کد خبر: ۱۵۴۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 08
کسانیکه نسبت وزن به قدشان (BMI) زیر 18 باشد به کمبود وزن دچار هستند و اگر این رقم به زیر 15 برسد لاغری مفرط و خطرناک محسوب میشود .
شفا آنلاین:امروزه دسته ی بسیار زیادی که به کلینیک های تغذیه مراجعه میکنند از لاغری <Impotence>خود شکایت دارند و تمایل به افزایش وزن دارند !

علل لاغری بیش از حد چه مواردی میتواند باشد ؟ و به طور کلی چه افرادی در این دسته قرار می گیرند ؟
به گزارش شفا آنلاین:کسانیکه نسبت وزن به قدشان (BMI) زیر 18 باشد به کمبود وزن دچار هستند و اگر این رقم به زیر 15 برسد لاغری مفرط و خطرناک محسوب میشود .مشکلات تیرویید ، مشکلات هورمونی ، انگل ، ژنتیک ، قرصها و داروهای افسردگی ، سیگار و برخی از مواد مخدر ، رژیم های متعدد چاقی و لاغری ، متابولیسم بسیار بالا ، کمبود ویتامینی و ضعف بدن و ... میتوانند از علل لاغری های آزار دهنده باشند .

پیشنهاد اولیه برای کنترل و بهبود کمبود وزن مراجعه به پزشک و انجام چکاب کامل برای علت یابی این موضوع است . در مرحله ی بعد باید برای افزایش اشتها از یکی از افزاینده های اشتهای مفید و موثر البته با توجه به شرایط فردی و تشخیص کارشناس تغذیه ،استفاده کنید . از مکملهای منیزیم و ویتامین د غافل نشوید . کبود این دو ماده ی مغذی مانع وزن گیری شما میشوند .

در کنار افزاینده های اشتها از رژیم غذایی با کالری مفید و بالا باید استفاده کنید . منظور از کالری مفید این است که کالری روزانه ی خود را با موارد مضر مثل سرخ کردنی ها و فست فودها ب هیچ عنوان بالا نبرید و با استفاده از مواد غذایی مفید و پرکالری و با افزایش تعداد وعده های غذایی اینکار را انجام بدهید . به جای سه وعده در روز باید تعداد وعده های اصلی را به چهار یا پنج بار درروز ارتقا دهید .

آجیلها و مغزها را به هر نحوی در میان وعده های خود بگنجانید . از پودر کنجد و یا پودر بادام و گردو در سوپ و اش خود میتوانید بریزید البته در حدی که طعم غذا را تحت تاثیر قرار ندهد . در طول روز در لبنیات مصرفی هم میتوانید از پودر مغزها استفاده کنید . مثلا یک کاسه ماست پرچرب و دو عدد گردوی آسیاب شده و یک قاشق کنجد میدانید تا چه حد روی افزایش وزن شما میتواند موثر باشد ؟!

میلک شیک کلید طلایی دیگر برای میان وعده ی افراد لاغر است . میلک شیکی که همراه بستنی و ژله ی میوه ای خودتان تهیه کنید در افزایش کالری روزانه بسیار موثر است . از برشهای میوه ی خشک هم میتوانید برای تزیین میلک شیک کمک بگیرید . نکته ی مهم برای افزایش وزن این است که به هیچ وجه نباید بدون ورزش فقط و فقط به افزایش کالری روزانه بپردازید !این موضوع باعث افزایش حجم شکم و چاقی شکمی شما میشود . قطعا بی تحرکی باعث عدم تناسب بدن میشود . بنابراین درکنار رژیم یک ورزش بسیار ملایم هم پیشنهاد میشود .

پزشک آنلاین

یاسمن اقتداری [ کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: