کد خبر: ۱۵۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 12
یکی از اقداماتی که در جهت حمایت از تولید داخل در دولت یازدهم انجام شد، تامین 100 درصدی کیسه‌های خون با هدف صادرات به بازارهای منطقه بود

شفا آنلاین>سلامت>طرح تحول با سه شعار محافظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی و توسعه زیرساخت‌ها آغاز به کار کرد و به تدریج این شعارها را در قسمت‌های مختلف حوزه سلامت عملی کرد؛ به طوری که بعد از چند ماه پای تحول به انتقال خون هم باز شد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی اکبر پورفتح‌الله به مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این سازمان طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در جهت حمایت از تولید داخل در دولت یازدهم انجام شد، تامین 100 درصدی کیسه‌های خون با هدف صادرات به بازارهای منطقه بود. بر این اساس یکی از کارخانه‌های تولید کیسه خون که در منطقه پیام کرج راه‌ندازی شده، شش میلیون ست کیسه خون تولید می‌کند و شرکت داخلی دیگری هم با ظرفیت تولید یک میلیون ست کیسه خون فعالیت می‌کند. یعنی در کشور ظرفیتی هفت میلیونی برای تولید کیسه خون ایجاد شده که سازمان انتقال خون(blood transfusion center) بر اساس نیاز خود، سالانه دو میلیون و 500 هزار ست کیسه خون را از این شرکت‌ها خریداری می‌کند.

وی افزود: بنابراین نگاه این شرکت‌ها به بازار منطقه‌ای است و به همین دلیل محصولاتی با کیفیت بالا در کشور تولید می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند در بازار جهانی وارد شوند. در حال حاضر یک شرکت فرانسوی که دومین تولیدکننده کیسه خون در دنیا است، در این راستا در کشور ما سرمایه‌گذاری کرده است.

14 خدمتی که تعرفه‌گذاری شدند

وی در ادامه به ارزشگذاری 14 خدمت مرتبط با انتقال خون اشاره و اظهار کرد: یکی از اقدامات خوب دولت این بود که اقتصاد انتقال خون را وارد خدمات نوین کرده و خدمات مرتبط با انتقال خون را تعرفه‌گذاری کرده و تحت پوشش بیمه قرار داد. به طوریکه هم پرداختی مردم کاهش یافت و هم منابع درآمدی در سازمان انتقال خون ایجاد شد.

هزینه‌های مردم در انتقال خون کاهش یافت

پورفتح‌الله ادامه داد: درهمین راستا خدمات و ملزومات مصرفی انتقال خون تحت پوشش بیمه قرار گرفت. پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیماران برای تهیه فرآورده‌های پلاکت فرزیس، نزدیک به 10 میلیون ریال هزینه برای ملزومات پرداخت می‌کردند. درحالیکه بعد از اجرای این طرح تنها پنج تا هفت درصد فرانشیز از سوی مردم پرداخت می‌شود و در عین حال قیمت ملزومات پزشکی هم کاهش یافته است.

بهره‌برداری از یک مرکز جامع انتقال خون تهران در شهریور 

مدیرعامل سازمان انتقال خون در عین حال گفت: همچنین برای برقراری عدالت در دسترسی برای مردم در حوزه خدمات انتقال خون، 15 مرکز انتقال خون در 15 مرکز استان در کشور راه‌اندازی شد و اکنون فعالیت می‌کنند. همچنین پنج مرکز بزرگ هم قرار بود در تهران ایجاد شود که همچنان در حال ساختند و پیشرفت 50 تا 60 درصدی داشته‌اند. باید توجه کرد که این پنج مرکز حداکثر تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند. البته یک مرکز آن قطعا تا شهریور ماه به بهره‌برداری می‌رسد، اما  سایر مراکز تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شوند.

ذخیره خون و فرآورده‌های خونی کشور، هفت برابر مصرف روزانه‌ است

باید توجه کرد که قبل از آغاز طرح تحول نظام سلامت، ذخیره خونی در کشور، فقط یک روز بود، این درحالیست که پورفتح‌الله درباره شرایط فعلی ذخیره‌های خونی در کشور،‌ اعلام کرد: در حال حاضر ما هفت برابر مصرف روزانه‌مان ذخیره خون و فرآورده‌های خونی در کشور داریم و همچنین یک زنجیره منظم را برای جابجایی خون و فرآورده‌های خونی در کشور برای پاسخ به بحران‌ها و حوادث ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه ما در سازمان انتقال خون مجموعه خون و فرآورده‌های خونی را بر اساس تک تک گروه‌های خونی در کشور پایش می‌کنیم، گفت: در سال گذشته حتی در گروه‌های خونی منفی هم که میزان شیوعش کم است، هیچگاه میزان ذخیره ما از مرز پنج برابر مصرف روزانه‌مان کاهش پیدا نکرده‌ است.

پرداخت‌هایی که عادلانه شد

پورفتح‌الله در ادامه صحبت‌هایش به مشکل سازمان انتقال خون قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در حوزه پرداخت‌های نابرابر به کارکنان انتقال خون، نسبت به سایر کارکنان حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال میزان دریافتی پرستاری(Nursing) که در سازمان انتقال خون کار می‌کرد، با سایر همکارانی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فعالیت می‌کردند، قابل مقایسه نبود. بر این اساس یکی از اقدامات بزرگی که انجام شد، یکسان‌سازی دریافتی‌های کارکنان سازمان انتقال خون با مراکز درمانی و بیمارستانی در قالب پرداخت هیات امنایی دانشگاه‌ها بود؛ به طوریکه در حال حاضر همکاران ما در سراسر کشور بر اساس رده و رسته شغلی‌شان همان رقمی را می‌گیرند که همکاران مشابه آنها در سایر قسمت‌های بهداشت و درمان دریافت می‌کنند.

چالش‌های انتقال خون در مدیریت خون بیمار

انتقال خون محافظه‌کارانه شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به چالش‌های پیش روی این سازمان داشت و اولویت‌هایی را که لازم است در دولت دوازدهم پیگیری شود، اعلام کرد و گفت: طبیعتا هیچ ساختار اجرایی بدون چالش نمی‌شود و ما هم چالش‌های متعددی در زمینه خون و فرآورده‌های خونی در کشور داریم که بخشی از آنها چالش‌های جهانی است که گریبان ما را هم گرفته است.

پورفتح‌الله با بیان اینکه بخش عمده چالش‌های ما به چرخه دوم انتقال خون، یعنی چرخه بیمارستانی انتقال خون بازمی‌گردد، گفت: استانداردهای بانک‌های خون بیمارستانی ما پایین و ضعیف است و خون و فرآورده‌های خونی به صورت بی‌رویه مصرف می‌شود. این درحالیست که رویه انتقال خون در جهان به دلیل عوارضی که خون و فرآورده‌های خونی ایجاد می‌کنند، انتقال خون محافظه‌کارانه است و اصولا انتقال خون و فرآورده‌های خونی را جزو اعمال پیوند تلقی می‌کنند که از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و طبعا در کنار فواید می‌تواند عوارضی هم داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه ما در زمینه انتقال خون محافظه‌کارانه  و مدیریت خون بیمار مشکلاتی داریم که البته اقداماتی را در این راستا انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در حال حاضر با همکاری آزمایشگاه مرجع سلامت در حال آموزش بانک‌های خون بیمارستانی سراسر کشور هستیم و خوشبختانه حرکت بزرگی از سال گذشته برای اعتبارسنجی بانک‌های خون بیمارستانی آغاز شده است. به طوریکه در سال جاری هر بیمارستانی که نتواند بانک خونش را بر اساس معیارهایی که سازمان انتقال خون تنظیم کرده و حوزه درمان پذیرفته و به دانشگاه‌های علوم پزشکی(Medical Sciences) اعلام کرده، ارتقاء دهد، رتبه بیمارستانی کاهش می‌یابد.

تحول در بانک‌های خون بیمارستانی

پورفتح‌الله ادامه داد: از آنجایی که  رتبه‌های بیمارستانی در دریافتی بیمارستان‌ها تاثیر بسزایی دارد، در سال جاری شاهد تحول بزرگی در این بخش خواهیم بود. طبیعتا سازمان هم برنامه‌های متعددی را با همکاری معاونت درمان برای ارتقای مدیریت خون بیمار در کشور سامان‌دهی خواهد کرد.

اقتصاد انتقال خون، مستقل باشد

کاهش وابستگی انتقال خون به منابع دولت، به شرط...

مدیرعامل سازمان انتقال خون در ادامه گفت: از طرفی مهم‌ترین بحث سازمان انتقال خون این است که این سازمان باید بتواند اقتصاد انتقال خون را عملیاتی کند و منابعی را که با ارئه خدمات نوین بدست می‌آورد، در درون سازمان انتقال خون صرف ارتقای فرآیندهایش کرده و بتواند به عنوان یک سازمان مستقل فعالیت‌های عملیاتی‌اش را انجام دهد. یکی از مشکلاتی که سازمان انتقال خون در طول سالیان گذشته داشته است، این بود که هزینه‌های مربوط به خون و فرآورده‌های خونی، هزینه‌های مربوط به آزمایشگاه‌ها و... به شدت بالا می‌رفت، درحالیکه اعتبارات سازمان افزایش نمی‌یافت و یا پا به پای تورم حرکت می‌کرد. به همین دلیل وقتی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، سازمان انتقال خون 210 میلیارد تومان بدهی داشت.

پورفتح‌الله، یکی از اقدامات خوب دولت یازدهم را تعرفه‌گذاری و تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات انتقال خون دانست که هم پرداختی مردم را کاهش داده و هم منابع درآمدی در سازمان انتقال خون ایجاد کرده است و در عین حال گفت: متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که درآمدهای سازمان به حساب درآمدهای عمومی  منظور شد. درحالیکه ما اعتقاد داریم که دولت نباید به انتقال خون به عنوان محل درآمدزای دولت نگاه کند، بلکه انتقال خون باید درآمدهایش را در درون سازمانش صرف فرآیندهای مربوط به انتقال خون کند. ما اعتقاد داریم اگر درآمدهای این سازمان به خودش بازگردد، هم می‌توانیم فعالیت‌هایمان را افزایش داده و وارد فرآیندهای نوین شویم و هم وابستگی خودمان را نسبت به منابع دولتی به حداقل برسانیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: