کد خبر: ۱۵۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - 2017May 23
تکمیل چرخه بهره برداری از مراکز جامع اهدای خون در استان های کشور، نیاز به واردات پلاسمای خارجی و مشتقات دارویی آن را از بین می برد.
شفا آنلاین>سلامت>معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران گفت: تکمیل چرخه بهره برداری از مراکز جامع اهدای خون در استان های کشور، نیاز به واردات پلاسمای خارجی و مشتقات دارویی آن را از بین می برد.

به گزارش شفا آنلاین،بهادر کاظمی روز سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز جامع اهدای خون استان گلستان در گرگان اظهار کرد: هم اینک ایران نیازی به وارد کردن خون برای تامین نیازهای داخلی ندارد اما کمبود پلاسما(Plasma) به عنوان یک نیاز مهم دارویی همچنان در کشور احساس می شود.

وی بیان کرد: نیاز پلاسمای کشور 600 هزار لیتر در سال است که 200 هزار لیتر توسط سازمان انتقال خون، 200 هزار لیتر توسط شرکت های خصوصی تولید و بقیه از شرکت های معتبر خارجی به کشور وارد می شود.

معاون سازمان انتقال خون ایران افزود: با برنامه ریزی وزارت بهداشت(Ministry of Health) و سازمان انتقال خون از طریق راه اندازی مراکز جامع اهدای خون در همه استان های کشور، این نیاز مهم تا 2 سال آینده برطرف و واردات پلاسما و مشتقات دارویی آن به طور کامل قطع خواهد شد.

کاظمی بیان کرد: ایران تجربه خوبی از ورود پلاسماهای خارجی ندارد زیرا اوج مشکلات بهداشتی که کشور گرفتار آن شد ناشی از آن بوده و یکی از آسیب های ورود پلاسماهای آلوده به کشور در سال های گذشته ، ورود موج بیماری های نوظهور و غیربومی بود.

وی افزود: وزارت بهداشت با برنامه ریزی و تلاش برای واردات پلاسما از شرکت های معتبر ، از ادامه روند نامناسب ورود پلاسماها و مشتقات دارویی آلوده به کشور جلوگیری کرد که امیدواریم با خودکفایی در تولید این محصول ، اندک دغدغه های این بخش در میان مردم و مسئولان برطرف شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: مراکز جامع انتقال خون در سه محور اهدای خون، تولید پلاسما صنعتی، پلاکت وسلول های بنیادی فعالیت می کنند و با توجه به سیاستگذاری سازمان ، تولید پلاسمای صنعتی را هدف قرار می دهند.

وی گفت: بهره برداری از 15 مرکز جامع اهدای خون طی یک سال ، سیاست سازمان انتقال خون بود که مرکز جامع گرگان به عنوان دهمین مرکز امروز فعالیت خود را آغاز کرد.

کاظمی در ادامه بر لزوم توسعه مراکز خون گیری کشور تاکید کرد و گفت: گرگان و ساری، تنها مراکز استان های کشور هستند که فقط یک مرکز برای دریافت خون اهدا کنندگان دارند.
وی بیان کرد: همه مراکز استان های کشور چندین مرکز خونگیری دارند که در این دو شهر نیز باید با تعامل بیشتر با مسئولین شهری و استانی ، فرصت و زمینه راه اندازی مراکز جدید فراهم شود.

معاون سازمان انتقال خون به پاسخگویی کامل به نیازهای خونی بیمارستان های کشور اشاره کرد و گفت: هم اینک 100 درصد نیازهای خونی کشور در داخل و با خون های باکیفیت بالای داخلی تامین می شود و هیچ درخواست خون یا فرآوردهای آن بی پاسخ نمی ماند.

مدیرکل انتقال خون گلستان هم گفت: مرکز جامع اهدای خون استان علاوه بر دریافت خون، قابلیت دریافت پلاسما، پلاکت و سلول های بنیادی را هم دارد و می تواند نیاز استان به این بخش های مهم را برطرف کند.

میرمحمدعلی حسینی اظهار کرد: برای تجهیز این مرکز به 10 تخت خونگیری با دستگاه های مخصوص دریافت پلاسما و پلاکت، 6 میلیارد ریال و برای تکمیل و ترمیم ساختمان این مرکز هم یک میلیارد و 200 میلیون ریال از طرف سازمان انتقال خون هزینه شد.

وی؛ استقبال گلستانی ها از اهدای خون را مطلوب بیان کرد و افزود: سال گذشته بیش از 50 هزار گلستانی بخشی از خون خود را برای مصرف بیماران نیازمند این ماده حیاتی اهدا کردند که از این خون های دریافتی، 30 هزار پلاسما برای شرکت های پالایشگر ارسال شد.
مدیرکل انتقال خون گلستان افزود: گلستان 9 مرکز ثابت و سیار خونگیری دارد که بزرگترین مشکل در فرایند جذب اهداکنندگان خون در استان، کمبود فضای فیزیکی و نبود مراکز ثابت است.
برچسب ها: پلاسما ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: