کد خبر: ۱۵۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 04
علی رغم اینکه چندین روز از آغاز ماه رمضان می‌گذرد اما، مشکل تشنگی، ضعف، کم آبی بدن، بی حالی، سردرد و سرگیجه افراد زیادی را درگیر کرده به گونه‌ای که اغلب روزه داران در جست و جوی راهکارهای آسان و ساده برای حل هر کدام از این موارد هستند.
شفا آنلاین>سلامت>روزه داری در ماه رمضان فریضه ای الهی است که در سلامتی بدن نقش بسیار موثری دارد و با انجام چند راهکار ساده می توان از ضعف و بی‌حالی در این ماه جلوگیری کرد.

به گزارش شفا آنلاین،علی رغم اینکه چندین روز از آغاز ماه رمضان می‌گذرد اما، مشکل تشنگی، ضعف، کم آبی بدن، بی حالی، سردرد و سرگیجه افراد زیادی را درگیر کرده به گونه‌ای که اغلب روزه داران در جست و جوی راهکارهای آسان و ساده برای حل هر کدام از این موارد هستند. 
بر خلاف تصور برخی افراد روزه گرفتن نه تنها موجب افزایش سلامتی و طول عمر می‌شود، بلکه بهترین فرصت برای پاکسازی و سم زدایی بدن است. 

روزه داری عامل مهم افزایش طول عمر و پیری دیرهنگام/ فرصتی برای احیاء کبد و درمان کبد چرب 
سید محمد مهدی میرغضنفری متخصص طب سنتی(Traditional medicine) و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش اظهار کرد: در طول ۱۱ ماه مواد مغذی و انواع خوراکی‌ها به بدن می‌رسد پس اینکه کسی به علت سردرد، معده درد، ضعف، بی حالی و نظایر آن روزه نگیرد در هیچ طبی قابل قبول و پذیرفته نیست.

وی بیان کرد: تمام ضایعات زیر پوستی، انواع فیبروم ها، کیست ها، چاقی، کبد چرب(Fatty Liver) و حتی برخی از سرطان‌ها همگی نشانه وجود مواد زائد در بدن است که متاسفانه به علت بی توجهی یا کم توجهی بسیاری از افراد به نوع الگوهای غذایی، در حال افزایش است و بنابراین از دیدگاه طب سنتی و اسلامی، روزه گرفتن فرصتی جدی و مهم برای سم زدایی کامل بدن و دفع مواد اضافی از آن است. 

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه روزه گرفتن فرصتی برای بازسازی دوباره تمام بافت‌های آسیب پذیر و حساس بدن، عامل مهم افزایش طول عمر و پیری دیرهنگام بدن است، گفت: بدن هر فرد به طور طبیعی دارای دما و حرارت داخلی است که بیشترین بخش آن به عنوان نیروی محرکه‌ای قوی صرف هضم، جذب و تغذیه تمام سلول‌ها از طریق معده و روده می‌شود و محل سوخت و ساز اصلی و سم زدایی همه این مواد در کبد و صفرا است که در طول ۱۱ ماه ساعت بدن هیچ زمان کافی را برای استراحت و بازسازی خود ندارد.

وی افزود: در طول دوران روزه داری و در طی چند ساعت نخوردن و نیاشامیدن، انرژی و حرارت درونی بدن صرف ترمیم دوباره بافت‌ها و اعضای داخلی و هدایت سموم و مواد زائد بدن به سمت دستگاه گوارش به ویژه کبد می‌شود که با رعایت چند نکته بسیار ساده نه تنها حس کم آبی و افت شدید مایعات در بدن اتفاق نمی‌افتد، بلکه در وعده افطار و سحر با خوردن و نوشیدن چند ماده کاملا در دسترس، کبد تمام چربی‌ها و سموم داخلی را به سمت روده، غدد عرق زیر پوستی و کلیه‌ها هدایت می‌کند تا بدن کاملا سم زدایی شده و حتی کبد چرب نیز درمان شود. 

البته براساس طب اسلامی، روزه داری نقش بسزایی در سلامتی بدن دارد و حتی سفارشات متعددی از معصومین (ص) نیز برای وعده‌های افطار و سحری شده وجود دارد، به صورتی که طبق یکی از احادیث معروف از پیامبر اسلام (ص): هنگام ناشتا خرما بخورید زیر کرم‌های شکم را می‌کشد. 


روغن بادام شیرین خوراکی و سکنجبین شاه کلید رفع تشنگی 
میر غضنفری با تاکید بر اینکه روزه داری در بخش های داخلی بدن را پاکسازی می کند، گفت: توصیه شده در هنگام افطار شربت سکنجبین با دمای معمولی نوشیده شود، زیرا این شربت به علت داشتن طبع سرد و مواد بسیار مغذی و آنتی اکسیدان بالا و فعال، تمام حرارت بالای بدن را به آرامی می‌گیرد و از سوی دیگر همه سموم و مواد رائد را به راحتی از کبد و اعضای داخلی خارج می‌کند. 

وی تصریح کرد: سبزی خوردن باید موقع افطار صرف شود، زیرا طبع گرم دارد و با مصرف آن در سحری فرد در طول روز تشنه‌تر می‌شود، بنابراین یکی از بهترین و ساده‌ترین و اساسی‌ترین راهکارها برای رفع کامل تشنگی و بهبود بافت درونی روده، مصرف روزانه یک قاشق کوچک روغن بادام شیرین خوراکی در هنگام سحر است، زیرا این روغن با داشتن تمام مواد مغذی قادر است که تا ساعت‌ها رطوبت و دمای داخلی بدن را حفظ کند و به راحتی مانع عطش و تشنگی فرد در طول روزه داری شود. 


روشهایی که مانع از گرمازدگی در روزه داری می‌شود 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش همچنین با اشاره به چند توصیه عمومی طب سنتی برای جلوگیری از گرمازدگی(Heat exhaustion) در طول دوران روزه داری و گرمی هوا افزود: خوردن هندوانه در سحری اشتباه است، زیرا با وجود طبع سرد هندوانه، این میوه به شدت مدر است.

وی ادامه داد: بنابراین مصرف هندوانه، چای و حتی آب فراوان در حین سحر نه تنها کمکی در رفع تشنگی و گرمازدگی در طول روز نمی‌کند، بلکه یک تا ۲ ساعت بعد از مصرف تمام آب دریافتی بدن تا دو برابر بیشتر از طریق ادرار دفع شده و فرد تا نزدیکی وقت اذان ظهر دچار بی حالی، ضعف، سردرد ناشی از کم آبی، گرمازدگی و افت شدید آب بدن می‌شود. 

میرغضنفری با تاکید بر مصرف سکنجبین، تخم شربتی، خاکشیر و اسفرزه در هنگام سحر بیان کرد : تمام این دانه‌های لعاب دار اگر بصورت شربت با آب کافی تهیه شوند، مقدار قابل توجهی از آب را در خود ذخیره کرده که طی طول روز به آرامی جذب بدن می‌شوند و به علت داشتن طبع خنکی با کنترل دمای درونی بدن از گرما زدگی در حین روزه داری پیش گیری می‌کنند.
 
وی گفت: نوشیدن مایعات خنک حین افطار، تمام بافت‌های درونی دستگاه گوارش به ویژه معده و کبد را با تهدید و خطری کاملا جدی مواجه می‌کند، زیرا طی چند ساعت نخوردن و نیاشامیدن دمای درونی بدن به طور طبیعی بالا‌تر از حد معمول می‌رود و معده و کبدی که از صبح درحال احیاء و بازسازی بوده اند همانند تنگ شیشه‌ای بسیار داغی شدند که افزودن یکباره آب خنک به این تنگ داغ بلافاصله باعث ترک خوردگی آن می‌شود. 

میرغضنفری اظهار کرد: وقتی آب خنک بعد از چندین ساعت یکباره وارد معده شود، سلولهای درونی معده و جداره آن به شدت منقبض شده و سریعا این آب به سمت روده و کبد هدایت شده و درنتیجه نه تنها موجب ایجاد کبد چرب حتی در افراد لاغر می‌شود، بلکه پس از مدتی اختلال هضم و جذب مواد مغذی را با خود به همراه می‌آورد.

باتوجه به مطالب گفته شده، روزه گرفتن از نگاه طب سنتی و طب اسلامی می‌تواند بهترین فرصت را برای سرزندگی دوباره بدن به ارمغان آورد.

تاثیر جالب روزه داری برای دانشجویان رشته‌های سخت 
شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به تاثیرات جالب روزه داری در درمان بیماری ها گفت: برخلاف تصور عموم افراد طبق یکی از مطالعات مهم انجام شده تقریبا بالغ بر ۳۰ درصد دانشجویان رشته‌های سخت و سنگین دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند که این عارضه به طور عمومی با نخوردن و پرهیز کاملا کنترل می‌شود، البته روزه گرفتن با الگوهای غذایی مناسب تنظیم می‌شود. 

وی با اشاره به رشد چشمگیر کبد چرب در کشور افزود: متاسفانه بالغ بر ۴۰ الی ۴۵ درصد مردم دچار این عارضه مهم هستند، اما حقیقت این است که از نظر طب رایج یا پزشکی، کبد چرب هیچ درمان دارویی ندارد و تنها راه حل آن نخوردن مواد پرچرب، نوشابه و منابع نشاسته‌ای است که در واقع روزه گرفتن بهترین راه درمان کبد چرب است. 

این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: چربی‌های مازاد و بیشتر سموم آن در کبد جمع می‌شوند و بنابراین با نخوردن و نیاشامیدن چند ساعته کبد فرصتی برای بازسازی خود و دفع این مواد پیدا می‌کند که خوردن نوشابه موجب تبدیل قند مازاد آن به چربی و رسوب این چربی‌ها در اندام حساس داخلی از جمله کبد می‌شود. 

وی تاکید کرد: طبق مطالعات جدید ریفلاکس نیز با نخوردن، نیاشامیدن و تنظیم درست الگو‌های غذایی کنترل و درمان می‌شود بنابراین در روزه‌داری این عارضه می‌تواند کنترل و تقریبا درمان شود، البته نوشیدن نوشابه، چای و قهوه در وعده‌های افطار یا سحر این عارضه را تشدید می‌کند که جایگزین کردن نوشیدنی‌های مفید‌تر فرصتی را برای بازسازی دوباره پرده میانی مری و معده ایجاد می‌کند.

روزه در کدام بیماری‌ها ممنوع نیست؟ 
آگاه با تاکید بر اینکه به غیر از مبتلایان به سیروز کبدی پیشرفته، همه بیماران کبدی میتوانند روزه بگیرند، اظهار کرد: حتی مبتلایان به هپاتیت ب نیز می‌توانند با مراجعه به پزشک خود روزه بگیرند، زیرا پزشک در صورت تشخیص و صلاحدید می‌تواند با تنظیم ساعت و دوز‌های دارویی امکان روزه گرفتن را برای بیمار فراهم کند. 

وی ادامه داد: بیمارانی که فشار خون کنترل شده دارند می‌توانند با مراجعه به پزشک خود و دریافت دارو یا تنظیم جدید ساعت مصرف آن روزه بگیرند، اما افرادی که فشار خون کنترل نشده دارند، روزه برای آنها می‌تواند مشکل ساز شود. 

این فوق تخصص گوارش و کبد با انتقاد اینکه برخی از افراد بدون مراجعه به پزشکان و متخصصین نسخه‌های غیر علمی را برای روزه نگرفتن و تجویز آن به دیگران می‌پیچند، تصریح کرد: برخی‌ افراد تصور می‌کنند روزه گرفتن منجر به افزایش اسید معده، یبوست، مشکلات دیگر روده ای، سوزش سر دل و نظایر آن می‌شود درحالیکه واقعا این چنین نیست و توصیه می‌شود این افراد تنها با پزشک خود در این زمینه مشورت کنند. 

وی افزود: البته روزه داری می‌تواند با بروز علائمی مانند سوزش مداوم معده، سردرد‌های ناگهانی و بی سابقه برخی از بیماری های افراد را نشان دهد که باید با مشاهده این نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنند.
برچسب ها: سلامت ، پاکسازی ، روزه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: