کد خبر: ۱۵۳۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 27
فقدان پروتکل و یکسان سازی اعمال جراحی از موضوعاتی است که باید با مدیریت جدید در بحث جراحی‌ها مدنظر متولیان سلامت قرار گیرد.
شفا آنلاین>سلامت>یک فلوشیپ جراحی تعویض مفصل زانو و لگن گفت: فقدان پروتکل و یکسان سازی اعمال جراحی از موضوعاتی است که باید با مدیریت جدید در بحث جراحی‌ها مدنظر متولیان سلامت قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین،محمدعلی عنایت‌الهی متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی(Surgery Fellowship) تعویض مفصل زانو و لگن اظهار کرد: در همه‌ جای دنیا بر اساس یک پروتکل که یکسان‌سازی اعمال جراحی را انجام می‌دهد پیش می‌روند، اما این فقدان در کشور وجود دارد.

وی افزود: با مدیریت جدید در بحث پروتکل و یکسان‌سازی اعمال جراحی از سلیقه‌ای عمل کردن و اعمال سلیقه در جراحی جلوگیری می‌شود که خوشبختانه در بحث تعویض مفاصل بر اساس جدیدترین متون و مدارک علمی کارهایی انجام شده و با ایجاد این پروتکل در مسائل پزشکی و قانونی قضاوت عادلانه و عالمانه پیش خواهد رفت.

عضو انجمن جامعه جراحان ارتوپدی(Orthopedic) ایران گفت: پروتکل مفصل ران و زانو نباید معطوف به یک رشته باشد بلکه باید در تمامی اعمال جراحی بسط داده شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم در بحث جراحی‌ها، عفونت‌های بیمارستانی و عوارض عفونت بیمارستانی بعد از جراحی‌ها است که در کشورهای توسعه یافته اقدامات خوبی برای آن انجام شده و ما احتیاج داریم تا راهنماهای بالینی را در بیمارستان اجرایی کنیم تا بیماران با این عرصه آشنا شوند تا سهم عفونت‌های بیمارستانی کمتر شود.

عنایت‌الهی گفت: با آموزش می‌توان در بسیاری از پیشگیری‌ها سهیم بود و اگرآموزش بر اساس دستورالعمل ساده به بیمار و کادر درمان آموزش داده شود شاهد عوارض کمتری در بحث عفونت‌های بیمارستانی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال رفع عفونت‌های دندانی، ادراری، عفونت‌های زنان و سایر عفونت‌ها از موضوعاتی است که روی عملکرد نهایی جراحی‌ها موثر خواهد بود و خوشبختانه در برخی مراکز درمانی کشور پروتکل‌هایی ایجاد شده که نیازمند فراگیر شدن است.

این فلوشیپ جراحی تعویض مفصل زانو و لگن بیان کرد: در بحث آموزش و فراگیری سلامت نباید تنها به رسانه‌ها نگاه کنیم بلکه دانشگاه‌ها، مدارس در سطوح دبیرستان، خانه‌های بهداشت، سرای محله شهرداری و تمام رسانه‌های صوتی و تصویری باید با فرهنگسازی، خودمراقبتی و سبک زندگی سالم را در جامعه نهادینه کنند.

وی افزود: در پیدایش عفونت فضای اتاق عمل، تکنیک‌های جراحی و شخص جراح و شرایط خود بیمار دخیل است که اگر خود بیمار آموزش ببیند در بسیاری از موارد شاهد خودکنترلی، خودمراقبتی و کاهش عفونت‌های ناشی از جراحی خواهیم بود.

عبدالهی یادآور شد: از آنجایی که یک درصد بیماران عفونت پیدا می‌کنند و عفونت‌ها با تأخیر در زمان بستری، تشدید عوارض و سایر عوامل هزینه درمان و اقتصاد سلامت را به چالش می‌کشند باید با رفع کمبود ساختاری در صدد آموزش پرسنل و آگاهسازی بیماران باشیم.
برچسب ها: زانو ، فلوشیپ ، ارتوپدی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار