کد خبر: ۱۵۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - 2017June 03
باید فکری اساسی به حال گروه‌های نسخه نویس شود، زیرا به رغم مطالعات و فعالیت‌های علمی بسیار، منابع درآمد این پزشکان بسیار پایین است
شفا آنلاین>سلامت>رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی از کمبود درآمد گروه‌های نسخه نویس خبر داد و گفت: چنانچه تعرفه این گروه‌ها افزایشی نداشته و دیرکرد مطالباتشان پرداخت نشود بسیاری از آن‌ها به کارهای دیگری غیر از طبابت روی می‌آورند.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج خسرونیا  با اشاره به این که تربیت یک نیروی متخصص برای ورود به بازار سلامت و ارائه خدمات درمانی به بیماران هزینه‌های زیادی دارد اظهار داشت: هر ساله با دیرکرد اعلام تعرفه ها‌ی پزشکی روبرو هستیم، ضمن اینکه هنوز مقدار واقعی تعرفه‌ها در نظام سلامت(Health) ایران برای خدمات پزشکی تعییین نشده است.
 
عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با اشاره به این که برخی از گروه‌های پزشکی درآمد دیگری غیر از نسخه نویسی ندارند، خاطرنشان کرد: پزشکان عمومی، متخصصین داخلی، اطفال و روانپزشکان(Psychiatrists) جزء گروههای آسیب پذیر هستند که تنها راه درآمد و سرمایه آن‌ها از نسخه نویسی است و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود.
 
رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر اینکه مسوولان باید گروههای نسخه نویس را دریابند، اظهار کرد: باید فکری اساسی به حال گروه‌های نسخه نویس شود، زیرا به رغم مطالعات و فعالیت‌های علمی بسیار، منابع درآمد این پزشکان بسیار پایین است.
وی با بیان این که مطالبات بسیاری از متخصصان داخلی که در دوران طرح به سر می‌برند، پرداخته نشده است، ادامه داد: وقتی یک متخصص برای تامین معاش خود و خانواده اش با مشکل مواجه باشد و یا درمانگاهی در مجاورت مطبش اقدام به ویزیت بیماران با مبالغ بسیار ناچیز کند طبیعی است که رغبتی برای ادامه کار نداشته و از چرخه درمان خارج شده و به مهاجرت یا کارهای دیگر روی می‌آورد.
 

 
***کمبود متخصص داخلی در کلانشهر‌ها
خسرونیا با بیان این که درآمد متخصصان داخلی درمقایسه با سایر رشته‌های پزشکی پایین است؛ گفت: به همین دلیل ۵۰ درصد رزیدنت‌های داخلی برای گرفتن فوق تخصص می‌روند و تعداد اندکی متخصص داخلی داریم که مراجعات افراد به این پزشکان در کلان شهر‌ها در حد بسیار پایین است.
 
وی اضافه کرد: همین تعداد اندک نیز کارهایی انجام می‌دهند که در شان ومرتبه علمی یک متخصص داخلی نیست درحالی که یکی از رشته‌های مهم و پر زخمت است و دانشجویان آن درطول تحصیل برای اخذ مدرک تحصیلی باید دارای پایه علمی قوی باشند.
 
خسرونیا خاطرنشان کرد: به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها، اجاره بها و مالیات سنگین ، متخصصین داخلی مهاجرت می‌کنند و یا به کارهایی غیر از طبابت رو می‌آورند که زیبنده نظام سلامت نیست .چرا که هزینه و وقت زیادی برای تربیت یک متخصص صرف شود و سرانجام هیچ توجهی به وضعیت معیشتی آنان نمی‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: