کد خبر: ۱۵۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 21
قاچاق اعضای بدن واقعیتی انکارناپذیر است اما زمانی که فرهنگ اهدای عضو نهادینه شود، دیگر زمینه ای برای جولان قاچاقچیان باقی نمی گذارد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: قاچاق اعضای بدن واقعیتی انکارناپذیر است اما زمانی که فرهنگ اهدای عضو نهادینه شود، دیگر زمینه ای برای جولان قاچاقچیان باقی نمی گذارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمدنعیم امینی‌فرد با یادآوری 31 اردیبهشت ماه روز اهدای عضو، افزود: از گذشته اقدامات مثبتی در این زمینه صورت گرفته که به لحاظ تشکیلات اداری پیوند عضو، منسجم تر شده است و از سویی جامعه پزشکی نیز توانسته پیشرفت مثبتی در زمینه پیوند اعضا داشته باشد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروزه دانش پیوند عضو در ایران در حد استاندارد جهانی است و می توان از این ظرفیت در زمینه پیوند عضو استفاده کرد مشروط به آنکه فرهنگ اهدای عضو نیز نسبت به گذشته نهادینه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: فرهنگ ایثار در کشور قدمت دیرینه ای دارد لذا می توان از این فرهنگ در زمینه اهدای عضو(organ donation) استفاده کرد و باید در ارتباط با فرهنگسازی اهدای عضو گام های موثری برداشت بر این اساس می طلبد اعتمادسازی قوی انجام گیرد.

امینی فرد یادآور شد: برخی نگرانی ها در زمینه استفاده از کارت اهدای عضو وجود دارد مبنی بر آنکه با دریافت کارت اهدای عضو ، مراقبت های پزشکی لازم در زمان مرگ مغزی برای فرد صورت نمی گیرد درحالی که این فرهنگ اشتباه است و باید رسانه ها این فرهنگ را از بین ببرند.

وی به موضوع قاچاق اعضای بدن در سایه افزایش تعداد بیماران پیوندی اشاره کرد و افزود: قاچاق اعضای بدن واقعیتی انکارناپذیر است اما زمانی که فرهنگ اهدای عضو نهادینه شود نیازهای درمانی تامین شده و دیگر زمینه ای برای جولان قاچاقچیان باقی نمی گذارد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: از سویی دیگر وزارت بهداشت(Ministry of Health) در ارتباط با فروش اعضای بدن اتباع بیگانه و فعالیت قاچاقچیان در این عرصه بخشنامه ای صادر کرده است تا از این موضوع جلوگیری شود اما در مورد اتباع ایرانی تشخیص درگیر بودن ابعاد اقتصادی و غیراقتصادی نسبت به اهدای عضو تاحدی سخت است لذا نمی توان به آن ورود جدی داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: