کد خبر: ۱۵۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 29
پدر نفرولوژی کشوردرگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :پدرنفرولوژی ایران در حاشیه شانزدهمین کنگره بین المللی نفرولوژی از قوانین جدید انجمن بین المللی پیوند عضو خبر داد و گفت: دراین همایش ،دکتر اشر رئیس انجمن بین المللی پیوند عضو بر عدم همکاری سازمان های بین المللی با کشورهایی که خرید و فروش کلیه در آنها انجام می شود تأکید کرد.
دکتر بهروز برومند،درگفتگو با شفاآنلاین ضمن اشاره به پیشرفت های علمی و پزشکی درزمینه پیوند کلیه و دیالیز در کشور از گذشته تا امروز  به تشریح روند رو به رشد علم و تجهیزات پزشکی در حوزه پیوند و بیماری های کلیه پرداخت.
وی اظهار کرد: در روند پیشرفت تکنولوژی در حوزه دیالیز  توانستیم دستگاه های قدیمی دیالیز را به دستگاه های جدید تبدیل کنیم و دکتر مهدی آذر از اساتید پیشکسوت بیماری های کلیه وقتی اهمیت درمان جایگزین پیوند کلیه( دیالیز) برایش روشن شد ترتیبی داد که دکتر مهدی قوامیان به آمریکا برود و با دستگاه های دیالیز آشنا شود و این امر موجب شد که دیالیز در کشور رواج پیدا کند.
 وی افزود: البته در شروع این روش، به دلیل محدودیت دستگاه های دیالیز فقط 120 بیمار ،دیالیز می شدند.اما  وقتی نیاز ما به دستگاه های دیالیز بیشتر شد دکتر شیخ الاسلام زاده وزیر وقت  بهداری به  نخست وزیر وقت گزارش داد و اونیز دستور به کمک های بیشتر در این حوزه داد و با کمک دکتر فریدون اعلا که در آن زمان رئیس سازمان انتقال خون بود و دکتر بهروز نیک بین، بانک خون ایرن به بانک خون اروپا متصل شد که مرکز آن در شهرلایدن هلند بود.
دکتر برومند در ادامه گفت: 40 سال قبل در آمریکا فردی بر اثر تصادف، دچار مرگ مغزی شده بود و چون آن زمان پیوند کلیه پیشرفت های امروزی را نداشت  وی را به فرانکفورت آلمان فرستادند و در آنجا هم چون فکر کردند که کلیه در شرایط نامناسبی رسیده نپذیرفتند .اما پس ازبررسی  اطلاعت موجود در مرکز لایدن دیدند که کلیه فرد مرگ مغزی به دو فرد ایرانی که در لیست انتظار پیوند بودند می خورد .به همین خاطر با ما تماس گرفتند و کلیه ها را به صورت رایگان از فرانکفورت آلمان به ایران فرستادند.
وی تصریح کرد: کلیه فردی از ایالت مینه سوته امریکا به ایران منتقل شد و کلیه ها توسط من با همراهی دکتر منصوریان و دکتر ریاحی در بیمارستان به آور به دو فرد ایرانی پیوند شد .یکی از افرادی که پیوند شده بود تا سال ها پس از پیوند نزد من می آمد و این مقدمه ای برای پیوند از مرگ مغزی درایران بود.
وی خاطر نشان کرد: پیشرفت ما در زمینه دیالیز و پیوند به جایی رسید که به تازگی خانم دکتر شهرزاد عصاره عضو انجمن نفرولوژی ایران به عنوان عضو انجمن بین المللی بیماری های کلیه isn) (انتخاب شد. زمانی در سال 54 ما 120 بیمار دیالیزی داشتیم و امروز بیش از 30 هزار بیمار دیالیزی وبیش از35 هزار پیوند کلیه داریم .ما از صفر شروع کردیم و حالا به این جایگاه رسیده ایم و امیدوارم که روزی بتوانیم از این موقعیت جلوتر برویم.
 پدر نفرولوژی کشور اذعان کرد: خانم دکتر اشر، رئیس انجمن بین المللی پیوند اعضا نیز درکنگره مذکور درباره قوانین جدید انجمن نکاتی بیان  و عنوان کرد که سازمان های بین المللی با کشور هایی که خرید و فروش عضو در آن انجام می شود همکاری نخواهند کرد .پس توصیه کرد که خرید و فروش عضو در سراسر دنیا متوقف شود.

وی اظهار کرد: در این کنگره از پزشکانی از جمله دکتر ایرج فاضل، دکتر علی نوبخت اینجانب و پزشکانی دیگر از داخل و خارج از کشور  تقدیر شد.
وی در پایان گفت: در فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم علمی، رسانه ها می توانند بسیار تاثیر گذار باشند و من معتقدم که صرفاً پزشکان متخصص کلیه نبودند که در جهت پیشرفت درمان بیماری های کلیوی تلاش کردند بلکه انجمن حمایت از بیماران کلیوی هم در این مسیر فعالیت های بسیاری کرد.
 وی سپس از آقایان داریوش آرمان، علیرضا خباززاده و زنده یاد مصطفی قاسمی یاد کرد وگفت:دراین کنگره از زحمات فراوانی که این عزیزان طی سالها در راستای اطلاع  رسانی و فرهنگ سازی در حوزه بیماری های کلیوی کشیدند و ارتباط دهنده دو سویه بیماران و پزشکان بودند و در این زمینه خدمات فراوانی را ارائه دادند تشکر وقدردانی شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
1
با تشکر از پروفسور برومند و توجه ویژه شان به این مسائل.به واقع این خبر از دو جنبه قابل بحث می باشد.یکی بحث حیثیتی است و اینکه ما را به عنوان کشوری که " خرید و فروش" در آن رایج و بسیار قابل دسترس است می شناسند و این مساله می تواند یک پوئن منفی برای اعتبار جهانی ما باشد و دیگر اینکه شاید در آینده از بسیاری از امتیازات بین المللی نظیر داشتن نماینده و یا کمک های مالی سازمان های مربوطه بی بهره بمانیم.
اگر نیک بنگریم، این پیام هشداری بود برای ما و دیگر کشورها.
درست به مانند هشداری که سازمان یونسکو به برج سازی های اطراف میدان امام اصفهان داد و تهدید کرد که کلیه مقرری های مادی و معنوی! را حذف خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: