کد خبر: ۱۵۳۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 23
این تحقیق به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم حلزون را از چرخه تکامل انگل حذف کرده و قبل از این که انگل بتواند انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد آن را متوقف کنیم

شفا آنلاین>سلامت>یک گروه بین‌المللی متشکل از بیش از 100 دانشمند مطالعه‌ای را به انجام رسانده‌اند که به احتمال زیاد به زودی می‌تواند به درمان بیماری انگلی وحشتناکی که به نام شیستوزومیازیس شناخته می‌شود کمک کند. این بیماری هر سال بیش از 200 هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش شفا آنلاین، این گروه به سرپرستی محققانی از دانشگاه نیومکزیکو به آنالیز دقیق ژنوم نوعی حلزون با نام علمی Biomphalaria glabrata پرداخته‌اند. وجود این حلزون برای تکمیل دوره رشد انگل ضروری است.

 این تحقیق به ما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانیم حلزون را از چرخه تکامل انگل(Parasite) حذف کرده و قبل از این که انگل بتواند انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد آن را متوقف کنیم.

پروفسور کونراد آدما مسئول ارشد این تحقیق از دانشگاه نیومکزیکو می‌گوید: تعیین توالی و خصوصیات ژنوم این حلزون اطلاعات زیادی درباره بیولوژی آن به ما داده است.

وی می‌افزاید: این آزمایش اطلاعات زیادی در زمینه نحوه تکامل کرم به ما داده که به کمک آن می‌توانیم اثر بیماری‌های عفونی(infectious diseases) بر سلامت جهانی را به حداقل برسانیم.

انگل مورد نظر یک نوع کرم پهن است. این کرم حلزون‌ها را که ساکن آب‌های شیرین هستند آلوده می‌کند و چرخه زندگی انگل از همینجا شروع می‌شود. انگل وارد سیستم تولیدمثل و فرایندهای متابولیسمی حلزون می‌شود. وقتی فرایند رشد انگل در بدن حلزون کامل شد، حلزون را ترک می‌کند و وارد آب می‌شود. در آب به حیات خود ادامه می‌دهد تا زمانی که با انسان‌ها تماس برقرار کند. در این هنگام از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شود و آنجا تولیدمثل می‌کند.  

آدما می‌گوید: شناخت ژنوم حلزون به ما امکان می‌دهد به روش‌های مختلف حلزون را از چرخه زندگی این انگل خارج کنیم که در نهایت روزی می‌تواند منجر به ریشه‌کن شدن این بیماری شود.

بعد از مالاریا(Malaria) این بیماری بدترین بیماری انگلی است که بر روی این سیاره وجود دارد. لذا هر گونه مطالعه‌ای بر روی آن که بتواند دستاوردهایی برای بهبود وضعیت سلامت عمومی انسان‌ها داشته باشد بسیار مهم است.

شیستوزومیازیس که به نام بیلهارزیا یا تب حلزون هم شناخته می‌شود لوله‌های ادراری و روده‌های افراد آلوده را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2015 بیش از 66.5 میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. تب حلزون یکی از بیماری‌های نواحی استوایی است که آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. WHO امیدوار است که تا سال 2025 بتواند این بیماری را ریشه‌کن کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: