کد خبر: ۱۵۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 28
افراد روزه‌داری که در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند می‌توانند بعد از افطار تحت نظر متخصص تغذیه، از شربت یا قرص ویتامین و انواع مولتی‌ویتامین‌‌ها استفاده کنند.

شفا آنلاین>تغذیه>متخصص تغذیه گفت: افراد روزه‌دار علی‌الخصوص نوجوانان می‌توانند در آخر شب از شیره و خرما استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود این افراد حتما سحری را میل کنند زیرا نخوردن سحری و خالی بودن معده فرد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین،مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: حجم معده افراد در حال رشد، کوچکتر است. پس این افراد باید به حجم مواد مصرفی توجه کنند. به این افراد توصیه می‌شود که وعده‌های غذایی خود را تقسیم کرده و خوراکی‌های خود را در چند وعده افطاری، شام و غذای آخر شب بخورند.

وی گفت: افراد روزه‌دار علی‌الخصوص نوجوانان می‌توانند در آخر شب از شیره و خرما استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود حتما سحری را میل کنند زیرا نخوردن سحری و خالی بودن معده فرد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند.

صفوی گفت: رعایت رژیم غذایی متنوع و متعادل که شامل مواد گوشتی، ماهی، حبوبات، مواد غذایی مقوی و پرانرژی همچون خرما و موز باشد، ضروری است. همچنین دریافت کافی شیر و لبنیات حداقل دو بار در روز بسیار ضروری است. افراد روزه‌دار باید از مصرف مواد کم ارزش که تنها پر کننده معده است خودداری کنند.

صفوی گفت: افراد روزه‌داری که در طول روز دچار ضعف و بی‌حالی می‌شوند می‌توانند بعد از افطار تحت نظر متخصص تغذیه، از شربت یا قرص ویتامین و انواع مولتی‌ویتامین‌‌ها استفاده کنند. اما اگر این افراد در وعده سحر و افطار به اندازه کافی از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند درطول روز دچار مشکل نمی‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: زنان بارداری(Pregnancy) که قصد روزه‌داری دارند باید حتما به میزان کافی و درست از مواد غذایی استفاده کنند و حتما باید با متخصص مشورت نمایند. در گذشته اعتقاد بر این بود که روزه‌داری به دلیل بالا بردن سطح کتون‌بادی‌ها از لحاظ فیزیولوژی می‌تواند به مغز و دستگاه عصبی و هوش جنین آسیب بزند اما اخیرا اعتقاد بر این است که در صورت دریافت مواد غذایی کافی، روزه‌داری تاثیر نامطلوبی بر جنین ندارد.

وی گفت: سالمندان باید مراقبت بیشتری کنند زیرا روزه‌داری با کاهش میزان آب و قند خون(Blood sugar) بدن می‌تواند مشکل‌آفرین شود و در صورتی که سرگیجه را برای سالمند بوجود آورد بسیار خطرناک است همچنین سالمندانی که مشکل دهان و دندان دارند باید از مواد رقیق شده و آبکی استفاده کنند.

برچسب ها: قند خون ، بارداری ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: