کد خبر: ۱۵۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 02
تربیت نیروهای پرستاری در بیمارستان ها به بهانه رفع معضل کمبود پرستار، امری غیر منطقی است که آثار منفی در پی دارد.

سرپرستار بخش قلب مردان بیمارستان امام(ره)، گفت: تربیت نیروهای پرستاری در بیمارستان ها به بهانه رفع معضل کمبود پرستار، امری غیر منطقی است که آثار منفی در پی دارد.

به گزارش شفا آنلاین: به نقل از نظام پرستاری،<Nursing Council> حامد هاشمی با انتقاد از طرح تربیت پرستار توسط بیمارستان ها، عنوان کرد: از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که بیمارستان ها با توجه به کمبود شدید نیروی پرستاری تمایل به زود بازده بودن این طرح دارند و پس از یک دوره آموزش کوتاه و غیر مکفی این نیروها را وارد عرصه درمان می کنند که به طبع می تواند خطرات قابل توجهی را متوجه بیماران و سلامتی مردم نماید.

سرپرستار بخش قلب مردان بیمارستان امام(ره)، ادامه داد: بیمارستان یک محیط آکادمیک نیست و به طبع شرایط برگزاری دوره های آکادمیک را نیز ندارد بنابراین تربیت پرستار توسط بیمارستان ها به معنای حذف آموزش آکادمیک از پرستاری است. همچنین بیمارستان نمی تواند چهارسال زمان برای آموزش یک پرستار صرف نماید و همانطور که گفته شد با توجه به معضل کمبود شدید پرستار سعی می کند در یک بازه زمانی کوتاهتر این نیروها را وارد عرصه کاربالین نماید.

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی اظهار داشت: بیمارستان ها می توانند در قالب بورسیه دانشجویانی رابرگزیده و به دانشکده ها معرفی نمایند. پس از اتمام دوره آموزش آکادمیک نیز این دانشجویان ملزم به ارائه خدمت به مدت مشخص در این بیمارستان ها باشند. مسلما هر بیمارستانی می تواند با توجه به نیاز خود به نیروی پرستاری برنامه ریزی نماید و سالانه با معرفی چندین دانشجوی پرستاری به دانشکده های پرستاری گام بسیار موثری در مسیر حل معضل خود در زمینه کمبود پرستار بردارد.

هاشمی افزود: این طرح نتایج منطقی در پی خواهد داشت اما با اجرای طرحی که هم اکنون عنوان شده، ما باز هم در نهایت به تعدادی نیرو خواهیم رسید که چون در حد یک پرستار آکادمیک آموزش ندیده و اطلاعات و توانمندی لازم را ندارند به طور قطع نمی توانند در حد یک پرستار به نظام سلامت کشور خدمت نمایند. البته در این میان نباید از هزینه ها و سرمایه ای هم که برای این طرح هدر می رود، چشم پوشی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حرفه پرستاری در نظام سلامت، در پیش گرفتن سیاست های غلط برای این حوزه را بسیار زیان بار عنوان کرد و گفت: بنده همیشه بر این موضوع تاکید داشته ام که هرچه پرستار قدرتمندتر(از جهت آموزش، اطلاعات، توانمندی و...) باشد بیمار سود بیشتری می برد چرا که پرستاران بیشترین حضور را در کنار بیمار دارند و پر جمعیت ترین قشر نظام سلامت متعلق به پرستاران است. بنابراین اگر سیستم بهداشت و درمان می خواهد به شرایط مناسبی دست یابد و بازدهی مناسبی داشته باشد بایستی به این گروه رسیدگی کرده و روی آن سرمایه گذاری همه جانبه نماید.

سرپرستار بخش قلب مردان بیمارستان امام(ره) در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه در نگرش های حال حاضر نظام سلامت کسی به کیفیت فکر نمی کند و برنامه ریزی ها تنها با توجه به شرایط فعلی و نه با نگاه جامع و کلان صورت می گیرد. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا می بینیم که با توجه به اهمیت کار پرستاری، توجه خاصی به این حرفه مبذول داشته می شود تا از طرف دیگر بازخورد و نتایج مطلوبی نیز از نظام سلامت به دست آید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: