کد خبر: ۱۵۲۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 17
هم اکنون میزان ذخیره خون و فرآورده های خونی در کشور بیش از ۷ برابر مصرف روزانه است
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: هم اکنون میزان ذخیره خون و فرآورده های خونی در کشور بیش از ۷ برابر مصرف روزانه است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی اکبر پورفتح اله اظهارداشت: تامین خون سالم و کافی همواره برای سازمان های انتقال خون(blood transition) دنیا دغدغه ای همیشگی و اجتناب ناپذیر بوده است که بر دو محور مهم داوطلبین اهدای خون و تهیه ملزومات لازم و پشتیبانی منطقی استوار است. در حالی که با اتکا بر فرهنگ بسیار غنی جامعه ایران اسلامی و به پشتوانه اهداکنندگان خون و پرسنل خدوم و زحمتکش سازمان، همواره شرایط برای تامین نیاز مراکز درمانی کشور با خون و فرآورده های خون در محور وجود داوطلبین کافی اهدای خون فراهم بوده است.

وی افزود: متاسفانه در دولت قبل به خصوص ۶ ماهه آخر فعالیت دولت دهم، به دلیل بحران اقتصادی حاکم، تامین ملزومات اولیه خونگیری و نیز پشتیبانی کافی با مشکلات عدیده ای مواجه شد به گونه ای که ذخایر استراتژیک کیسه خونگیری و کیت غربالگری آزمایشات غربالگری ویروسی کشور در نیمه سال ۱۳۹۲ به عدد صفر رسید و منجر به مدیریت روزانه کیت، کیسه و اقلام مصرفی سازمان انتقال خون گردید.

پورفتح اله ادامه داد: مستند به نامه های مدیرعامل وقت به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی(National Security)، سازمان با بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال کسری منابع ( نزدیک به سه برابر اعتبارات سالانه سازمان انتقال خون در آن زمان) دیگر قادر به تامین ملزومات اولیه خونگیری نبود که این مسئله در سال آخر فعالیت دولت دهم منجر به کاهش خونگیری ۵/۵ در صدی در ۶ ماهه اول سال ۹۲ نسبت به ۶ ماهه اول سال ۹۱ شده و عمق فاجعه زمانی مشخص می شود که میزان توزیع خون در زمان های یاد شده به مراکز درمانی با کاهش معنی دار همراه بوده است.

وی تاکید کرد: هم اکنون با ذخیره بیش از ۷ برابر مصرف روزانه در سراسر کشور و در همه گروه های خونی و پاسخ به نیاز مراکز درمانی و ذخیره راهبردی یک ساله کیسه خون و ملزومات مصرفی و کیت های آزمایشگاهی از افتخارات دولت تدبیر و امید است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: در یک نگاه اجمالی به تلاش های انجام شده در دولت تدبیر و امید با تخصیص منابع کافی و مدیریت وضعیت بحران زده انتقال خون افزایش ۱۰ درصدی ذخیره خون قابل قبول کشور در سه ماهه پس از استقرار کامل دولت یازدهم مشاهده شد.

پورفتح اله گفت: مدیریت بهینه و ایثارگرانه مسئولین وقت و پرسنل خدوم سازمان(Organization) انتقال خون و اهداکنندگان مسئولیت پذیر به عنوان ارکان تامین خون سالم در جلوگیری از بروز فاجعه در سطح ملی در مقطع فوق قابل تقدیر است.

برچسب ها: سازمان ، خون ، روزانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: