کد خبر: ۱۵۲۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 14
با توجه به اینکه سیستم‌های طبقه‌بندی و کدگذاری بین‌المللی شده ‌است به منظور تسهیل در امر تولید و تجارت، برای هر کالایی یک کد بین‌المللی واحد تعیین می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران از معرفی سیستم هوشمند مدیریت یکپارچه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در نمایشگاه «ایران هلث» خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین، «بهزاد عمرانی» افزود: دو ماموریت ارایه شناسه بین‌المللی GTIN برای اقلام دارویی و تجهیزات و ارایه شناسه GLN برای مکان‌ها و هویت‌های حقوقی فعال در حوزه بهداشت و درمان بر عهده این مرکز است.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از این کدها می‌توان سیستم‌های ارزش افزوده دیگری ایجاد کرد که به توسعه حوزه بهداشت و درمان و ارایه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به مردم منتهی می‌شود، افزود: با توجه به اینکه سیستم‌های طبقه‌بندی و کدگذاری بین‌المللی شده ‌است به منظور تسهیل در امر تولید و تجارت، برای هر کالایی یک کد بین‌المللی واحد تعیین می‌شود.

عمرانی افزود: علاوه بر این، با استفاده از سیستم یکسان کدگذاری بین‌المللی، این امکان فراهم شده‌ تا مشخصات جزئی هر کالا در زیررده‌های گروه‌های کالایی اصلی نیز مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه طبقه بندی کالا در حوزه بهداشت(Hygiene) و درمان از حساسیت بالاتری برخوردار است، افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه درمان، راهکارهای این مرکز به گونه ای طراحی شده تا از خطا و اشتباهات احتمالی در انجام فرآیندهای درمانی جلوگیری کند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران سیستم '5R' را شامل پنج گزینه معرفی کرد و افزود: این گزینه ها داروی درست ، زمان درست ، دوز مناسب ، روش درست و بیمار درست است.

وی با بیان اینکه با استقرار راهکارهای GS1 می‌توان از درمان هوشمندانه بهره‌مند شد، افزود: برای یک درمان مناسب باید داروی درست در زمان درست و با دوز مناسب از طریق روش درست به بیماری که نیازمند آن درمان است ارائه شود.

به گفته عمرانی، با استفاده از راهکارهای GS1 و برنامه‌هایی که توسط متخصصان طراح و برنامه نویس داخلی تهیه شده‌است، راهکارهایی را نیز برای مدیریت هوشمند و یکپارچه بیمارستان‌ها ارایه کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با استفاده از این روش‌ها علاوه بر افزایش دقت و کاهش خطا، می توان هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش داد، در توضیح بیمارستان هوشمند گفت: با استفاده از این روش گرفتن وقت به صورت هوشمند اتفاق افتاده و از سرگردانی و معطلی بیمار ممانعت می‌شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: در آستانه ورود بیمار به مرکز درمانی، به بیمار دستبند الکترونیک تحویل شده و ذخیره اطلاعات مرتبط با وی شامل مشخصات و پرونده پزشکی و ... به صورت فایل الکترونیکی قابل ارایه می گردد.

وی با بیان اینکه این دستبند الکترونیکی می‌تواند همه سوابق سلامت و درمان فرد را ذخیره و از ایجاد پرونده‌های متعدد کاغذی جلوگیری کند، افزود: در مطب نیز، پزشک از اطلاعات موجود استفاده کرده و اطلاعات جدید را ثبت و نسخه نیز با اطلاع از موجودی داروخانه بیمارستان به صورت الکترونیک صادر می‌شود.

عمرانی گفت: با این سیستم قبل از مراجعه بیمار به داروخانه(pharmacy)، نسخه در داروخانه آماده می شود یا در صورت موجود نبودن دارو، بیمار به داروخانه‌ای که داروی مذکور را دارد، هدایت می شود.

وی با بیان اینکه با استفاده از این سیستم هوشمند، داروخانه می‌تواند موجودی خود را کنترل و به صورت آنلاین با شرکت‌های تامین کننده دارو در ارتباط باشد تا از نگهداری بیش از نیاز و همچنین تمام شدن ذخیره دارو جلوگیری شود.

این مقام مسئول اظهارداشت: این روش همچنین به دستگاه‌های نظارتی و مدیرتی حوزه دارو نیز کمک می‌کند تا بر تولید، واردات و عرضه دارو نظارت و مدیریت دقیق‌تری داشته باشند.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران افزود: این سیستم هوشمند مدیریت ابزار و تجهیزات بیمارستانی را نیز شامل شده و از وقوع خطاها و اشتباهات در بهره برداری جلوگیری می‌کند.

وی گفت: با استفاده از این سیستم هوشمند، تمامی مراحل درمان در سابقه بیمار ثبت و برای بیمار و پزشک قابل استفاده می‌شود.

عمرانی با بیان اینکه بزودی این سیستم در بخش مدیریت هوشمند داروخانه‌ها اجرایی خواهد شد، افزود: از جمله خدمات دیگری که این سیستم هوشمند می تواند به تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو ارایه کند،‌ ارایه همزمان کاتالوگ اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی به 17 زبان رسمی جهان است که علاوه بر تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها، احتمال خطا را در تعاملات تجاری به صفر می‌رساند.

وی در پایان به حضور مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران در بیستمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث اشاره کرد و گفت: فعالان حوزه بهداشت و درمان، دارو و تجهیزات پزشکی و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می‌توانند با مراجعه به غرفه شماره 49 در سالن 38 از خدماتی که توسط مرکز ارائه می‌شود بازدید کرده یا به سایت مرکز به نشانی WW.GS1IR.orgمراجعه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: