کد خبر: ۱۵۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 17
مدیر عامل کانون هموفیلی ایران درگفتگو با شفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :مدیرعامل کانون هموفیلی ایران از تأثیر مثبت و مستقیم طرح تحول سلامت بر زندگی بیماران هموفیلی گفت و تاکید کرد: پوشش کامل بیمه در حوزه آزمایشگاهی و جلوگیری از تولد نوزاد بیمار و همچنین مصرف دارو توسط بیماران هموفیلی 1 تا 15 سال جهت پیشگیری از معلولیت از اقدامات مهم این دولت برای بیماران هموفیلی است.

احمد قویدل، در مورد خدمات دولت یازدهم به بیماران هموفیلی به خبرنگار شفاآنلاین گفت: بدون تردید طرح تحول سلامت یکی از مهمترین طرح هایی بوده که در نظام جمهوری اسلامی ایران اجرا شده است. و این طرح پاسخگویی به یکی از مفاد قانون اساسی است که طبق آن آحاد مردم باید در حوزه سلامت مورد حمایت دولت قرار بگیرند.

وی اظهار کرد: طرح تحول سلامت اولین طرح در وزارت بهداشت است که برای اولین بار به طور مستقیم طعم نفت را به حوزه درمان رسانده و بالغ بر 11 میلیون نفر از جمعیت کشور که تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نبودند تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند .این موارد مختصات عمومی این طرح است ولی اینکه چه تأثیر مستقیمی در حوزه بیماران هموفیلی داشته با توجه به اینکه یکی از مفاد اساسی طرح تحول سلامت عدم ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان بوده و اینکه بیمارستان مکلف است که کلیه خدمات درمانی خود را در هر حوزه ای با هر تجهیزاتی خودش مرتفع کند به شدت در حوزه هزینه های درمانی بیماران تأثیر مثبتی داشته است.

قویدل بیان کرد: با توجه به اینکه بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی عملاً در حوزه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی از پرداخت فرانشیزها معاف بودند و با تکمیل شدن خدمات حوزه بیمارستان و اینکه اجازه ارجاع آنها به خارج از بیمارستان وجود ندارد عملاً توانستند به صورت کامل از خدمات حوزه سلامت در بیمارستان های دولتی بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: ما قبل از طرح تحول سلامت بیماران مان به هر واسطه ای برای خرید یک سری از تجهیزات به بیرون ارجاع داده می شدند.حتی در مواردی دستکش یا ماسک خاصی که برای جراحی به کار می رفت ازسوی  بیمار یاخانواده اش خریداری می شد. ولی بعد از اجرای طرح تحول سلامت اساساً حتی تهیه نسخه از خارج از بیمارستان ممنوع شد و در تهیه پروتز های بیماران معلولیتی خود بیمارستان اقدام به تهیه این پروتزها می کند و عملاً زحمتی متوجه بیماران نیست و مواردی که در سیستم تحت عنوان بسته جامع حمایت از بیماران هموفیلی است بعد از طرح تحول سلامت دقیقاً در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اجرایی شد.

وی خاطرنشان کرد: در دوره ای که طرح تحول سلامت اجرا شد و مفاهیمی مانند پیشگیری از جانب وزارت بهداشت به رسمیت شناخته شد برای اولین بار جلوگیری از تولد نوزاد بیمار تحت پوشش کامل بیمه قرار گرفت. این کار را در واقع وزارت بهداشت ساماندهی کرد کاری که سال ها بیمه هایی که از پول نفت تغذیه می کردند و برای شان هزینه و فایده مطرح نبوده، انجام ندادند چون همیشه پول را دولت به آنها داده بود.

وی افزود: برای اولین بار بعد از طرح تحول سلامت در حوزه آزمایشگاهی پیشگیری از تولد نوزاد بیمار بخشی از آن تحت پوشش صد درصدی بیمه قرار گرفت و باز هم در راستای وفاداری به پیشگیری وزارت بهداشت برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اجازه دادند کودکان یک تا 15 سال به صورت پیشگیری دارو مصرف کنند و عملا این تصمیم از معلولیت بیمارانی که در سنین کار، اشتغال و ازدواج هستند جلوگیری می کند و این هم یکی از دستاورد های وزارت آقای دکتر هاشمی در دولت دکتر روحانی است.

قویدل اشاره کرد: به نظرم یکی از بی نظیر ترین وزاری کشور در طول تاریخ جمهوری اسلامی که با برنامه معین آمد و وفاداری به این برنامه واصلاحات جدی را در ارائه خدمت به مردم در دستور کار خود قرار داد دکتر قاضی زاده هاشمی است.

قویدل اظهار کرد: بیمه هایی که سابقه 20 سال خدمات به حوزه هموفیلی را داشتند هیچگاه انگیزه نداشتند که با عوارض و پروتکل های درمانی هموفیلی آشنا شوند چون همیشه قیمت داروها ناچیز بود و اگر بیماری صد فاکتور 8 می گرفت نهایتاً هزینه آن 5 میلیون تومان بود ولی الان اگر بیماری صد فاکتور 8 برای جراحی بخواهد بگیرد چیزی نزدیک به 30میلیون تومان است و این بیمه ها را در مسیری قرار داده که هر روز خطا می کنند. یعنی مسیری مطول و پیچیده برای بیماران درست کرده اند که بیمار توان طی این مسیر ها را ندارد و همچنین مسیرهایی که بیمه ها گذاشته اند منطق اجتماعی نیز ندارد.

وی عنوان کرد: به عبارت ساده تر بیمه ها به این فکر افتادند که مصرف داروهای بیماران هموفیلی کاهش پیدا کند بدون اینکه بدانند هر تلاشی در جهت کاهش مصرف داروهای بیماران هموفیلی  به معلولیت این بیماران ختم می شود و دسترسی بیماران به دارو یک استاندارد معین و جهانی دارد و هر چه این دسترسی بالاتر باشد ما بیماران هموفیلی سلامت تری خواهیم داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: