میتوان گفت اکثر بازاریابان در تلاش برای به موفقیت رساندن برند کسب و کارها هستند و فشار زیادی را برای تحقق این امر تحمل میکنند.
شفا آنلاین:بسیاری
از برندها سهم از ذهن مشتری را معادل با سهم از بازار برند <Brand market.>میدانند. از
این رو تمام تلاش خود را برای کمک به ماندگاری نام برند خود در ذهن مشتری
انجام میدهند.
به گزارش
شفا آنلاین:میتوان گفت اکثر بازاریابان در تلاش برای به موفقیت رساندن برند کسب و
کارها هستند و فشار زیادی را برای تحقق این امر تحمل میکنند. اما سوال
اینجاست که برای موفقیت برند چه کارهایی باید انجام گیرد؟ و از همه مهمتر
اینکه برندهای محبوب چگونه موفق به کسب این موفقیت شدهاند؟ در حقیقت
میتوان گفت یکی از چالش برانگیزترین موضوعهایی که برندهای بزرگ با آن رو
به رو بودهاند بحث موفقیت برند بوده است. از سوی دیگر تلاش برای کسب شهرت
باعث شده است که بسیاری از برندهای بزرگ جهان بهای سنگینی را بپردازند. در
ادامه این مطلب اشتباهاتی را که یک کسب و کار برای موفقیت برند خود مرتکب
میشود، مورد بررسی قرار میدهیم.
کسب سهم از ذهن مشتری
بسیاری
از برندها سهم از ذهن مشتری را معادل با سهم از بازار برند میدانند. از
این رو تمام تلاش خود را برای کمک به ماندگاری نام برند خود در ذهن مشتری
انجام میدهند. برندهایی که اهمیت زیادی به داشتن سهم از ذهن مشتری قائل
هستند، تمام تلاش خود را برای جلب توجه مشتری میکنند. این برندها با کسب
محبوبیت در شبکههای اجتماعی تعداد مخاطبان خود را افزایش میدهند. اما
نکتهی مهمی که نباید از آن چشمپوشی کرد این است که این سهم از ذهن مشتری
زمانی برای برند موثر واقع خواهد شد که سبب جذب مشتری وفادار و افزایش فروش
شود. در غیر این صورت ارزشی ندارد. از این رو داشتن مدل صحیح کسب و کار در
کنار توجه به بستر نرمافزاری مناسب میتواند گام موثری در موفقیت برند
باشد.
درک نادرست از تعامل با مشتری
به
عنوان یک بازاریاب حرفهای باید این نکته را همواره به خاطر داشته باشید
که سوالات رایجی مثل درخواست قیمت محصولات به معنی تعامل اثربخش با مشتری
نیست. در حقیقت افزایش حاشیهی تعامل با مشتری و پرسش و پاسخهای سازنده
است که میتواند به موفقیت برند کمک کند. هر چند منحصر به فرد بودن و شهرت
یک برند میتواند سودآوری زیادی برای یک کسب و کار داشته باشد. اما در
نهایت این جذب مشتری وفادار است که قادر خواهد بود حاشیه سود را افزایش
دهد.
موفقیت برند
سوالات
رایجی مثل درخواست قیمت محصولات به معنی تعامل اثربخش با مشتری نیست. بلکه
افزایش حاشیهی تعامل با مشتری و پرسش و پاسخهای سازنده است که میتواند
به موفقیت برند کمک کند.
ناتوانی در پوشش تقاضای مشتری
هر
کسب و کاری در تلاش برای افزایش محبوبیت برند خود و جذب مشتری است. اما
متاسفانه بسیاری از آنها در صورت افزایش تصاعدی تقاضا از ارائهی محصول
مورد نظر مشتری عاجز میمانند. در حقیقت میتوان گفت که برنامهی از پیش
تعیین شدهای برای پاسخ به نیازهای مشتری و پوشش تقاضای محصولات ندارند.
این عامل یکی از اشتباهات رایج کسب و کارهای نوپایی است که در تلاشند تا
جای پای خود را در میان برندهای مختلف محکم کنند.
بیش از حد در دسترس بودن
یک
برند برای موفقیت و جذب مشتری لازم است که همواره در دسترس باشد و با
مخاطبان خود ارتباط برقرار کند. اما جالب است بدانید که بیش از حد در دسترس
بودن یک برند نتیجهی منفی خواهد داشت. زیرا عموم مردم ترجیح میدهند
کالاهایی را خریداری کنند که فقط در فروشگاههای معتبر موجود است. بنابراین
بیش از حد در دسترس بودن محصولات یک برند ذهنیت منفی در مورد کیفیت آن
ایجاد خواهد کرد.
منتظر نگه داشتن مشتریان وفادار
درست
است که روش آزار مشتری و منتظر نگه داشتن او یکی از شیوههای بازاریابی
است. اما این نکته را فراموش نکنید که منتظر نگه داشتن مشتریان وفادار سبب
از بین رفتن محبوبیت برند در بین آنها خواهد شد. زیرا مشتریان وفادار یک
برند با داشتن درک کاملی از آن تصمیم به خرید میگیرند. از این رو انتظار
دارند تا در سریعترین زمان ممکن خدمات یا محصول مورد نظر خود را دریافت
کنند. بنابراین در کنار ارسال سیگنالهای فریبنده برای جذب مشتری سعی کنید
زمان انتظار مشتریان وفادار خود را نیز تا جای ممکن کاهش دهید.
موفقیت برند 2
منتظر
نگه داشتن مشتریان وفادار سبب از بین رفتن محبوبیت برند در بین آنها
خواهد شد. زیرا مشتریان وفادار یک برند با داشتن درک کاملی از آن تصمیم به
خرید میگیرند. از این رو انتظار دارند تا در سریعترین زمان ممکن خدمات یا
محصول مورد نظر خود را دریافت کنند.
بیان تمام ایدهها و برنامههای آینده
هر
چند ارائهی چشماندازی از اهداف و برنامههای آینده یک کسب و کار تاثیر
مثبتی در موفقیت برند آن خواهد داشت. اما این نکته نیز قابل چشم پوشی نیست
که رقبای هر برند و رهبران بازار در صورت اطلاع از تمام ایدهها و
برنامههای آینده یک برند ممکن است به کپی برداری از ایدهها بپردازند.
بنابراین برای کمک به موفقیت برند خود لازم نیست که تمام ایدهها و
برنامههای آتی خود را در اختیار عموم قرار دهید. اطلاع رسانی از زمان
رونمایی محصول جدید و تخفیفهای خاص میتواند تاثیر مثبتی بر روی موفقیت
برند شما داشته باشد.
در نهایت میتوان گفت که موفقیت عملی ذهنی و
نسبی است که طرز تفکر شما آن را شکل میدهد. عواملی مانند طرز تفکر صاحبان
کسب و کار، اعتماد به نفس آنها و میزان سرمایهگذاری و قدرت ریسکپذیری
دست در دست هم میدهند تا منجر به شکست یا موفقیت یک برند یا کسب و کار
شوند.