان هم براي خود، كار دشواريست . اما از طرف ديگر فكر كردم بعد از سال ها ستون نويسي در نشريات مختلف در مورد مشكلات پزشكي كشور و اتلاف وقت عده زيادي از همكاران و دوستان به جهت خواندن انها ، كانديد نشدن در اين دوره ،ان هم در اين فضاي جديد ،شايد يك مقدار متناقض باشد . سال هاست مطالبي را به صورت يادداشت در روزنامه ها و هفته نامه ها مينگارم كه در بسياري از ان ها ابعاد مختلف مشكلات سلامت مورد بررسي قرار گرفته اند . در طول اين سال ها ديدگاه هاي مشخصي در ارتباط با هركدام از اين مشكلات در نوشته هايم شكل گرفته است كه معتقدم نكات كليدي مشكلات سيستم سلامت هستند. البته قرارنيست همه اين تحليل ها درست باشند . حرف و عمل هم ضرورتا به اساني نوشتن نيست و با تمام تلاش ها ميزان موفقيت را از پيش نميتوان تعيين كرد .اما بحران سيستم سلامت بخصوص در رشته هاي مختلف داخلي، تحقير روز افزون كار باليني، تعطيلي نوبتي رشته هايي كه به اساسي ترين كار يعني ملاقات و تشخيص و ثبت علايم ميپردازند از پزشكي عمومي گرفته تا داخلي و اطفال و بزودي تمام رشته هاي ديگر چيزي نيست كه كسي بتواند ان را كتمان كند .تضعيف اين زير بناها قطعا بر تمام طب اعم از داخلي و جراحي اثر ميگذارد. بعلاوه مشكلات متعدد ي هم كه در تمام زمينه هاي سلامت از اموزش پزشكي كه به دانلود كتاب در مغز تقليل يافته! ازمون ها كه به مسابقه حافظه برتر و باشگاه هاي ورزشي ! با مربيان ورزيده تست "زني " سپرده شده ! تا پژوهش كه باعث رونق كسب مقاله فروشي در كنار باقالي و لبو فروشي گرديده و ووو ......وجود دارد و به حدي است كه اشاره به اين بحران ها و ابعاد ان ها و در عين حال بي عملي هريك از ما در اصلاح اين سيستم ان هم در زماني كه گويا توپ به زمين ما مي ايد چندان قابل توجيه نيست .چرا ؟ چون اين مشكلات يك سويه، ،دستوري وتنها وابسته به تصميمات غلط يا از روي سو نيت افراد و مسيولين مختلف نبوده اند كه با يك چرخش قلم اصلاح گردند . اينها مشكلاني با ريشه هايي عميقا فرهنگي به معناي چند بعدي ووابسته به گروه هاي مختلف مردم منجمله پزشكان هستند . در اين ميان مسيوليت اجتماعي پزشكان سواي مسيوليت درماني ايشان در اصلاح اين سيستم از همه گروه هاي ديگر پررنگ تر است . و اين مسيوليت هر روز وظيفه اي متفاوت پيش پا ميگذارد كه به گمانم حالا شركت در انتخابات نظام پزشكي است .
با مشاركت گسترده جامعه پزشكي در اين انتخابات و با حضور استادان بزرگي كه در اين دوره كانديد شده اند و با انتخاب استاد دكتر فاضل به رياست نظام پزشكي ، پزشكان تلاش خواهند كرد راي و نظر تخصصي خود را در اصلاح سيستم سلامت به يكي از اركان اصلي تصميم گير در اين زمينه تبديل كنند .باشد كه سيستم سلامت ما هر چه بيشتر شبيه سيستم بين المللي گردد . شايد بشود خروج سيل اساي بهترين هاي جامعه پزشكي را كه هر ساله به نحوي بي بازگشت به دنيا اهدا ميگردند به ورودي عظيمي از بهترين هاي دنيا تبديل كرد . اري بيرون امدن از بحران فعلي و دست يابي به سطحي مدرن و روزامد از كارپزشكي وراي هر گونه امكان رفاهي و اقتصادي مهم ترين دغدغه "صنفي " پزشكان است ونه تنها اين بلكه نظام پزشكي به عنوان هسته متراكم تعقل در سازمان سلامت كه از مهم ترين گروه هاي مرجع و پيشرو تشكيل شده خواهد توانست الگويي موفق از فعاليت مدرن اجتماعي براي ساير اقشار ارايه كند . پيشرفت هاي سريع تكنولوژي و ورود اجتناب ناپذير و سراسيمه ان به كشور ما نيازمند گروه هاي متخصصي است كه بايد در بومي سازي ان تكنولوژي، نحوه توزيع امكانات و مهم تر از همه تبيين نظام هاي اخلاقي اي كه پيچيده وپيچيده تر ميشوند نظر بدهند و قدرت اعمال نظراتشان را هم داشته باشند .
من اين بار، هم راي ميدهم و هم تلاش ميكنم براي پي گيري اين ايده ها انتخاب شوم . شايد در كنار استادان بزرگ من هم به بياني بهتر در كنار نوشتن دست يابم . اطمينان دارم روزي جامعه ما برتمام مشكلات فوق فائق خواهد امد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: