کد خبر: ۱۵۰۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 2017May 01
ایرج حریرچی بیان کرد: وزارت بهداشت با توجه به برنامه های اجرا شده و وضعیت فعلی ، تجارب داخلی و بین المللی، اولویت های قانونی و مطالبات مردم ، برنامه ای را برای ارتقای خدمات سلامت در دولت آینده طراحی کرده است که اگر مسئولان فعلی بر سر کار بودند متعهد به اجرای آن هستند و اگر افراد دیگری آمدند می توانند همه یا بخشی از این برنامه را اجرا کنند.
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه پیشنهادی وزارت بهداشت و اولویت های نظام سلامت برای دولت آینده تدوین شده است.

به گزارش شفاآنلاین،ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: وزارت بهداشت با توجه به برنامه های اجرا شده و وضعیت فعلی ، تجارب داخلی و بین المللی، اولویت های قانونی و مطالبات مردم ، برنامه ای را برای ارتقای خدمات سلامت(health services) در دولت آینده طراحی کرده است که اگر مسئولان فعلی بر سر کار بودند متعهد به اجرای آن هستند و اگر افراد دیگری آمدند می توانند همه یا بخشی از این برنامه را اجرا کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: دولت آینده به تشخیص خود و با توجه به اولویتی که به حوزه سلامت می دهد ممکن است 80 درصد این برنامه را دنبال کند و در 20 درصد، اولویت های دیگری داشته باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی در حوزه سلامت اهمیت زیادی دارد، به خصوص در سال های اخیر برنامه‌ای که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اغلب کشورها از جمله آمریکا اعلام کرد‌ه‌اند، نقش بسیار مهمی در انتخاب آنان داشته است.
وی گفت: نامزدهای ریاست جمهوری بهتر است اعلام کنند که در دولت آنها سلامت در اولویت چندم است آیا مانند دولت های گذشته در اولویت های آخر است و مسائل دیگری برای آنان اولویت دارد یا مانند دولت یازدهم، سلامت جزو اولویت های اصلی دولت است.
حریرچی ادامه داد: اینکه دولت چقدر اعتبار برای سلامت مردم اختصاص می‌دهد و چقدر این اعتبارات رشد پیدا می‌کند، نشانه جایگاه اولویت سلامت برای اوست.
وی گفت: وزارت بهداشت در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت، تلاش کرد به بسیاری از مطالبات مردم به خصوص کاهش پرداخت از جیب برای سلامت و افزایش دسترسی و بهبود کیفیت خدمات توجه کند اما به هیچ وجه معتقد نیستیم که به نقطه ایده آل رسیده‌ایم.
قائم مقام وزیر بهداشت افزود: با وجود پیچیدگی‌های فعلی، وزارت بهداشت برنامه پیشنهادی خود را برای دولت آینده تدوین کرده است، روال معمول این است که حتی اگر این دولت باز هم بر سر کار باشد، گویی دوباره از نقطه صفر باید یک برنامه مشخص برای ادامه مسیر داشته باشد و نگاه به آینده را برای حرکت در مسیر توسعه و تحول در نظام سلامت و اجرای قانون برنامه و سیاست های کلان سلامت ترسیم کند.
وی در پاسخ په پرسش دیگر خبرنگار  درباره انتظار وزارت بهداشت از شوراهای شهر و روستا گفت: روزگاری 75 درصد مردم ایران روستایی بودند اما اکنون 75 درصد مردم شهرنشین شده اند و سبک زندگی ها تغییر کرده است، نامزدهای ورود به شوراهای شهر و روستا باید مشخص کنند که در این شرایط جدید چه دیدگاه و برنامه هایی برای تامین سلامت مردم در شرایط جدید دارند، تا با توجه به مطالبات مردم در حوزه سلامت تصمیم گیری برای مردم دقیق تر باشد.
حریرچی افزود: به عنوان مثال در شهر بزرگی مانند تهران مردم هر روز به طور متوسط 75دقیقه در ترافیک می‌مانند یعنی سالی بیش از 400 ساعت از وقت مردم در ترافیک هدر می رود، وقتی که می تواند صرفا به آموزش یا کارهای مهمتر اختصاص یابد، ترافیک موجب استرس و بیماری های روانی می‌شود و حتی بر خواب مردم نیز اثر سوء دارد، اعضای شوراهای شهر باید نشان دهند که برای کنترل این معضل شهری چه برنامه‌ای دارند.
وی خاطرنشان کرد: در شهری مانند تهران افرادی هستند که در شهرک های اقماری اطراف زندگی می‌کنند و مجبورند ساعت چهار و نیم صبح از خانه خارج شوند تا به موقع به محل کار خود برسند، آلودگی هوا (air pollution)نیز یکی از تهدید کننده های مهم سلامت مردم در کلانشهرهاست، یا در روستاها مساله بهداشت محیط و دفع زباله ها یک معضل مهم است که رسیدگی به آن، جزو مطالبات مردم است.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد:‌ 75 درصد سلامت مردم به عوامل اجتماعی و اقتصادی مرتبط است که مدیریت آن در دست وزارت بهداشت نیست و شوراهای شهر و روستا نقش مهمی در توجه به این عوامل دارند.
وی ادامه داد: در برخی شهرها شوراهای شهر با وزارت بهداشت برای تامین محل ایجاد بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی و ایجاد تسهیلات و تامین تجهیزات کمک کردند اما این همکاری در همه شهرها و روستاها نبوده و در بسیاری از جاها این همکاری ضعیف بوده است.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تعرفه های پزشکی سال 96 گفت: در مورد تعرفه های پزشکی موضع وزارت بهداشت روشن است، ما به دنبال این هستیم که به هیچ وجه سهم پرداختی مردم از هزینه های سلامت، افزایش نباید و در عین حال باید به سمت واقعی شدن قیمت و تعرفه خدمات پزشکی نیز حرکت کنیم، معنای آن این است که باید دولت و بیمه ها سهم بیشتری از هزینه های سلامت مردم را پرداخت کنند.
وی اظهار کرد: این موضع به صورت رسمی از سوی دکتر هاشمی و دکتر آقاجانی به آقای رییعی وزیر کار و نیزدبیر شورای عالی بیمه اعلام شده است. هنوز نسبت به سال های گذشته از نظر اعلام تعرفه های پزشکی خیلی عقب نیستیم، مذاکرات ادامه دارد و با وجود برخی اختلاف نظرها، هماهنگی و تفاهم بیشتری نسبت به گذشته حاصل شده است.
حریرچی افزود: در دولت یازدهم در همان 2 سال اول، میزان پرداخت از جیب مردم از حدود 54 تا 58 درصد به 2 / 40 و بعدتر به 6 / 39 درصد کاهش یافت و این کاهش حداقل 14 درصدی در 2 سال یک دستاورد بی‌سابقه است و البته هنوز با تکلیف قانونی که باید سهم مردم به زیر 30 درصد برسد فاصله داریم. البته در دولت گذشته به جای کاهش سهم مردم، روند معکوس را شاهد بودیم.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: