کد خبر: ۱۵۱۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 06
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان تشریح کرد:
کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت:تا زمانی که از نظر پزشکی مرگ تمامی سلول‌های مغز تایید نشود، هیچ اهدای عضوی صورت نمی‌گیرد.
شفاآنلاین>سلامت>مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: متاسفانه برگشتی برای مرگ مغزی وجود ندارد و از سال 1964 که تعریف مرگ مغزی در دنیا و توسط دانشگاه هاروارد مطرح شد، حتی یک مورد هم اتفاق نیفتاده که بیمار مرگ مغزی به زندگی برگردد.

به گزارش شفاآنلاین،کتایون نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان  در خصوص سرود ملی اهدای عضو گفت: شعر آن توسط مرحوم دکتر افشین یداللهی سروده شد و بقیه مراحل آن باید طی شود.

وی در خصوص چگونگی اطمینان یافتن پزشکان از مرگ مغزی، گفت: تا زمانی که از نظر پزشکی مرگ تمامی سلول‌های مغز تایید نشود، هیچ اهدای عضوی صورت نمی‌گیرد. در این یک تیم که متشکل از جراح مغز و اعصاب، متخصص مغز و اعصاب، متخصص داخلی و متخصص بیهوشی است، تایید کننده مرگ مغزی هستند. در حالیکه در کشورهای دیگر گاهی حتی یک متخصص تایید کننده است.

نجفی زاده ادامه داد: بعد از اینکه تیم پزشکی، مرگ مغزی بیمار را تایید کردند، پزشکی قانونی نیز باید کار آنها را تایید کند و سپس بعد از طی کردن این مراحل است که می‌شود اعلام کرد که بیمار مرگ مغزی شده یا خیر.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: متاسفانه برگشتی برای مرگ مغزی وجود ندارد و از سال 1964 که تعریف مرگ مغزی در دنیا و توسط دانشگاه هاروارد مطرح شد، حتی یک مورد هم اتفاق نیفتاده که بیمار مرگ مغزی به زندگی برگردد.


نجفی زاده، تشخیص مرگ مغزی را با تیم خاص پزشکی دانست و اعلام  آن را از سوی پرستار و سایرین اشتباه عنوان کرد.

وی گفت : مواردی که در فیلم یا جای دیگری شنیده یا نشان داده می‌شود یا زاییده تخیلات هستند و یا مورد کما بوده که کاملا با مرگ مغزی(Brain death) فرق می‌کند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت : بعد از تایید و اعلام مرگ مغزی توسط تیم متخصص، در صورت رضایت خانواده بیمار مرگ مغزی و طی شدن مراحل قانونی، کار اهدای عضو صورت می‌گیرد.

وی گفت : به دلیل سمومی که بعد از تخریب مغز در بدن بیمار مرگ مغزی منتشر می‌شود، به مرور تمامی اعضا از کار می‌افتند و حداکثر تا 14 روز سایر اعضای بیمار مرگ مغزی را می‌شود نگه داشت و پرستار مرگ مغزی حتی به اندازه یک چایی خوردن اجازه ندارد از کنار تخت بیمار دور شود، زیرا موقعیت حساسی است و حتی یک لحظه غفلت امکان دارد بیمار را دچار ایست قلبی کند.

وی گفت: مراقبت از بیمار مرگ مغزی بسیار سخت است و تمهیدات و شرایط خاصی را دارد و هرچه که خانواده بیمار برای اهدای عضو (organ donation)سریع‌تر تصمیم بگیرند، اعضای بیشتری قابل اهدا خواهد بود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: