کد خبر: ۱۵۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 09
روزه‌داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است، نتایجی مانند کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد

شفا انلاین>سلامت>یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: روزه گرفتن موجب بروز بیماری و زخم معده نمی‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، ‌سیدحسن عابدی اظهار کرد: روزه‌داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است، نتایجی مانند کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول(Cholesterol) و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

‌وی گفت: در زمان روزه‌داری، با ایجاد گرسنگی بدن برای تامین سوخت و ساز خود به سمت استفاده از چربی‌های ذخیره شده که تجمع آنها در بدن مضر است، پیش می‌رود و از بین رفتن این چربی‌ها نقش مهمی در سلامت بدن دارد.

‌این فوق تخصص گوارش و کبد در بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل تصریح کرد: زمانی روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان برای بدن مفید است که فرد طی مدت روز ‌داری، گرسنگی را احساس کند و در صورت گرسنه شدن، بدن از ذخایر چربی برای سوخت و ساز استفاده می‌کند.

عابدی افزود: برخی افراد برای پیشگیری از گرسنگی در طول مدت روزه‌داری حجم بسیاری غذا را در طول فاصله افطار تا سحر مصرف می کنند که این مسئله موجب می‌شود روزه داری نتواند کمکی به دستگاه گوارش آنها کند.

‌وی با اشاره به اینکه مصرف حجم فراوان مواد غذایی می‌تواند به ارگان‌های مختلف و دستگاه گوارش بدن از جمله کبد آسیب وارد کند، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد در ماه رمضان از مصرف غذاهای پرحجم و پر کالری خودداری کرده و میزان مصرف غذای خود را متناسب انتخاب کنند و اجازه دهند بدن در طول روزه‌داری گرسنگی را تجربه کند.

‌این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه تئوری رابطه مستقیم روزه داری و ایجاد زخم معده امری اثبات نشده است، گفت: گرسنگی پیوسته به اندازه یک روزه‌داری معمولی نمی‌تواند عامل ایجاد بیماری باشد یا موجب بروز زخم معده و اثنی عشر شود.

‌وی با تاکید بر اینکه روزه‌داری موجب بروز زخم معده نمی‌شود، اظهار کرد: روزه‌داری برای تمام افرادی که دچار بیماری‌های دستگاه گوارش هستند، نتیجه یکسانی ندارد. در واقع همان طور که ممکن است روزه گرفتن به گروهی از افراد توصیه نشود، برای برخی دیگر می تواند مفید باشد. افرادی که مبتلا به بیماری های فعال گوارشی مانند زخم های فعال اثنی عشر و معده هستند، بهتر است براساس نظر پزشک معالج مدتی روزه نگیرند تا مرحله حاد بیماری طی شود.

عابدی با اشاره به اینکه زخم های اثنی عشر برخلاف زخم های معده با گرسنگی بدتر می‌شود، اظهار کرد: به بیمارانی که دچار زخم اثنی عشر هستند و پزشک این مساله را تائید کرده و هنوز هم بیماری شان فعال است و بهبود حاصل نشده، توصیه می کنیم روزه نگیرند.

‌وی گفت: ریفلاکس(Reflux) یکی از بیماری های شایع گوارشی است که تغذیه و چگونگی غذا خوردن تاثیر زیادی بر آن می‌گذارد، در شرایط عادی به بیمارانی که دچار این بیماری هستند توصیه می شود حجم غذای مصرفی شان را کاهش دهند و تعداد وعده ها را بیشتر کنند، اما در ماه رمضان چنین چیزی امکان پذیر نیست و تنظیم کردن آن دشوار است.

‌این فوق تخصص گوارش و کبد خاطرنشان کرد: کنترل کردن این شرایط کمی سخت است، توصیه می شود پس از خوردن وعده سحر نخوابید یا اگر می خواهید حتما بخوابید و استراحت کنید در حالت نیمه نشسته باشید. همچنین مایعات مورد نیاز خوب است که در فاصله میان افطار تا سحر بنوشید نه این که فقط هنگام سحر این عمل را انجام دهید.

عابدی با اشاره به اینکه افرادی که سندرم روده تحریک‌پذیر دارند، روزه‌داری به نفع شان است، افزود: این افراد زمانی که غذا مصرف می کنند، شرایط بدتری دارند و به همین دلیل روزه داری برای این بیماران منعی ندارد. پس آنها می‌توانند براساس تشخیص پزشک روزه بگیرند.

‌ وی ادامه داد: شرایط برای بیمارانی که به بیماری های التهابی روده کولیت اولسراتیو و بیماری کرون دچار هستند، تفاوت دارد و به این افراد توصیه می شود در صورتی که بیماری شان هنوز فعال است و در حال درمان هستند، تا حد امکان روزه نگیرند.

 این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: این روزها بیماری کبد چرب(Fatty Liver) هم خیلی شایع شده و افراد زیادی را درگیر کرده است که روزه داری برای این بیماران هم مفید است، همیشه به این افراد توصیه می‌شود رژیم بگیرند و وزن‌شان را کاهش دهند و در نتیجه روزه‌داری برای آنها مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: