کد خبر: ۱۵۳۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
مخاط دهان تا خروجی دستگاه گوارش می‌تواند زخمی شود که هر کدام علائم متفاوتی را می‌تواند بروز دهد.
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه بیماران باید خونریزی در مدفوع تیره و سیاه را جدی بگیرند، گفت: پارگی زخم در معده و دوازدهه وارد شدن اسید به شکم بیمار می‌تواند مشکلات آتی به وجود آورد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد حسین صومی دبیر هفته سلامت گوارش تبریز در ارتباط با زخم‌های گوارشی اظهار کرد: مخاط دهان تا خروجی دستگاه گوارش می‌تواند زخمی شود که هر کدام علائم متفاوتی را می‌تواند بروز دهد. 

وی با اشاره به اینکه زخم‌های پپتیک شامل زخم معده و دوازدهه (اثنی عشر) است، افزود: از علائم شایع این زخم‌ها درد است که هنگام ناشتا بودن فرد و در نیمه‌های شب به علت گرسنگی تشدید می‌شود و زمانی که فرد بیدار شده با نوشیدن آب و شیر، اسیدی که در معده آن‌ها وجود دارد رقیق‌تر شده لذا دردی که ناشی از گیرندهای موجود در دوازدهه است برطرف می‌شود.

این فوق تخصص(Specialty) گوارش و کبد تصریح کرد: افرادی که زخم‌های دوازدهه دارند عموما بیشتر غذا می‌خورند تا دچار درد نشوند، ولی کسانی که درد در معده دارند به دلیل اینکه درد آنها با مصرف مواد غذایی بیشتر می‌شود، کمتر غذا می‌خورند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: برخی بیماران علائمی دارند که ناشی از زخم نبوده، اما به دلیل ریفلاکس و قرار گرفتن اسید در داخل مری و مقاومت کم مخاط مری در مقابل این اسید‌ها بوده و دچار سوزش سر دل و گاهی درد می‌شوند.

وی تاکید کرد: افرادی که دل درد و خونریزی گوارشی داشته و خون در مدفوع آنها سیاه و تیره است به آن‌ها توصیه می‌شود که دستگاه گوارش(digestive system) فوقانی آنها از نظر وجود زخم بررسی شود.

صومی با اشاره به عوارض زخم گفت: زخم به خودی خود خطرناک نیست، ولی عوارض ناشی از آن می‌تواند خطرناک باشد، در زخم‌های معده و دوازهه ممکن است خونریزی شدید باشد که البته اکثر خونریزی‌ها به صورت وریدی بوده، ولی ممکن است در اثر پارگی شریان‌ها باشد که خونریزی‌های کشنده را ایجاد می‌کند.

وی افزود: از عوارض دیگر خونریزی این بوده که اگر زخم در معده و دوازدهه عمیق باشد ممکن است پاره شود و اسید به شکم بیمار وارد شود که می‌تواند مشکلات زیادی به وجود آورد.

این فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد: از عوارض دیگر زخم، نفوذ به بافت‌های حساس مثل پانکراس بوده که در کنار معده وجود دارد که این مسئله درد‌ها را به علت درگیری پانکراس تشدید می‌کند. همچنین زخم‌ها می‌تواند به دلیل تنگی دوازدهه سبب پارگی آن شود.

صومی تصریح کرد: زخم‌ها در دوازدهه عموما بدخیم نبوده، اما در رابطه با زخم‌های معده امکان دارد زخم علامتی از بدخیمی باشد بنابراین بیماران باید آندوسکوپی را انجام دهند و اگر لازم بود نمونه برداری کرده تا مطمئن شوند زخمی که در معده وجود دارد بهبود یافته یا بدخیم است.

وی یادآور شد: رفع خون ریزی و علائم آن به معنای بهبودی زخم نیست و بیماران باید از روش‌های آزمایشگاهی، نمونه برداری پزشکی و پاتولوژی تحت بررسی قرار بگیرند تا اثبات شود زخم‌های آنها چگونه است، ولی در کل کمتر از ۱۰ درصد از زخم‌های معده و دوازدهه بدخیم هستند.
برچسب ها: سلامت ، دستگاه ، گوارش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: