کد خبر: ۱۵۱۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 08
بسیاری از ما هنگام مراجعه به داروخانه‌ها با انواع محصولات و مکمل‌های ورزشی مواجه شده‌ایم ولی اتفاقی که در این بین موجب نگرانی است آن است که رفته رفته این محصولات در باشگاه‌های پرورش اندام و در محل‌های غیرمجاز توزیع و به فروش می‌رسند.
شفا آنلاین:امروزه داشتن اندامی ورزیده شاید دغدغه بسیاری از جوانان باشد و برخی برای رسیدن به این مهم هزینه‌های فراوانی ‌کنند، اما آنچه در این بین باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا مواد و مکمل‌هایی که برای نیل به این هدف مورد استفاده قرار می‌گیرند مورد تایید هستند یا نه.

به گزارش شفا آنلاین: بسیاری از ما هنگام مراجعه به داروخانه‌ها با انواع محصولات و مکمل‌های ورزشی مواجه شده‌ایم ولی اتفاقی که در این بین موجب نگرانی است آن است که رفته رفته این محصولات در باشگاه‌های پرورش اندام و در محل‌های غیرمجاز توزیع و به فروش می‌رسند.

حال همه این مشاهدات و مشکلات ناشی از عوارض مصرف مکمل‌ها باعث شده تا سازمان غذا و دارو هشدار دهد که مکمل‌های ورزشی و طبیعی به‌صورت زیرپله‌ای و در مراکز غیرمجاز مانند باشگاه‌های ورزشی عرضه ‌می‌شوند و برخی عملکرد ضعیف سازمان غذاو دارو در مقابله با این مشکل را یکی از دلایل افزایش عرضه این محصولات می‌دانند.
عرضه غیرقانونی مکمل‌‌ها
آنگونه که امیرحسین جمشیدی، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره میزان قاچاق و تقلب در مکمل‌ها گفته است این سازمان در تدارک اقداماتی برای پیشگیری و مبارزه با تخلفات شکل گرفته در این مورد است. جمشیدی در این باره می‌گوید: «قاعدتا در ارتباط با فرآورده‌هایی که عرضه‌ آنها در خارج از سیستم داروخانه امکان‌پذیر باشد، احتمال قاچاق و تقلب وجود دارد. به‌عنوان مثال وقتی فرآورده‌های مکمل ورزشی به غلط و به صورت غیرقانونی در باشگاه‌های ورزشی عرضه می‌شوند، احتمال قاچاق بودن آنها زیاد است؛ چراکه فرآورده‌هایی که در این حوزه به صورت اصولی وارد می‌شوند، از سوی شرکت‌های پخش توزیع شده و این شرکت‌ها هم مجاز نیستند که این فرآورده‌ها را به جایی جز داروخانه بدهند.»
جمشیدی می‌افزاید: «این درحالی است که شاهد هستیم گاهی فروشگاه‌های زیرپله‌ای اقدام به فروش این مکمل‌ها می‌کنند. بنابراین در چنین مواردی امکان تقلب در این فرآورده‌ها افزایش می‌یابد. از این‌رو نمی‌توان گفت که اصلا قاچاق و تقلب در فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی یا طبیعی وجود ندارد،‌ اما ما سیستم‌های نظارتی و بازرسی را برای مقابله با چنین موضوعاتی تشدید کرده‌ایم. از طرفی باید توجه کرد که در دولت یازدهم واردات مکمل‌ها نسبت به سال‌های گذشته جمع‌وجورتر شد. دلیلش هم این است که برای واردات سقف تعیین کرده و اعلام کردیم که هر فرآورده‌ای می‌تواند به میزان خاصی وارد کشور شود.»

وی ادامه ‌می‌دهد: «محدود کردن واردات و تعیین سقف مشخص برای واردات این فرآورده‌ها، از قاچاق جلوگیری می‌کند. بنابراین از آنجایی که تقاضا برای فرآورده‌ها و مکمل‌های خارجی وجود دارد، مقداری از آن را وارد می‌کنیم و برای آن سقف قائل شده‌ایم. در عین حال با این کار از واردات بی‌رویه فرآورده‌ها و مکمل‌های ورزشی و طبیعی هم جلوگیری شده و از طرفی منجر به رشد شرکت‌های داخلی می‌شود. براین اساس خوشبختانه درحال حاضر میزان مصرف و تولید مکمل‌های داخلی افزایش یافته است؛ چراکه هم برای واردات سقف گذاشتیم و در عین حال اصلا به فرآورده‌های مشابه تولید داخل، مجوز واردات نمی‌دهیم، بلکه فرآورده‌هایی به کشور وارد می‌شوند که تولید داخلی آنها وجود نداشته باشد.»

شناسایی فرآورده‌های قاچاق و تقلبی
مدیرکل نظارت بر داروهای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به سازوکارهای نظارتی این سازمان برای شناسایی فرآورده‌های قاچاق یا تقلبی، اظهار داشت: «در این زمینه سامانه رهگیری راه‌اندازی شده که در حیطه شناسایی محصولات تقلبی و قاچاق کمک زیادی کرده است. به‌عنوان مثال سامانه حامی را برای شیر خشک‌های یارانه‌ای و فرآورده‌های متابولیک راه‌اندازی کردیم و پیش از پست کردن فرآورده برای بیماران، برچسب اصالت را برای آن تعریف می‌کنیم. در نتیجه دقیقا می‌دانیم که چه اقلامی با چه شماره‌ای برای بیمار ارسال شده است. یعنی فرآورده را ردیابی و رهگیری می‌کنیم و دقیقا می‌دانیم که این فرآورده کجاست. زمانی که فرآورده به دست مصرف‌کننده رسید،‌ پیامکی برای ما ارسال می‌شود که نشان می‌دهد این فرآورده به دست مصرف‌کننده رسیده است.»
جمشیدی اضافه می‌کند: «حال ما می‌دانیم این شماره، برای کدام بیمار است و اگر کسی بخواهد آن را بفروشد یا از رده خارج کند، می‌توانیم آن را ردیابی کنیم. البته از آنجایی که یارانه زیادی به این فرآورده‌ها تعلق می‌گیرد، در گذشته شاهد بودیم که حتی از کشور خارج می‌شدند، اما اکنون با کمک این سامانه می‌توانیم به‌طور کامل آن را ردیابی کنیم.» او با بیان اینکه کلیه فرآورده‌ها و مکمل‌های وارداتی برچسب اصالت دارند، می‌افزاید: «در محصولات تولید داخل نیز برخی فرآورده‌ها را به سامانه رهگیری و برچسب اصالت اضافه کردیم و بخشی از آنها در حال اضافه شدن و ملزم به داشتن برچسب اصالت هستند.»
تفاهم‌ وزارت ورزش و سازمان غذا و دارو برای نظارت بر باشگاه‌های ورزشی
مدیرکل نظارت بر داروهای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره نظارت بر مراکز غیرمجاز عرضه فرآورده‌های مکمل مانند باشگاه‌های ورزشی، تاکید می‌کند: «سازمان غذا و دارو فضایی که خارج از فضای عادی‌ باشد را نظارت می‌کند. از طرفی با وزارت ورزش در سال جدید تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردیم که بر مبنای آن نظارت‌مان را در ورزشگاه‌ها بیشتر می‌کنیم و در نتیجه می‌توانیم در هر جایی که خارج از مجرای درست و حقیقی‌اش یعنی داروخانه عرضه شود، برای نظارت ورود کنیم.»
نظارت ضعیف سازمان غذا و دارو
از سوی دیگر همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس فروش مکمل‌های ورزشی زیرپله‌ای را ناشی از عملکرد ضعیف سازمان غذاو دارو می‌داند و اظهار می‌کند: «قطعا سازمان غذا و دارو باید این تخلفات را به دستگاه قضایی گزارش کند.» وی با انتقاد از عرضه مکمل‌های ورزشی و طبیعی به صورت زیرپله‌ای و در مراکز غیرمجاز، می‌گوید: «تاکنون چندین بار این موضوع مطرح شده و هشدارهای لازم نسبت به مصرف این محصولات به مصرف‌کنندگان داده شده است زیرا استفاده نادرست از مکمل‌های ورزشی عوارض جبران‌ناپذیری بر سلامتی افراد دارد.»
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس می‌افزاید: «بدون شک مکمل‌های ورزشی به‌عنوان یک حوزه تخصصی، باید زیر نظر کارشناسان آموزشی و پزشکان تجویز شود این درحالی است که گاهی مشاهده شده که تجویزهای نادرست مشکلات و بیماری هایی را برای افراد به وجود آورده است.»
هاشمی تصریح می‌کند: «باید با آگاهی بخشی و ارائه هشدارهای لازم به مصرف کننده مانع از استفاده از این محصولات شد از سویی دیگر باید جدیتی در ممانعت از واردات غیراصولی این محصولات به کار گرفته شود تا بتوان از فروش زیرپله ای این محصولات جلوگیری کرد.»
عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور می‌شود: «جدای از فروش غیرمجاز مکمل‌های ورزشی، عرضه آنها در مراکز غیر مجاز نیز محل ایراد است که باید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این تخلفات را شناسایی کرده تا مانع از جولان سودجویان شوند؛ به نظر می‌رسد وزارت بهداشت وسازمان غذا ودارو دراین زمینه ضعیف عمل کرده‌اند. بنابراین باید سازمان غذا و دارو متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی کند تا برخورد قاطعی با آنها صورت گیرد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار