کد خبر: ۱۵۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 14
در بسته حمایتی ، موضوعات مختلفی مانند تبدیل پروانه موقت صادرات به پروانه دائمی گنجانده شده تا تولیدکنندگان بدون نیاز به حضور در سازمان غذا و دارو، صادرات خود را به هر کشوری که می خواهند انجام دهند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با رونمایی از بسته حمایتی صادرات تجهیزات پزشکی گفت:‌ در این بسته حمایتی موضوعات مختلفی برای تسهیل صادرات محصولات تولیدی داخل کشور مدنظر قرار داده شده است.

به گزارش شفا آنلاین، محمود بیگلر روز یکشنبه در نشست خبری نمایشگاه ایران هلث و رونمایی از بسته حمایتی صادرات تجهیزات پزشکی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران افزود: در بسته حمایتی ، موضوعات مختلفی مانند تبدیل پروانه موقت صادرات به پروانه دائمی گنجانده شده تا تولیدکنندگان بدون نیاز به حضور در سازمان غذا و دارو، صادرات خود را به هر کشوری که می خواهند انجام دهند.

وی ادامه داد: همچنین در بسته حمایتی ، موانع دیگر تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه و قطعات یدکی مدنظر قرار گرفت چرا که همه صفر تا صد تولیدات داخلی در کشور انجام نمی شود و محصول داخلی به کالایی اطلاق می شود که بیش از 50 درصد آن از مواد داخلی تهیه شده باشد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات(equipment) و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به برطرف کردن بوروکراسی ها در زمینه واردات مواد اولیه و لوازم یدکی تجهیزات پزشکی گفت: تولیدکنندگان برای واردات این مواد دیگر نیازی به مجوز این سازمان نخواهند داشت اما باید از برندهایی محصولات خود را خریداری کنند که شاخص های استاندارد را داشته باشد.

بیگلر افزود: نظارت خود را به کارخانه ها و سطح عرضه بردیم و اگر تجهیزات پزشکی با فرمول های استاندارد سازمان غذا و دارو ، مغایرتی داشته باشد ، برخوردهای نظارتی اعمال خواهد شد.

**برپایی نمایشگاه ایران هلث از فردا
مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو در ادامه به برپایی نمایشگاه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، صنایع دارویی و گردشگری سلامت(health tourism) (ایران هلث)اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از فردا دوشنبه با حضور 180 شرکت خارجی و 470 شرکت داخلی فعالیت خود را آغاز می کند و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت و با این شرکت ها در زمینه انتقال فناوری برای تولید تجهیزات پزشکی مذاکراتی خواهیم داشت.

بیگلر افزود: چند شرکت خارجی در این زمینه ، آمادگی خود را اعلام کرده اند تا با عقد تفاهم نامه بین آنها و شرکای ایرانی ، تولید خود را در کشور آغاز کنند.

وی یادآور شد: سال گذشته حداقل با تولیدکنندگان 10 برند معروف تجهیزات پزشکی جهان، تفاهم نامه هایی را منعقد کردیم تا در تولید تجهیزات پزشکی از های تک (فناوری بالا) تا پرمصرف ، سرمایه گذاری های مشترک را داشته باشند و امید است تا انتهای امسال بخشی از فعالیت های خطوط تولیدی آنها آغاز شود.

**انتقال نیازهای تجهیزات پزشکی کشور به شرکت های دانش بنیان
مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: از حدود 470 تولید کننده حاضر در نمایشگاه ایران هلث، 15 درصد آنها را شرکت های دانش بنیان تشکیل می دهند .

بیگلر افزود: نیازهای تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور که بیشترین ارزبری را داشته اند، شناسایی شده و به شرکت های دانش بنیان منتقل کردیم و امید است با ارتباط دانشگاه با صنعت بتوانیم بخشی از این نیازها را از طریق شرکت های دانش بنیان تامین کنیم .

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیان ، محصولات نابی تولید می کنند که برخی از آنها برای نخستین بار است که در کشور تولید می شود.

وی یادآور شد: از اسفندماه سال گذشته چالش های پیش رو برای تولید تجهیزات پزشکی را شناسایی کردیم و راه های برطرف کردن آن امسال عملیاتی می شود تا موانع پیش روی تولیدکنندگان برداشته شود.

**کمی بیشتر از بسته حمایتی صادرات تجهیزات پزشکی
در بسته حمایتی صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی ، مقرر شده تا پروانه های تولید محصولات صادراتی بین سه تا پنج سال بسته به درجه خطر کالا و نظر سازمان غذا و دارو ، تمدید شود.

کاهش فرآیند و تسریع در امور واردات محصولات اولیه شرکت ها صادراتی و نیاز سنجی رسمی بازار صادرات تجهیزات پزشکی کشورهای مختلف در راستای ایجاد زیر ساخت جهت صادرات کالای ایرانی از دیگر مفاد این بسته حمایتی است.

این بسته حمایتی بر ایجاد تسهیلات جهت حضور صادر کنندگان حوزه تجهیزات پزشکی در هیات های تجاری در کنار مسئولین دولتی در سفرهای خارجی جهت معرفی کالاهای ایرانی، حمایت ویژه از شرکت های صادراتی جهت راه اندازی پایگاه های صادراتی در مناطق آزاد، راهنمایی و کمک به شرکت های صادرکننده جهت اخذ مجوزهای بین المللی ( CE,FDA,…) تاکید دارد.

بر اساس این بسته حمایتی، عقدتفاهنامه با سایر کشورها جهت ثبت کردن تجهیزات و ملزومات پزشکی ایرانی نیز برنامه ریزی شده است.

ایجاد تسهیلات جهت حضور پر رنگ شرکت های ایرانی در نمایشگاه های بین الملل و کمک به شرکت های صادراتی جهت اخذ تسهیلات کم بهره و حمایت از شرکت های صادراتی جهت تهیه مواد اولیه برای تولید محصولات صادراتی در این بسته حمایتی مورد توجه قرار گرفته است.

کاهش فرآیند کسب پروانه صادرات برای شرکت های صادراتی با رعایت آیین نامه تجهیزات و ملزمات پزشکی و تخفیف برای گذراندن دوره مسئولین فنی صادرات از دیگر موضوعات این بسته حمایتی به شمار می رود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: